شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
وظیفه منتقد مبارزه با شعر مهندسی‌شده است

کیوان اصلاح‌پذیر، منتقد ادبی در آیین رونمایی کتاب شعرهای کوتاه سیروس نوذری با نام «چنین زیبا نباش» در شیراز، گفت: وظیفه منتقد مبارزه با شعر مهندسی‌شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، دومین جلسه رونمایی کتاب در کتابفروشی کهور در شیراز به مجموعه جدید سیروس نوذری با عنوان «چنین زیبا نباش» اختصاص یافت.
 
در این مراسم که با حضور ادب‌دوستان شیرازی برگزار شد، کیوان اصلاح‌پذیر و فرامرز دهگان با حضور مولف کتاب به نقد و بررسی اثر پرداختند.
 
فرامرز دهگان مدیر کتابفروشی کهور در ابتدای این نشست که به صورت حضوری و بر بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: دیدگاهی که رونمایی کتاب را کاری بی‌ارزش می‌پندارد، باید به سمتی برود که جلساتی اینچنین کاری تبلیغاتی برای فروش و خودنمایی کتاب نباشد.
 
مدیرمسئول کهور یکی از اهداف برگزاری جلسات رونمایی در این کتابفروشی را پرهیز از چنین رویکاری دانست و افزود: امیدوارم این روند با فرمتی که دومین جلسه آن‌را تجربه می‌کنیم، بتواند نظر مخاطبان را جلب کند.

در ادامه سیروس نوذری، مولف کتاب «چنین زیبا نباش» با اشاره به فقدان شاعران برجسته شیراز در این اواخر، عنوان کرد: حافظ و سعدی روح شیراز بلکه روح ایران هستند و کسی دوران تاریخی آنان را با امیر مبارزالدین و شاه‌شجاع کمتر می‌شناسند.
 
این شاعر افزود: ارزش‌های یک جامعه در فرهنگ آن متجلی می‌شود و والاترین شکل آن هنر است. شعر سپهری، شاملو، فروغ و اخوان در حافظه جمعی ما وجود دارد. اما آنچه از این مهم‌تر است، حافظه تاریخی است.
 
نوذری با بیان اینکه شعرش با مرگ او در حافظه تاریخی پایان می‌یابد، تصریح کرد: اینکه بگوییم شعر من با مرگم جاودانه می‌شود، اشتباه است و متعلق به شاعران ژنی است

 
همچنین کیوان اصلاح‌پذیر در این نشست، گفت: شعر کوتاه نوذری که از شیراز برخاسته بر دل جهان می‌نشیند. می‌توان به جرئت گفت که شعر کوتاه به عنوان سنجش شعر بلند شناخته می‌شود. شعر سیروس یک عمق فلسفوی دارد که آن را متمایز از سایر شعرهای می‌سازد.
 
سپس در ادامه این نشست ضمن خوانش برخی شعرهای کوتاه نوذری که در این کتاب آمده است، کیوان اصلاح‌پذیر به تحلیل و بررسی این آثار پرداخت و گفت: شعرهای نوذری مهندسی‌شده نیست؛ زیرا یکی از آفت‌های شعر مهندسی است. یکی از وظایف منتقدان مبارزه با شعر مهندسی‌شده است. افشاکردن شعر مهندسی‌شده یکی از راه‌های مبارزه با این شعر است.
 
یادآور می‌شود: کتاب شعر «چنین زیبا نباش» حاوی 232 شعر کوتاه سیروس نوذری توسط نشر سیب سرخ به بازار نشر آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها