چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
ضرورت ایجاد کارگروه رسانه‌ای در حوزه کتاب در استان فارس

در آستانه هفته کتاب و با هدف هم افزایی بیشتر، مدیران کل کتابخانه های عمومی و صداوسیمای مرکز فارس با هم دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روح‌الله منوچهری در آستانه هفته کتاب و با هدف برنامه‌ریزی برای همکاری مشترک در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی با تقی سهرابی مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به خدمات کتابخانه‌های عمومی عنون کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی، مجموعه‌ای خدمت‌رسان است؛ کتابخانه‌های عمومی بدون هیچ محدودیتی برای عموم خدمات می‌دهند. کارکرد عمده کتابخانه‌های عمومی سه بحث آگاهی و اطلاع‌رسانی، کمک به آموزش مادام‌العمر عموم و پر کردن اوقات فراغت مردم است.
 
وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی در برنامه جدید خود، در حال ارتقا به فرهنگسراهای اجتماعی است، اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی صورت مستمر میزبان برنامه‌های فرهنگی و ترویجی است. به طوری‌که تنها در سال گذشته  علی‌رغم محدودیت‌های بیماری کووید 19، بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ برنامه خرد و کلان ترویجی در فضای مجازی انجام شد.
 
منوچهری با بیان اینکه ۲۴۵ کتابخانه عمومی در شهر و روستاهای فارس در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: در حوزه گروه‌های خاص به صورت جد ورود کردیم. در حوزه ناشنوایان فارس پایلوت است، هم‌چنین در نابینایان فارس یک قطب فعال است. در حوزه ترویج کتابخوانی در جامعه نوسوادان، عشایری و زندانیان نیز برنامه‌ریزی شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی به برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی مهم‌ترین رویداد فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. این جشنواره از سال گذشته ‌ به صورت مجازی برگزار شد. سال گذشته ۸۷ هزارنفر از استان فارس در این جشنواره مشارکت کردند. امسال نیز تاکنون بیش از ۵۶ هزار نفر در این رویداد شرکت کردند.
 
منوچهری اضافه کرد: اهمیت این جشنواره از این‌روست که هم فرهنگ کتابخوانی و هم سیره ائمه اطهار را ترویج می‌کند. لازم است صداوسیما کمک کند تا امسال هم بتوانیم از مردم دعوت کنیم تا افراد بیشتری از این فرصت بهره‌مند شوند.
 
وی همچنین با اشاره به درپیش رو بودن هفته کتاب عنوان کرد: ایجاد کارگروه رسانه‌ای در حوزه کتاب در فارس ضروری است. همکاری‌های استانی در حوزه کتاب باید به صورت مستمر در سال انجام شود.
 
مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نقاط مشترک فراوانی بین رسانه و مجموعه کتابخانه‌ها وجود دارد، عنوان کرد: این دو حوزه هرچه بیشتر به هم نزدیک شود و هم‌افزایی بیشتری صورت گیرد، خیر آن شامل مردم می‌شود. ارتقای سطح بینش و دانش جامعه، هزینه‌های اداره امور را به شدت پایین می‌آورد.
 
تقی سهرابی، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود اشاره کردند که «فرهنگ زیربنا و اصل است». هرچقدر در حوزه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کنیم اما در حوزه فرهنگ اقدامی نشود، رشدی نامتوازن حاصل شده و به مملکت ما آسیب می‌رساند. بخش مهمی از مشکلات که گریبان‌گیر جامعه است حکایت از این است که مردم به حوزه فرهنگی کمتر توجه کردند.
 
وی با بیان اینکه کشور ما به دور از همه تعصب‌ها، کشوری کتابخوان بوده است، گفت: در طول تاریخ کتابخانه‌های بزرگ در ایران وجود داشته و کتاب‌های مرجع به رشته تحریر درآمده و به جهان اهدا شده است.
 
مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس با تأکید بر اینکه کار کتابخانه‌ها در راستای کار رسانه‌هاست، اضافه کرد: از مجموعه کتابخانه‌ها به دلیل ارائه خدمات به عموم تشکر می‌کنیم. لازم است که این دو دستگاه هرچه بیشتر به هم نزدیک شود.
 
سهرابی با اشاره به اینکه باید نیاز مخاطب امروز درنظر گرفته شود، بیان کرد: در حوزه رسانه هم‌واره یک اصل رعایت می‌شویم و آن نیز مخاطب‌شناسی است. امروزه در رسانه، طراحی پیام‌ها، براساس نیازسنجی مخاطب اقدام می‌شود. دنیای امروز، عصر رسانه و تنوع و تکثر رسانه‌هاست. اگر ما تولید محتوای فاخر و شکل زیبا نداشته باشیم، مخاطب خود را از دست می‌دهیم. مهم‌ترین موضوع که می‌تواند ما را نجات دهد مخاطب‌شناسی است.
 
مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس بر ضرورت همکاری بیشتر رسانه و حوزه کتاب تأکید و تاکید کرد: اگر هم‌افزایی شکل بگیرد از دل آن می‌توانیم پویش‌های مختلفی متناسب با نیاز جوانان امروز راه‌اندازی کنیم. لازم است کتابخانه‌ها برنامه‌های صداوسیما را رصد کنند و برای برنامه‌ها محتوای مخاطب‌پسند ارائه دهند. کتابخانه‌ها باید پاتوق فرهنگی باشند و به صداوسیما کمک کنند تا چراغ کتاب و کتابخوانی در رسانه کم فروغ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها