پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
«شازده حمام» عینی‌گرایی را تزریق کرده است

نویسنده و منتقد ادبی خوزستانی در نشست نقد و بررسی کتاب «شازده حمام» گفت: کتاب «شازده حمام» خاطره است و خاطرات وجه ادبی و تاریخی دارند. با اینکه این کتاب خاطره‌نگاری است؛ اما نویسنده خاطره‌سازی نکرده‌؛ بلکه عینی‌گرایی را تزریق کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، لفته منصوری، نویسنده و منتقد خوزستانی در نشست نقد و بررسی کتاب «شازده حمام» که شامگاه (چهارشنبه 19آبان‌ماه) در محل کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد، بیان کرد: هر کتاب، سه رکن دارد که یک رکن آن دیدگاه نویسنده، رکن دوم منتقد و رکن سوم، خواننده است؛ در «شازده حمام» نویسنده زندگی خود را از پنج سالگی روایت می‌کند و این کتاب، روایتی از واقعیت‌های اجتماعی جامعه امروز ما از سال 1327 تا سال 1393 است.

وی یکی از کتاب‌ها در گونه خاطره‌نگاری را کتاب شازده حمام پاپلی یزدی عنوان کرد و افزود: شخصیت اصلی این کتاب دکتر پاپلی است که داستان زندگی خود را از پنج سالگی روایت می کند؛ پسر یتیم یزدی که با سرپرستی مادر و کنار عموها بزرگ می‌شود، تحصیلات عالی خود را در دانشگاه سوربن فرانسه می‌گذراند و اکنون استاد بازنشسته است و این کتاب روایت سال‌های زندگی ایشان از سال ۲۷ تا ۹۳ است.

منصوری ادامه داد: مقالات و پایان‌نامه‌ها از زوایای مختلف به این کتاب پرداخته‌اند؛ بازنمایی شرایط گذار از سنت به مدرنیته، فقر، وضعیت کودکان، رذایل اخلاقی، اهمیت پول، تعصبات، اعتقادات دینی و…  موضوعات بیست‌و‌چهارگانه اثر است. 

وی تصریح کرد: «شازده حمام» چه هست؟ تاریخ شفاهی؟ رمان؟ زندگی‌نامه؟ چیست؟ پاپلی در این کتاب خاطرات زندگی خود را می‌گوید؛ نه داستان زندگی. داستان زندگی می‌تواند یک بیوگرافی باشد؛ اما چون از سال 93 تاکنون چیزی ننوشته؛ پس داستان زندگی نیست؛ چراکه داستان کل زندگی انسان را شامل می‌شود.

منصوری با اشاره به تعریف «خاطره» اظهار کرد: خاطره پدیده‌ای است روایی که پدیدآورنده آن، با آگاهی از احوال و رویدادهای گذشته، صحنه‌ها و رویدادهایی که در زندگی‌اش گذشته یا در آن نقش داشته و یا شاهد آن بوده است را بیان می‌کند؛ این کتاب خاطره است و خاطرات، وجه ادبی و تاریخی دارند؛ یعنی رمان، داستان و همچنین تاریخی که نویسنده خاطره سازی نکرده بلکه عینی‌گرایی را تزیق کرده است.

در این نشست عباس حسین‌زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی کارکرد اجتماعی در کتابخانه‌ها را وارد می‌کند و کتابخانه‌ها به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی درنظر گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه نشست‌های نقد و بررسی، جمع خوانی و نشست‌های کتابخوان و برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی کتابخانه‌ها را به پایگاه‌های اجتماعی نزدیک می‌کند، افزود: تجهیز  و خدمات خاص به کتابخانه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله کودک و نوجوان و بخش‌های خاص ازجمله نابینایان و ناشنوایان از اهداف این نهاد است  و تلاش می‌کنیم توزیع خدمات مطلوب را به کتابخانه‌ها انتقال هیم.

محمدحسین پا‌پلی یزدی، نویسنده کتاب «شازده حمام» نیز در این نشست گفت: درباره کتاب «شازده حمام»  پنج پایان‌نامه و یک رساله دکتری نوشته شده است.

وی هدف از نوشتن کتاب «شازده حمام» را خواندن افراد کم‌سواد و کم کتابخوان بیان کرد و افزود: تلاش کردم از جملات ساده و‌ کوتاه استفاده کنم و جملات طولانی و خسته‌کننده به کار نبردم.

پاپلی یزدی ادامه داد: جامعه هدف من در این کتاب محرومین، یتیمان و زنان بیوه بود. من خوابیدن در چادر عشایر را به خوابیدن در هتل پنج ستاره ترجیح می‌دهم.

وی با بیان اینکه ادبیات جامعه را به فضائل تشویق می‌کند، گفت: نمونه فاخر ادبیات، کتاب قرآن است که انسان‌ها را به خوبی‌ها هدایت می‌کند.

در پایان این مراسم پس از پاسخ به سوالات مخاطبان، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان لوح تقدیر را به نویسنده و نیز منتقد ادبی حاضر در این جلسه اهدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها