سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
وداع غم‌انگیز با مرد ایده‌های رنگی/ درم‌بخش شاعر تصویر بود

مراسم تشییع پیکر کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست جهانی و از قله‌های هنر معاصر ایران زمین با حضور پرشور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز (18 آبان) در آیینی به میزبانی خانه‌هنرمندان، اهالی فرهنگ و هنر وادعی تلخ با کامبیز درم‌بخش داشتند؛ هنرمندی که در سوگش خط‌ها به مویه نشستند و نقش‌ها سیاه‌پوش شدند. درم‌بخش، مرد ایده‌های رنگی و از قله‌های هنر معاصر و کاریکاتوریست و طراح هنرمندی که زلال بود چون طرح‌هایش و صمیمی چون ایده‌هایش.

در این آیین، مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه‌هنرمندان در سخنانی با تاکید بر اینکه درم‌بخش استادی بزرگ، انسانی خوش‌قول و همواره آماده همراهی با جوانان هنرمند بود، عنوان کرد: درم‌بخش بسیار ظریف و نازک اندیش بود که از دست رفتن وی ضایعه‌ای بزرگ برای خانواده فرهنگ و هنر ایران است.
 

در ادامه احمد عربانی، از هنرمندان پیشکسوت کاریکاتور ایران نیز در سخنانی گفت: در سوگ فخر کاریکاتور ایران نشسته‌ایم، طفلی شیرازی که جوان ماند و جوهر قلمش هیچ‌گاه تمام نشد. گاه دور و نزدیک به شکار ایده‌ها می‌رفت که البته ایده‌ها به دنبالش بودند، مانند حافظ که کلمات اسیرش بودند، گاه از روزگار می‌نالید ولی ترش‌رویی نمی‌کرد.

عربانی افزود: درم‌بخش آبرویی ویژه به هنر کاریکاتور ایران بخشید و با جوایزی که دریافت کرد کاریکاتور ایران را به جهان نشان داد و نام ایران و جواهر شیرازیش در تاریخ حک شده است.

این کاریکاتوریست در ادامه به بیان خاطره‌ای از بازگشت درم‌بخش به ایران و ادامه فعالیت در «گل‌آقا» پرداخت و گفت: صابری مژده داد که درم‌بخش بازمی‌گردد و 50 قطعه الماس از آثارش را فرستاده است که در قلبمان می‌درخشیدند. آن طرح‌ها که بر عکس کارهای سابق کامبیز رنگ داشتند بسیار زیبا و درخشان بودند. کامبیز در فاصله کوتاهی به ایران بازگشت و در کنف حمایت صابری صبورانه در گل‌آقا کار کرد و بال و پرش گسترده‌تر شد.

وی در ادامه افزود: این چشمه سیال در انتشاراتی‌ها و نمایشگاه‌ها نورافشانی می‌کرد. نزدیک بود دوستانی دشمن‌نما وی را به ورطه‌هایی بکشانند که صابری او را رهانید ولی از کار در مطبوعات دست کشید. محدودیت و حصار را اما برنتافت و آثارش را در کتاب‌های دیدنی چاپ و جاودانه کرد. از آن پس در گوشه دنجی در نشر ثالث با آغوش باز میزبان مشتاقانش می‌شد و به میهمانانش آرامش می‌داد.
 
در این مراسم همچنین دو پیام از هنرمندان کاریکاتوریست کشورهای دیگر در سوگ کامبیز درم‌بخش پخش شد و ابراهیم حقیقی از هنرمندان و دوستان قدیمی درم‌بخش نیز در سخنانی عنوان کرد: کامبیز در گفت‌وگویی خود را به پزشکی تشبیه می‌کند که دارو نمی‌دهد. همچنین کاریکاتوریست مانند شاعری است که با تصویر شعر می‌سراید و رادیولوژیستی که جراحات پنهان را نشان می‌دهد.

حقیقی ادامه داد: درم‌بخش بدون امضا نیز کارهایش متمایز بود و هر خط که رسم می‌کرد به ظاهر ساده ولی بسیار پیچیده و متعلق به خودش بود.
 

درم‌بخش بزرگترین کاریکاتوریست 100 سال اخیر ایران است
محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی ضمن عرض تسلیت به اهالی فرهنگ و هنر از سوی وزیر ارشاد، عنوان کرد: درم‌بخش بزرگترین کاریکاتورست یکصد و اندی سال اخیر است؛ زیرا در عین متواضع بودن خلاقیت فوق‌العاده‌ای داشت و بسیاری از ایده‌هایش مجال اجرا پیدا نکردند. وی پرکارترین هنرمند و هنرمندترین کاریکاتوریست بود که به کسانی که کاریکاتور را به دلیل غلبه محتوا بر فرم، هنر نمی‌شمارند نشان داد کاریکاتور، هنر است.

همچنین در این مراسم، یاسمین متقالی، خواهرزاده زنده‌نام درمبخش در سخنانی گفت: استاد درم‌بخش از کودکی نقاشی می‌کرد و نخستین اثرش در روزنامه ارتش چاپ شد. وی یکی از بزرگترین هنرمندان بود و همواره می‌گفت ایده‌های زیادی دارم که وقت برای اجرایش نیست. برای هر نسل و ملت طراحی می‌کرد و سوژه‌هایش، اغلب مرتبط با موضوع‌های انسانی و محیط زیست بود. طرح‌هایش را با طنز آمیخته می‌کرد و آدمک‌هایش مخاطب را به خنده و گریه توامان وا می‌داشت.

وی افزود: نمایشگاه آثار درم‌بخش در فرانسه مورد توجه خاص قرار گرفت و به وی لقب مهمترین کاریکاتوریست ایرانی را دادند. وی با این نمایشگاه و نیز خلق کتاب «دنیا خانه من است» نشان شوالیه هنر را در فرانسه دریافت کرد؛ از این رو به نظرم آدمک‌های درم‌بخش هرگز نمی‌میرند.

رامین درم‌بخش، فرزند استاد فقید نیز در این مراسم به شرح بیماری و مرگ تلخ و ناباورانه وی بر اثر کرونا پرداخت و اظهار امیدواری کرد که به زودی نمایشگاهی از آثار پدرش برای عموم برپا شود.

این مراسم امروز (18 آبان) با اجرای هادی حیدری و با حضور محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند، مشاور فرهنگی وزیر ارشاد، مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه‌هنرمندان، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، مهدی عظیمی، مدیرعامل برج آزادی، مهدی افضلی، مدیر بنیاد رودکی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله سیدمحمود دعایی، احمد مسجدجامعی، علی جعفریه، مسعود فروتن، عباس میرهاشمی، اشکان خطیبی، بهمن فرمان‌آرا، سیف‌الله صمدیان، اسدالله امرایی، جمال رحمتی، احمد عربانی، بزرگمهر حسین‌پور، سیدمحمد طباطبایی، ابراهیم حقیقی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ابطحی در خانه هنرمندان برگزار شد.

پایان‌بخش مراسم نیز اقامه نماز بر پیکر این هنرمند به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی بود و انتقال به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بود.

شامگاه امروز از ساعت 19 تا 20 مراسم شمع‌افروزی و شام وداع استاد درم‌بخش در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها