چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در مهاباد اعلام شد

طی نشستی با حضور متولیان فرهنگی مهاباد و تعدادی از فعالان عرصه فرهنگ و فعالان حوزه کتابخوانی، برنامه‌های هفته کتاب در این شهرستان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، خشایار صنعتی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد، در نشست با اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی مهاباد در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات ایجاد در دوران کرونا است نه تنها در هفته کتاب بلکه باید در طول سال به آن توجه شود.

وی افزود: در هفته کتاب امکان حل مشکلات و یا فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و  کتابخوانی وجود ندارد، لذا باید در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کرد.

صنعتی بیان کرد: مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست، زندان‌ها، مراکز ترک اعتیاد و مراکز نگهداری معلولان مکان‌هایی است که می‌توان با تزریق کتاب به آن فرهنگ مطالعه را در آنها به خوبی ترویج داد.

وی در ادامه به اشاره به تنش ایجاد شده در خانواده‌ها ایجاد کرده، تصریح کرد: فعالیت و درگیر شدن خانواده‌ها در این شبکه آموزشی از یکسو و گرایش جوانان و نوجوانان به سوی فضاهای مجازی به نوعی موجب دور ماندن دانش‌آموزان از امر مطالعه به ویژه کتاب‌های غیردرسی شده است از این رو آموزش و پرورش در این زمینه باید وارد عمل شده و زمینه آشتی با کتاب و مدرسه را در میان آنان فراهم سازد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد نیز از برگزاری 13 برنامه متنوع فرهنگی در این شهرستان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: ایجاد ایستگاه‌های کتاب با عنوان «یار مهربان» در 3 نقطه از شهر برای اهدای کتاب به مردم، تقدیر از مروجان کتاب و کتابخوانی، راه‌اندازی قفسه‌های کتاب در پایانه‌های مسافربری، مطب پزشکان و آرایشگاه‌ها، برگزاری مسابقه با محوریت شناخت مشاهیر فرهنگی، توزیع و اهدای بسته‌های فرهنگی بین شهروندان به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر و تجلیل از ناشران فعال بخشی از برنامه‌هایی است که در صورت تأمین اعتبار از سی مرکز استان در این هفته برگزار می‌شود.

سیامند جوانبخت افزود: برنامه عصر شعر، برگزاری مسابقات دلنوشته با محوریت کتاب در رده‌های سنی مختلف، اهدای کتاب به مراکز نگهداری معلولان و ناتوانان جسمی و ذهنی از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

چیا قادری، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد، نیز در این نشست بیان کرد: بیست و نهمین دوره هفته کتاب با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در شهرستان مهاباد همزمان با سراسر کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود: به همین مناسبت امسال مسابقه نقاشی با محوریت کتاب به صورت حضوری و مجازی، نشست‌های فرهنگی و کتابخوانی، دیدار با نویسندگان محلی، نمایشگاه «تازه‌های کتاب»، دیدار با مسوولان و اهدای کتاب به زندان مهاباد نیز در این شهرستان برگزار خواهد شد

قادری در ادامه از آغاز پویش کتابخانه محبوب من در این شهرستان خبر داد و گفت: علاقه‌مندان جهت شرکت در این پویش می‌توانند مطالب خود را حداکثر در ۵۰۰ کاراکتر (کلمه) به شماره ۰۹۹۰۳۰۰۹۲۵۶ همراه با ذکر مشخصات (نام و نام‌خانوادگی، کدملی، نام شهرستان و تاریخ تولد) در پیام رسان بله ارسال کنند.

وی با بیان اینکه مهلت شرکت در این پویش از ۱۵ تا ۳۰ آبان‌ماه است، بیان کرد: پویش «کتابخانه محبوب من» ویژه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال بوده و برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر خواهند شد.

در ادامه اعضای حاضر در نشست به بیان دیدگاه و نظرات خود در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها