چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
برنامه‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب در استان فارس تشریح شد

برنامه‌های بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی در استان فارس با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی فارس تشریح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری مشترک با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن تشریح برنامه‌های هفته کتاب از برگزاری 29 عنوان آیین رونمایی کتاب به مناسبت بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: امسال با توجه به اینکه دومین سال پایتتخی کتاب توسط شیراز است و برخی برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بود، به دلیل کرونا عملیاتی نشد، گفت: اغلب برنامه‌های این حوزه به صورت مجازی با همکاری دستگاه‌های همکار برگزار شد.
 
صابر سهرابی با اشاره به اینکه هفته کتاب سال 1400 با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» برگزار می‌شود، بیان کرد: ویژه برنامه‌های متعددی با هماهنگی نهاد کتابخانه‌ها تدارک دیدیم که برنامه‌های مشترک با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به ۳۲ برنامه طی ۸ روز می‌رسد.
 
در هفته کتاب ۲۹ عنوان کتاب در استان فارس رونمایی می‌شود
وی با اشاره به اینکه در طول هفته کتاب ۲۹ عنوان کتاب رونمایی می‌شود، به نام برخی از این آثار هم اشاره کرد و گفت: آیینه‌های زمان نوشته علیرضا عطروش روز 23 آبان‌ماه و کتاب‌های جهاز طاق، اکبردایی محمد(داش آکل)، تعزیه فراتر از یک هنر، میرجم، ده گفتار، باغ آینه، بهمن بیگی اسطوره عشق، نغمه‌های بی‌قراری، خاک دامنگیر، مشتی از خروار، در مسیر ایراهستان، به چی چی چی میگن، انارستان عشق و گنجینه‌های فهلیان در روزهای 24، 25 و 26 آبان‌ماه رونمایی می‌شوند.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه رونمایی‌ها اغلب در حوزه شیرازشناسی است، از برگزاری کارگاه آموزشی ویژه ناشران با همکاری اتحادیه ناشران در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه  خبر داد و افزود: سرفصل‌های تعریف شده برای صفحه آرایی کتاب در این دوره‌ها آموزش داده خواهد شد.
 
سهرابی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از تاثیرگذارترین عرصه‌های کتاب، طراحی جلد کتاب است، عنوان کرد: این کارگاه‌ها ترتیب یافته است تا بخشی از آموزش طراحی را ارایه کند و تولید محتوا در این کا گاه مورد نطر قرار گرفته است.
 
 
وی در ادامه با بیان اینکه در روز ۳۰ آبان‌ماه مراسم تجلیل از چاپخانه‌هایی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، برگزار خواهد شد، گفت: این برنامه با حضور ناشران و فعالان حوزه چاپ و نشر کتاب به میزبانی آرامگاه سعدی برگزار می‌شود.
 
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، هم‌زمان با سراسر کشور آیین ملی تقریظ مقام معظم رهبری با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایرانیان در تالار حافظ  برگزار خواهد شد.
 
سهرابی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایبنا پیرامون برپایی نمایشگاه کتاب استان فارس، گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز برگزاری نمایشگاه به شکل حضوری را تاکنون نداده است و با توجه به اینکه استقبال از نمایشگاه کتاب فارس نسبت به دیگر رویدادها زیاد است و خطر شیوع کرونا همچنان وجود دارد بنابراین هنوز این مجوز به تهران و مراکز استان‌ها داده نشده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیرامون تعطیلی کتابفروشی‌های شیراز از جمله کتابسرای عبداللهی، بچه‌های کتاب و اخیرا بلادی، اعلام کرد: از بابت اعطای تسهیلات ویژه مشاغلی که از کرونا آسیب دیدند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلاتی را ارایه کرد که شامل کتابفروشی‌ها هم می‌شود اما این صنف از تسهیلات حمایتی استقبال نکردند.
 
سهرابی با اشاره به آغاز پاییزه کتاب هم‌زمان با سراسر کشور که از 24 آبان 1400 است، گفت: در این مدت که شیراز پایتخت کتاب ایران بوده است استان فارس طی دو دوره مقام دوم یا سوم در طرح فصلی فروش کتاب را کسب کرده است.
 
وی به بازدید رییس جمهور از کارخانه کاغذ پارس در سفر استانی به فارس اشاره کرد و گفت: پس از سفر ریاست جمهوری هم 2 بازدید دیگر انجام شد که درصورت رفع مشکل این واحد تولیدی، 40 درصد نیاز کشور به کاغذ رفع می‌شود.
 
سهرابی تصریح کرد: برنامه‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی هم‌چنان به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد که گامی برای کسب عنوان پایتختی کتاب شیراز در یونسکو باشد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد که بهره‌برداری از تالار مرکزی شیراز در حال پی‌گیری است که تاکنون 3 دیدار انجام شده است و طبق قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید در همین دولت به بهره‌برداری برسد.
 
در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس هم به تشریح برنامه‌های این نهاد به مناسبت هفته کتاب اشاره کرد و گفت: استان فارس و شهر شیراز به عنوان‌ پایتخت کتاب برنامه‌های پرشماری به مناسبت هفته کتاب تدوین کرده است.

 
روح‌الله منوچهری، افزود: تلاش کردیم برنامه‌ریزی استان به گونه‌ای باشد که نقاط کمتر برخوردار فارس از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.
 
وی با توجه به این‌که حجم برنامه‌ها زیاد است، گفت: برای کمتر شدن فشردگی‌ها برنامه‌ها از ۲۰ آبان آغاز خواهد شد. امسال می‌خواهیم به مزار شهدای کتابدار و کتابخوان برویم و آغاز آن از شهر خاوران و مزار شهید کتابدار علی‌نقی صداقت خواهد بود و هم‌زمان در تمام شهرستان‌ها مراسم ادای احترام به شهدا دارند.
 
به گفته منوچهری، مهم‌ترین برنامه اداره کل کتابخانه‌ها تقدیر از خادمان کتاب و کتابخوانی است که روز ۳۰ آبان‌ماه برگزار خواهد شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در حوزه زیرساختی هم از افتتاح کتابخانه عمومی در «امام‌شهر» و کتابخانه روستایی ایثار «دشت‌رزم» شهرستان ممسنی به مناسبت هفته کتاب خبر داد و گفت: همچنین افتتاح کتابخانه مشارکتی با مساحت ۱۸۰۰ مترمربع خواهیم داشت و کتابخانه «احمد نی‌ریزی» نیز بازگشایی می‌شود.
 
منوچهری از کلنگ زنی دو کتابخانه نام برد و افزود: ۷ پانسیون جدید به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده شد و راه‌اندازی بخش استان‌شناسی در کتابخانه «عبدالله خفیف» شیراز از دیگر برنامه‌های زیرساختی به شمار می‌رود.
 
بیش از ۳ هزار مترمربع به فضای کتابخانه‌های فارس افزوده می‌شود
وی تصریح کرد: بیش از ۳ هزار مترمربع به فضای کتابخانه‌های استان با پروژه‌هایی که نام برده شد افزوده می‌شود.
 
منوچهری از عضویت رایگان به مناسبت هفته کتاب از روز 24 آبان خبر داد و پیرامون پروژه کتابخانه مرکزی شیراز هم گفت: نشستی را ابتدای آبان‌ماه با حضور مهندس مشاور و مسئولین اداره کل راه و شهرسازی که مجری طرح هستند برای بررسی معماری این نقشه داشتیم. در اعتبارات 1400 برای این پروژه اعتباری پیش‌بینی نشده بنابر این به دنبال این هستیم در بودجه 1401 اعتباری به این منظور در نظر گرفته شود.

یادآور می‌شود: بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از 24 آبان‌ماه تا اول آذر 1400 برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها