یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
تشکیل کارگروه صیانت جدید از منظر پیشکسوتان نشر/ هدف مشترک نابودی قاچاق کتاب است

با گذشت چند سال از فعالیت کارگروه صیانت در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، برخی از فعالان نشر پیشنهاد تشکیل کارگروه حفاظت از حق کتاب و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد را داده‌اند؛ راهکاری تازه برای رسیدن به هدفی مشترک.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ با تشکیل دولت جدید، شاهد مذاکرات و برگزاری جلسات مختلفی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد بررسی شرایط بازار نشر بوده‌ایم و نکات مختلفی در دیدار با اعضای انجمن‌های مختلف فعال نشر، مطرح شده‌است. از جمله این موارد، نگرانی از گسترش جریان موسوم به قاچاق کتاب بوده که اقتصاد و آینده صنعت نشر را با مخاطراتی همراه می‌کند.

در این زمینه، بر لزوم تاسیس کارگروه حفاظت از حق ناشران در معاونت نیز تاکید شده و این در حالی است که از تشکیل کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان چند سال می‌گذرد و تشکیل یک کارگروه دیگر، اختلاف‌نظراتی را به همراه دارد.

تکثیر غیرقانونی تمام کشور را گرفته‌‌است
علی‌اکبر تورانیان، عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی در توجیه ضرورت تشکیل این کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد، به خبرنگار ایبنا گفت: تا به امروز شاهد بودیم، اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نتوانستند با این پدیده مبارزه کنند. تا جایی که تکثیر غیرقانونی کتاب، هرروز رواج بیشتری پیدا می‌کند و امنیت ناشرها هر روز بیشتر به خطر می‌افتد. در نتیجه این روند، تلاش ناشران به یغما می‌رود. این‌ مسائل در‌ شرایطی اتفاق می‌افتد که کسی به فکر حل ریشه‌ای این مشکل نیست؛ یعنی اراده جدی وجود ندارد.

به گفته تورانیان هیچ کتابی نیست که از دست سوداگران و تکثیرکنندگان غیرقانونی کتاب در امان باشد. او افزود: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان رسیدگی به این مساله را تقبل کرد و کارگروه صیانت را تشکیل داد، اما بعد از چند سال فعالیت آن‌ها، هر آنچه بود هم از دست ناشران رفت. کسی باید این مساله را مدیریت کند، هماهنگی لازم را به وجود بیاورد و تصمیم قاطعی داشته‌باشد. در این سال‌ها شاهد بودیم که با کمک تمام امکانات کشور مانند قوه قضایه، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد برای حل موردی مسائل اقدام شد، اما پاسخگوی امنیت کتاب نبود.

تورانیان با طرح این موضوع که شاید دغدغه کار گروه صیانت از حقوق ناشران مقابله با تکثیر غیرقانونی نیست، توضیح داد: در این سال‌ها با این موضوع سطحی برخورد کردند و هیچ دستاوردی که بتواند امنیت کتاب را پوشش بدهد، کسب نشد. این توانایی در اتحادیه وجود نداشته‌است. البته همکارانی بودند که در این صنف زحمت کشیدند، اما شاکله اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و افرادی که سیاستگذار هستند، نتوانست با تکثیر غیرقانونی به جدیت برخورد کند. آیا می‌توان چیزی بدتر از شرایط امروز را تصور کرد؟ زیرا تکثیر غیرقانونی تمام کشور را گرفته‌است. آثاری که منتشر می‌شود به سرعت وارد بازار چاپ غیرقانونی می‌شود.

او با تاکید بر نشستی که با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شده‌است، گفت: در جلسه با دکتر احمدوند، نخستین شرط این بود که امنیت را به این حوزه برگردانیم، زیرا زمانی که امنیت نباشد چیزی وجود ندارد. امنیت نعمت بزرگی است که باید افرادی که آسیب دیدند و افرادی که دچار آسیب هستند، آن را از حاکمیت و مقام‌های کشور مطالبه کنند. با هر ناشری صحبت کنید، می‌بینید که کتاب‌ها فروش ندارد، در حالی کتاب‌های خوبی منتشر می‌شود، زیرا کتاب به سرعت تکثیر غیرقانونی شده‌است و با تخفیف بالا به فروش می‌رسد.

آزموده را آزمون خطا است
انجمن ناشران دانشگاهی در حالی از اقدامات کارگروه صیانت در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان انتقاد و اقدام به تشکیل کارگروه جدید می‌کند که اعضای فعال در کارگروه صیانت نظر دیگری دارند. علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه و عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با بیان مثل «آزموده را آزمون خطا است» به خبرنگار ایبنا گفت: حدود هفت سال است که کارگروه صیانت در اتحادیه فعالیت می‌کند و با توجه به شناختی که از فعالیت در این حوزه دارم، مطمئنم اگر کارگروه تامین امنیت حوزه کتاب و ناشران در وزارت فرهنگ و ارشاد تاسیس شود، درگیر بوروکراسی دولتی خواهدشد.

رئیس‌دانایی درباره نبود جدیت کافی در اقدامات کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با تاکید بر اینکه تورانیان دوست صمیمی او است، بیان کرد: به نظرم این صحبت یک شوخی است. شب و نیمه شب در کارگروه صیانت برای کشف انبارِ اقدامات غیرقانونی، تلاش کردیم. مگر می‌توان بدون همکاری با پلیس امنیت و وزارت فرهنگ و ارشاد کاری را انجام داده‌باشیم، آیا اگر به این شکل بود، وقتی وارد صحافی یا چاپخانه می‌شدیم از ما نمی‌پرسیدند که شما از کجا آمدید؟
 
او افزود: همه فعالیت‌ها با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود، در تمامی انبارهایی که کشف کردیم، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و مقام‌های امنیتی همراه ما بودند. افرادی که چنین مسائلی را بیان می‌کنند، همراه کارگروه صیانت از حقوق ناشران نبودند و به همین دلیل است که از چند و چون اقدامات خبر ندارند.

شاید می‌خواهند اتحادیه را دور بزنند
مدیر انتشارات نگاه سابقه 58 ساله فعالیت در حوزه کتاب و نشر را دارد، رئیس‌دانایی توضیح داد: 10 سال کتاب‌فروش بودم و 48 سال است که ناشر هستم. بیش از 4000 عنوان کتاب چاپ کردم و بسیاری از کتاب‌های انتشارات نگاه و نشرهای دیگر به شکل غیرقانونی چاپ می‌شوند. در همه کشورها، اتحادیه‌ها هستند که با آسیب‌هایی از این دست مقابله می‌کنند و به نظر من تشکیل کارگروه در ارشاد، شاید با این رویکرد دنبال می‌شود که می‌خواهند اتحادیه را دور بزنند؛ وگرنه کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به خوبی در این حوزه فعال است.

به گفته رئیس‌دانایی افرادی که اقدام به تشکیل گروه جدید برای تامین امنیت ناشران کردند هم حتما دغدغه نشر را دارند و وزیر فرهنگ و ارشاد سابقه فعالیت در حوزه نشر را دارد، اما باید روی مساله اشراف کافی را نیز داشته باشند؛ هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد هزار شاخه دارد و رسیدگی به همه مشکل‌ها برایش دشوار است.

مدیر انتشارات نگاه که معتقد است همه فعالان حوزه نشر، توانایی شناسایی کتاب‌هایی را که به شکل غیرقانونی چاپ می‌شوند، ندارند، بیان کرد: کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، کتاب‌هایی را که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، بررسی می‌کند. در این کارگروه، افراد از همه حوزه‌ها و همچنین چند همکار از ناشران دانشگاهی حضور فعال دارند؛ اما ناشرهایی که در حوزه دانشگاهی فعال هستند، چگونه می‌توانند این تشخیص را بدهند؟

تشکیل کارگروه جدید اضافه کردن بار بر دوش دولت است
تشکیل کارگروه جدید تنها راه برای حفاظت از حق ناشران نیست و افراد اگر دغدغه حفاظت از حق ناشران را دارند می‌توانند با کارگروه صیانت در اتحادیه همکاری داشته‌باشند. رئیس‌دانایی با دعوت از این گروه برای همکاری با کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان افزود: نزدیک به 70 سال است که اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان فعالیت می‌کند و همکارانم در کارگروه صیانت از حقوق ناشران با اخلاص در آن فعالیت دارنند. به نظرم تشکیل کارگروه دیگری برای این حوزه اقدامی عبث است و کار باید توسط کاردان انجام شود.

به گفته مدیر انتشارات نگاه، لازم است انجمن ناشران دانشگاهی و فعال‌های حوزه کودک و نوجوان در کنار هم و همراه ناشران عمومی باشند، تا در نتیجه این هماهنگی، اقدامات جدی انجام شود. او ادامه داد: از سال 97 که وارد کارگروه صیانت شدیم، این گروه تقویت شد، باید مشخص شود که به چه انگیزه‌ای می‌خواهند کارگروه جدیدی تاسیس کنند؟ به نظرم بهتر است به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بیایند و اگر آن‌ها در اتحادیه کار بهتری انجام می‌دهند، این مسئولیت را بر عهده بگیرند.

به گفته این عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، تشکیل کارگروهی جدید برای تامین امنیت حق ناشران، اضافه کردن بار بر دوش دولت است، در حالی که فعالان فرهنگی در همه حوزه‌ها باید با دولت همیاری داشته‌باشند تا دولت بتواند طبق برنامه‌هایی که دارد، به معیشت مردم و فعالان فرهنگ و هنر رسیدگی کند؛ نه اینکه وارد دعواهای صنفی شود.
 
چه سازوکاری برای ناشر آسیب‌دیده وجود دارد؟
کاظم آرمان‌پور، مدیر نشر جهش و عضو انجمن ناشران دانشگاهی، با تاکید بر اینکه باید مشخص شود، مسئولیت حفظ حق ناشر و کتاب بر عهده کدام سازمان و نهاد است، به خبرنگار ایبنا گفت: اگر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان این مسئولیت را بر عهده دارد، باید مشخص شود. زیرا ناشران باید بدانند، زمانی که با چنین مسائلی روبه‌رو شدند، چه باید بکنند. در روزهای گذشته، یکی از همکاران عضو انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی اعلام کرد که پی.دی.اف یکی از کتاب‌هایش در یک کانال تلگرامی بارگذاری شده‌است و در سال 1400 برای دو کتاب نشر جهش این اتفاق افتاده‌است.
آرمان‌پور با طرح این سوال که حاصل اقدامات اعضای کارگروه صیانت در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان چه بوده‌است و تا به حال چه اقداماتی برای صیانت از حقوق ناشران انجام شده‌؟ افزود: آیا سازوکاری وجود دارد تا من، به عنوان ناشری که متضرر شده‌ام با رجوع به یک دفتر و تکمیل فرم بتوانم اعلام کنم که این نمونه کتاب من است و یک کانال تلگرام چنین اقدامی انجام داده‌است؟ باید به عنوان ناشر بدانم که چه کاری می‌توانم انجام بدهم.

عضو هیأت‌ مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، درباره چرایی اقدام انجمن ناشران دانشگاهی برای تشکیل کارگروه حفاظت از حق کتاب و نشر توضیح داد: مسئولیت انجمن ناشران دانشگاهی حفاظت از حق کتاب و نشر است و در اساسنامه‌اش این مساله بیان شده‌. به همین دلیل اعضای این انجمن باید از ارکان دولت بخواهند تا نسبت به این مساله به فکر باشند.

همه گروه‌ها باید در یک مأمن جمع شوند
به گفته آرمان‌پور در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری بیماری کووید19 استفاده از فضای مجازی میان دانشجویان بسیار رواج یافته‌است، در نتیجه بیش از گذشته، کتاب‌ها مورد سواستفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل باید بیش از گذشته کتاب‌ها مورد حفاظت باشند. او افزود: اگر این اقدام توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان انجام می‌شود، از آن‌ها تقدیر می‌کنیم، همچنین اگر همکاران دیگری این اقدامات را انجام می‌دهند، آن هم بسیار عالی است. ممکن است گروه‌های مختلفی این اقدام را انجام بدهند اما باید همه در مأمنی جمع شوند و هماهنگ اقدام کنند، زیرا تاثیر بسیار بالاتری خواهدداشت.

این ناشر با تاکید بر اقدامات اتاق تکثیر در دانشگاه‌ها و سوءاستفاده از کتاب‌هایی که توسط اساتید منتشر شده‌است، بیان کرد: من در دانشگاه فعال هستم، مسائل را از نزدیک می‌بینم و این نکته را با معاون امورفرهنگی وزارت ارشاد هم مطرح کردم. یک موضوع اساسی در دانشگاه این است که بعد از همه‌گیری، LMS - مخفف عبارت Learning Management System به معنای سیستم مدیریت یادگیری- در دانشگاه‌ها راه افتاده‌است. تعدادی از اساتید کتاب‌ها و فایل‌های پی.دی.اف را به عنوان فایل درسی در LMS بارگذاری کردند و دانشجو آن‌ها را دانلود و کپی می‌کند. در این حوزه در حد کلان نیاز داریم تا وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اجازه ندهد که LMS دانشگاه‌ها مرکز پخش بخشی از کتاب‌های ناشران باشد. دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید بخشنامه صادر کنند تا دانشگاه‌ها این کار را نکنند.

او با اشاره به راه‌های دیگر سوءاستفاده از حق مولف مانند استفاده از پایان‌نامه دانشجو در تدوین کتاب و فروش فایل کتاب اساتید در سایت، ادامه داد: سوءاستفاده‌ از کتاب‌هایم را در دادگاه پیگیری می‌کنم، اما به نتیجه نرسیدم. این در حالی است که باید راهکاری وجود داشته‌باشد تا به صورت مستقیم و فوری قابل پیگیری باشد.

این عضو انجمن ناشران دانشگاهی درباره اینکه آیا اعضای این انجمن تخصص لازم برای پیگیری تخلف در کتاب‌های حوزه عمومی را دارند، گفت: برای مثال اگر یک کتاب فلسفی نوشته می‌شود، این کتاب توسط یک استاد دانشگاهی نوشته شده‌است. گروه جدید باید به حوزه عمومی هم توجه داشته‌باشند، زیرا اهل فن و دانشگاه هستند. همچنین اگر اقدام برای تشکیل کارگروه صیانت در وزارت فرهنگ و ارشاد شود، فکر می‌کنم به عنوان بازوهای عمل، از حوزه‌های مختلف دعوت خواهدکرد.

منتقدان از فعالیت‌های کارگروه صیانت، اطلاعات کافی ندارند
عباس غمگسار، مدیر انتشارات ترمه و عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان اینکه فعالیت در کارگروه صیانت از حقوق ناشران، قانونی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد است، به خبرنگار ایبنا گفت: شاید افرادی که به لزوم تشکیل کارگروه جدید با وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کردند، اطلاعات کافی ندارند. این کار عبث، اضافه بر سازمان و از بروکراسی هم آن طرف‌تر است، زیرا کارگروه صیانت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کند و اتحادیه نهاد رسمی دولتی است. همه چیز به‌روز است و کاری پنهان نیست. حتی پرونده‌های فعالیت‌ها موجود است و برای رسیدگی به روند فعالیت می‌توانند به پرونده‌ها رجوع کنند. در این گروه افراد صنفی هستیم و در جست‌وجوی پست و مقام نیستیم. خیلی از اعضا تهدید شدند، زیرا قاچاقچیان خود را برای هر کاری آماده کردند. نمی‌دانم آیا دوستان فکر می‌کنند کارگروه صیانت سکوی رشد است؟


به گفته این ناشر مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد روی این مساله باید بیشتر دقت کنند و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد باید به مسائل واقف باشد.

کارگروه صیانت چند مافیای گردن کلفت را زمین زده‌است
اگر تا به امروز کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه نتوانسته‌است، کلیه کتاب‌های قاچاق را جمع‌آوری و تولیدکنندگان آن را تحویل قانون بدهد، اتحاد ناشران برای رسیدن به این هدف می‌تواند راهکار تاثیرگذاری باشد. مجید طالقانی، مدیر انتشارات «نقش جهان» در گفت‌وگو با ایبنا درباره تشکیل کارگروه جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد برای حفاظت از حق ناشران گفت: به جای اینکه در این مسائل موازی کاری انجام شود، بهتر است آنچه وجود دارد، تقویت شود. کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان چندین سال است که فعالیت دارد و چندین مافیای گردن کلفت را زمین زده‌است. بهتر است گروهی که در اتحادیه است، تقویت شود و نه اینکه جریانی جدید ایجاد و موازی کاری شود، زیرا نتیجه خوبی نخواهدداشت.



این ناشر هم در اقدام برای تشکیل کارگروه جدید برای حفاظت از حقوق کتاب و نشر، سوءنیت‌هایی می‌بیند که برای ضعیف کردن اتحادیه انجام می‌شود. او ادامه داد: صنف ماندنی است و افراد در وزارت فرهنگ و ارشاد می‌آیند و می‌روند. جز تاسف و علامت سوال چیز دیگری نمی‌توان گفت. این اقدام می‌تواند از روی لجبازی و خواست همه چیز برای خود، باشد تا دیگران را از صحنه خارج کنند. شاید برنامه‌ریزی می‌کنند که در آینده برای آن‌ها سودی داشته‌باشد و میزی، جایگاهی و قدرتی به آن‌ها برسد.

به گفته طالقانی همه اقدامات کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد و پلیس امنیت انجام می‌شود. او با تاسف‌برانگیز خواندن اقدام برای تشکیل کارگروه جدید برای حفاظت از حق ناشران، گفت: کارگروه صیانت زمان زیادی در راه حفاظت از حق ناشر صرف کرده‌است و همه امکانات و نیروهای مورد نیاز را اعضای کارگروه تامین کردند. آمار نشان می‌دهد که تا امروز اقدامات خیلی خوبی انجام دادند.

با تمام وجود پای این کار هستیم
تورانیان عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با تاکید بر اینکه، انجمن ناشران دانشگاهی رسیدگی به تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها را از وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی فرهنگ مطالبه می‌کند، ادامه داد: وضعیت نشر در حالت فاجعه است. قوه قضایه و نیروی انتظامی باید با وزارت فرهنگ و ارشاد هماهنگ شوند. اگر اتحادیه در حوزه صنف فعال باشد، باید این مساله را به صورت گسترده حل کند، اما می‌بینیم که این دیدگاه وجود ندارد، در نتیجه به همه مسئولان متوسل شدیم و با صدای رسا اعلام و از هر تریبون استفاده می‌کنیم. باید مطالبه جدی و اراده محکم باشد تا بتوانند این کار را به نتیجه برساند.


این ناشر توضیح داد: بارها درباره لزوم رسیدگی جدی به چاپ غیرقانونی کتاب با اتحادیه گفت‌وگو کردیم، اما در واقع اراده‌ای برای متوقف کردن تکثیر غیرقانونی نیست، به این معنی که وقتی جدیت کافی در میان نباشد، اقدامات به نتیجه نمی‌رسد. به همین دلیل همه ناشران از اتحادیه گله‌مند هستند.

ناشران باید امنیت داشته‌باشند
مدیر انتشارات شهرآب درباره تکثیر غیرقانونی کتاب‌های دانشگاهی در اتاق تکثیر دانشگاه‌ها گفت: به رؤسای دانشگاه‌ها نامه زدیم. باعث شرمندگی دانشگاه‌ها است که واحد تکثیر این کار را انجام می‌دهد، در حالی که بارها به آن‌ها شکایت کردیم و توضیح دادیم این عمل نمونه دزدی است. به جد به رؤسای دانشگاه‌ها می‌گوییم که بر فعالیت واحدهای تکثیر نظارت کنند و برای این کار مجازاتی در نظر بگیرند.

او درباره دامنه فعالیت کارگروه انجمن ناشران دانشگاهی برای کتاب‌هایی که به شکل غیرقانونی تکثیر می‌شوند، توضیح داد: بحث ما کلی است و مربوط به یک حوزه نیست. مهم این است که بتوانیم تمامی حوزه‌های محیط فرهنگ کتاب را از این پدیده پاک کنیم و ناشران امنیت پیدا کنند تا بتوانند برای نشر سرمایه‌گذاری و هزینه کنند. وقتی که ناشر سرمایه‌گذاری می‌کند و می‌بیند که نه تنها سود نمی‌کند، بلکه حتی سرمایه‌اش بر نمی‌گردد، دیگر حاضر به فعالیت نیست. این اتفاق برای مولف و مترجم هم میفتد.

جرم و مجازات در حوزه نشر با هم تناسب ندارند
تورانیان با تاکید بر آمادگی معاونت فرهنگی برای منع تکثیر غیرقانونی کتاب، گفت: در دولت قبل در کارگروه مبارزه با تکثیر در وزارت فرهنگ و ارشاد حضور داشتم و دیدم اراده‌ای بر این مساله نیست، در آن گروه مسئول حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد، مدیرکل کتاب و کتاب‌خوانی حاضر بود، اما می‌گفتند که نمی‌توانند کاری کنند. اگر نمی‌توانید کاری کنید باید این مساله رسما اعلام شود. کارگروه صیانت هم سکوت و مساله را رها کرد. البته چند مورد اقدام‌هایی انجام دادند اما با چند مورد نمی‌توان به امنیت رسید. چه کسانی از این افسارگسیختگی سود می‌برند و چه دست‌هایی پشت پرده است که می‌خواهند آب گل آلود باشد و آن‌ها کارهای خود را انجام بدهند؟

به گفته این ناشر جرم و مجازات در حوزه نشر با هم تناسب ندارند؛ زیرا در شرایط کنونی حتی اگر متخلف دستگیر شود، بعد از مدتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه بدهد. افراد از مال به سرقت رفته آنقدر کسب درآمد می‌کنند که وقتی 100 و 200 میلیون جریمه می‌شوند کارت می‌کشند و آزاد می‌شود. هرچند می‌دانیم که مردم هم راغب نیستند و باید در حوزه فرهنگ‌سازی هم فعالیت شود، برای مثال باید تمام رسانه‌های دیداری و شنیداری این مساله را برای مردم تشریح کنند.

تورانیان با اعلام اینکه از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد خواسته‌است تا چاپخانه‌های دیجیتال را صاحب پروانه کنند، توضیح داد: این چاپخانه‌ها بدون توجه به لزوم رعایت حق ناشر، اقداماتی انجام می‌دهند. پیش از این در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واحد بازرسی چاپخانه فعال بود و وزارتخانه هر ساعتی از شبانه‌روز از چاپخانه‌ها بازرسی می‌کردند. به همین دلیل چاپخانه‌داران زیر بار کار خلاف نمی‌رفتند، اما در این روزها هر کسی هر اقدامی را انجام می‌دهد و کسی نگران جزای خلاف نیست.

از این خنجرها زیاد به پیکر اتحادیه خورده‌است
مهدی حسین‌زادگان، مدیر فروشگاه نشر ققنوس و عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران، اقدام اخیر گروهی از ناشرها برای تشکیل کارگروه حمایت از حقوق ناشران را به خنجری تشبیه کرد که به پیکر اتحادیه وارد می‌شود. او به خبرنگار ایبنا گفت: از این خنجرها توسط ناشران همکار به پیکر اتحادیه بسیار خورده‌‌است. برخی سعی دارند که قدرت اتحادیه را کم کنند و قدرت را به انجمن‌ها و حاشیه ببرند، جایی که هیچ نظارتی بر آن نیست تا هر کاری که می‌خواهد به راحتی انجام دهند.

به گفته حسین‌زادگان کارگروه صیانت در این سال‌ها فعالیت موفقی داشته‌ و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام اقدامات خود را انجام داده‌است. او ادامه داد: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد طی سالیان سال هر وقت حوصله و وقت داشت با اتحادیه همکاری کرد و زمانی که حوصله نداشت، خود صنف کار را جلو برده‌است.


مدیر فروشگاه ققنوس با اشاره به اینکه با ورود دولت جدید انجمن‌ها خیلی قدرت می‌گیرند و تمام تلاش آن‌ها این است که اتحادیه را ضعیف کنند، گفت: اگر انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، دغدغه حفاظت از حق ناشران را دارند، چرا به کارگروه صیانت از حق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نپیوستند؟ آن‌ها می‌توانستند با اتحادیه همکاری کنند نه اینکه دستاوردهای آن را زیر سوال ببرند. 

به گفته او در وزارت فرهنگ و ارشاد اتفاق‌هایی در حال شکل‌گیری است و در آن مُصر هستند که اتحادیه در جایگاه قبلی خود نباشد. حسین‌زادگان افزود: به نظر من این دیدگاه درست نیست. رضایت برای تشکیل کارگروه حفاظت از حق ناشران در وزارت فرهنگ و ارشاد از طرف این وزارتخانه هم هست و اینطور نیست که درباره اقدامات کارگروه صیانت اطلاع نداشته‌باشند؛ بلکه نمی‌خواهند بدانند! اطلاع دارم که اتحادیه تا به حال چندین بار درخواست جلسه با معاون فرهنگی جدید داشته‌است، اما این اتفاق نیفتاده‌است؛ در حالی که جلسه‌های برای گفت‌وگو با انجمن‌های مختلف برگزار شده‌است.

فقط با گروهی از همفکران جلسه برگزار می‌شود
سیدمهدی مولانا، مدیر انتشارات و کتاب‌فروشی دارالفکر و عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران درباره اینکه چرا تعدادی از ناشران با وجود فعال بودن کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، اقدام به تشکیل کارگروه دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد کردند، به خبرنگار ایبنا گفت: فکر می‌کنم این افراد احساس وظیفه کردند. انسان برای هر اقدامی احساس وظیفه شرعی می‌کند.

وی گفت: کارگروه صیانت سال‌ةا زحمت کشیدند تا گروه‌هایی را که کتاب‌های غیرقانونی چاپ می‌کرد، دستگیر کند. اعضای کارگروه صیانت از جان خود مایه می‌گذارند. گروه جدید اگر عیب و ایرادی در اقدامات کارگروه صیانت می‌بیند، آن را بیان و برای اصلاح آن کمک کنند، اما آن‌ها می‌خواهند کارگروه جدیدی ایجاد کنند. این دیدگاه غیر از ایجاد تفرقه، کار دیگری نمی‌کند.


مولانا درباره اینکه چرا اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان برای برگزاری نشست با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اقدامی نکرده‌است، توضیح داد: به نظر من کم‌لطفی است که تا به حال از اتحادیه برای برگزاری جلسه دعوت نشده‌است. مسئولان باید با تمام گروه‌های نشر جلسه بگذارند و از تجربیات آن‌ها استفاده کنند.

اتحاد، رمز پیروزی‌ست
غم‌نامه قاچاق کتاب و آسیب‌هایی که بر بدنه نشر وارد کرده، بر هیچ کس پوشیده نیست و همه فعالان نشر بر سر این موضوع با یک‌دیگر تفاهم دارند. در این شرایط، توجه ویژه معاونت امور فرهنگی در دوره جدید و انتقال نظرات مختلف در زمینه عملکرد کارگروه صیانت می‌تواند روشنگر مسیر و ایجاد امنیت در فضای نشر باشد. اتحاد فعالان نشر که همه در این مساله، منافع مشترک دارند می‌تواند نتایج بهتری را در متوقف‌کردن گروه‌های سودجو و بریدن دست سوءاستفاده‌گران و قاچاقچیان کتاب از این بازار فرهنگی به همراه داشته باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط