سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
خاموشی چراغ یک کتابفروشی دیگر در شیراز/ عینک جای کتاب‌های «بلادی» را گرفت!

کتابفروشی قدیمی خیابان زند شیراز که سال‌ها زین‌العابدین بلادی آن‌ را اداره می‌کرد، تعطیل و تبدیل به عینک‌فروشی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، تقریبا چهار سال پیش بود که در جریان  بیست و پنجمین هفته کتاب در روز 20 آبان 1396 با حضور خانواده آن مرحوم و مسئولان فرهنگی استان فارس کرکره‌های این کتابفروشی بالا زده شد تا چراغی که چندی پس از درگذشت بلادی خاموش گشته بود، دوباره روشن شود و علاقه‌مندان کتاب بار دیگر در فضای کوچک اما صمیمی کتابفروشی بلادی قرار گیرند.
 
با این حال اینک باز هم بلای تعطیلی کتابفروشی‌های خُرد و قدیمی دامن‌گیر این کتابفروشی تاریخی شیراز شد و آن‌گونه که محمدجواد کاظمی از ناشران و فعالان حوزه کتاب شیراز می‌گوید این کتابفروشی با وجود اینکه خانواده مرحوم بلادی گفته بودند، به کار ادامه نداده و تبدیل به فروشگاه عینک شده است!

 
کاظمی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، می‌گوید: دقیقا چهار سال پیش یعنی آبان ۹۶، کمتر از دو ماه از درگذشت پیر کتابفروشان شیراز، مرحوم بلادی می‌گذشت که به عنوان مسئول انجمن ناشران و کتابفروشان فارس سعی کردم در هفته کتاب آن سال، ضمن برگزاری مراسم بزرگداشت ایشان، کتابفروشی‌شان هم که یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های ایران بود، پس از مدت‌ها تعطیلی بازگشایی شود که خدا را شکر با همکاری دوستان هر دو امر محقق شد. ولی دیروز (هفده آبان ۱۴۰۰) متاسفم که باز این کتابفروشی به تعطیلی گرایید.

 

در سال جاری ابتدا کتابفروشی «بچه‌های کتاب» سپس کتابسرای عبداللهی در پایتخت کتاب ایران اعلام تعطیلی کردند و اینک «بلادی» سومین کتابفروشی شیراز است که در سکوتی خبری به محاق تعطیلی می‌‌رود.
 
یادآور می‌شود: زین العابدین بلادی متولد ۱۳۰۵ در شهر شیراز از قدیمی‌ترین کتابفروش‌های شیراز بود که تا آخرین ساعات حیات خود در این کتابفروشی در خیابان کریم خان زند به فعالیت می‌پرداخت. بلادی که علاوه بر کتابفروشی، کار صحافی را هم انجام می‌داد، در سال ۱۳۲۲ با تاسیس کارگاه صحافی در خیابان لطفعلی خان زند، سه راه نمازی، کار خویش را آغاز کرد و بعدها به خیابان زند نقل مکان کرد. این کتابفروش باسابقه در دهه ۴۰ خورشیدی با تغییر کارگاه به کتابفروشی و کرایه دادن کتاب به علاقه‌مندان، کسب و کار کتابفروشی را پی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط