پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی از موسسه خانه کتاب جدا می‌شود/ توزیع دوهزار بند کاغذ ویژه ناشران

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت‌‌وگو از جایزه جلال، نمایشگاه کتاب و تغییرات معاونت فرهنگی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت‌وگو می‌کوشد مروری بر رویدادهای مهم فرهنگی در حوزه‌های گوناگون (كتاب و نشر، میراث فرهنگی، گردشگری، هنرهای تجسمی، نگارگری، تئاتر، موسیقی، سینما و...) داشته باشد. 

در برنامه‌ای که پنجشنبه 13 آبان به تهیه‌کنندگی عذرا جوزدانی و با حضور مجریانی چون امین خرمی، شهاب دارابیان و احسان رحیم‌زاده برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسایل فرهنگی، جایزه جلال نمایشگاه کتاب و تغییرات معاونت فرهنگی سخن گفت.

احمدوند در پاسخ به پرسشی مبنی بر نشست هیات علمی جایزه جلال که روز گذشته برگزار شد، گفت: نشست هیات علمی جایزه جلال روز گذشته برگزار شد و فراخوان آن نیز چند هفته قبل انتشار یافته و تا اکنون 1400 اثر به دبیرخانه رسیده و کار بررسی و مقدماتی داوری نیز از روز گذشته شروع شده و در زمان مشخصی کار داوری به انجام خواهد رسید.

پرسش دیگری که در برنامه تقاطع فرهنگ مطرح شد، مساله‌ای بود که در سفر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز و در بزرگداشت حافظ طرح شده بود که آیا دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی از موسسه خانه کتاب ایران جدا خواهد شد؟  

وی در پاسخ به این پرسش گفت: بله اتفاق می‌افتد؛ اما طی مراحل اداری و شاید بعد از سپری شدن مراسم جایزه جلال و جایزه شعر فجر که به‌طور مستقل این بنیاد کار خود را ادامه خواهد داد و نام خانه کتاب نیز به نام پیشین خود برمی‌گردد.

احمدوند درباره نمایشگاه مجازی کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز اطلاعاتی به مخاطبان کتاب و ناشران ارایه داد و گفت: احتمالا ما دومین نمایشگاه مجازی کتاب را در بهمن‌ماه برگزار خواهیم کرد. درباره نمایشگاه حضوری کتاب نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد و اگر شرایط کرونا مساعد شود در ابتدای سال آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب را برگزار می‌کنیم.

پرسش دیگری که با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد، درباره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود که با توجه به حرکت جهادی که اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام عرصه فرهنگ و هنر داشته‌اند، هفته کتاب با چه رویکرد و تعییراتی برگزار می‌شود؟

احمدوند در پاسخ به این پرسش گفت: امسال مانند سال‌های گذشته هفته پایانی آبان (24 آبان تا یکم آذر) میزبان هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود. برخی برنامه‌ها به مانند سال‌های گذشته ثابت خواهد بود و مخاطبان خود را خواهند داشت. تعدادی برنامه نیز برای امسال تدارک دیده شده که به‌مرور ستاد هفته کتاب این برنامه‌ها را اعلام می‌کند و همچنین در تلویزیون و در سطح شهر نیز برای استفاده مردم از برنامه‌های کتاب بهره‌ خواهیم گرفت.



معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه ویژه‌ای که در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد نیز اشاره کرد و گفت: در هفته کتاب رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری از کتابی در حوزه دفاع مقدس را خواهیم داشت که ستاد هفته کتاب این برنامه را اعلام خواهد کرد.

پرسش دیگری که در برنامه تقاطع فرهنگ مطرح شد این بود که در فضای مجازی به این مساله اشاره می‌شود وضعیت اقتصاد نشر برای ناشران سخت شده است. آیا شاهد برگزاری طرح‌های فصلی همزمان با طرح پاییزه هستیم؟

احمدوند در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به اندک تغییراتی اتفاق می‌افتد که عدالت بین ناشران و مردم رعایت شود تا از طرح‌های فصلی بهره‌مند شوند. همچنین حمایت از برخی از مناطق محروم را با هفته کتاب و همزمان با طرح پاییزه خواهیم داشت.

پرسش دیگری که با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشته شد این بود: با روی کار آمدن مدیران و مسئولانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگرانی بین تشکل‌ها و صنعت نشر (مثل انجمن صنفی نویسندگان، ویراستاران، مترجمان و...) به وجود آمده است؛ آیا این همکاری‌ها ادامه خواهد داست یا شاهد تغییراتی در این زمینه خواهیم بود؟ 

احمدوند در پاسخ گفت: حتما تغییراتی صورت خواهد گرفت؛ اما این تغییرات گسترش در ظرفیت‌های گوناگون این حوزه‌هاست؛ زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه این افراد است و از خدمات و حمایت بیشتری بهره خواهند گرفت.

پرسش پایانی که در برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت‌وگو مطرح شد این بود که یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه خبر تازه‌ای در حوزه فرهنگ، صنعت چاپ و نشر دارد؟ که وی در پاسخ این چنین گفت: توزیع دوهزار بند کاغذ ویژه ناشران را آغاز خواهیم کرد و طی تفاهمی که با تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته و میزان ارزی که برای آن تعلق گرفته است، می‌توانیم برخی از نیازهای بدنه نشر را برطرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها