سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
گام اول ترویج فرهنگ کتابخوانی ایجاد احساس نیاز به مطالعه در بین آحاد مردم است

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌غربی گفت: گام اول در ترویج فرهنگ کتابخوانی، ایجاد احساس نیاز به مطالعه در بین آحاد مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، یاشار کافی مولا، رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌غربی به همراهی یوسف حق دوست، مسئول انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان استان به منظور هم افزایی فرهنگی با خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان دیدار و گفتگو کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این دیدار گفت: آذربایجان‌غربی دارای 72 باب کتابخانه عمومی نهادی است که با 1 میلیون و 500 هزار جلد منبع اطلاعاتی برای تمامی گروه‌ها خدمات مختلف ارائه می‌دهند و هر کتابخانه، پایگاهی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کارآفرینی، افزایش مسئولیت‌پذیری شهروندان و ... است.
 
خدیجه معصومی ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا، فعالیت کتابخانه‌های عمومی با رویکرد جدیدی ادامه یافت و کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت فضای مجازی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای استفاده کردند و جهت تداوم امانت منابع کتابخانه‌ای نیز طرح «کتاب پیک» در کتابخانه‌های عمومی اجرا شد که به واسطه این طرح، منابع کتابخانه‌ای درب منزل به اعضاء تحویل داده می‌شود.
 
این مسئول بیان کرد: از دیگر طرح‌های در حال اجرا می‌توان «پویش وقف کتاب، خیرماندگار» را نام برد که با هدف ترویج سنت حسنه وقف و غنی سازی منابع کتابخانه‌های عمومی برای دومین سال متوالی اجرا می‌شود.

معصومی اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره بر اولویت بخشی به اقتصاد و فرهنگ تأکید دارند و جهت تحقق رسالت‌ کتابخانه‌های عمومی، مسئولین باید دغدغه‌های فرهنگی داشته باشند، بسیج سازمانی خودجوش و نماینده عموم مردم  است که در کنار رسانه، کسوت ارزشمندی را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی دارا می‌باشد.

یوسف حق دوست، مسئول انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان استان آذربایجان‌غربی، ضمن تقدیر از اداره کل کتابخانه‌های عمومی جهت تلاش مجدانه برای گسترش فرهنگ کتابخوانی، گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی، رسالتی عظیم، الهی و نبوی است و سرانه پایین میزان مطالعه در کشور، توجه ویژه مسئولین و سازمان‌های متولی فرهنگ را می‌طلبد و باید همکاری‌ و تعامل نزدیک با کتابخانه‌های عمومی را داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: فضای مجازی جایگزین مناسبی برای  کتاب و کتابخوانی نخواهد بود و از ظرفیت این فضا باید در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد.

وی هم افزایی فرهنگی را لازمه ایجاد بستر ترویج فرهنگ مطالعه بیان کرد و گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج رسانه و رسانه‌های استان می‌توان اقدامات شایسته‌ای را در زمینه کارهای فرهنگی انجام داد.

یاشار کافی مولا، رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌غربی گفت:  گام اول در ترویج فرهنگ کتابخوانی، ایجاد احساس نیاز به مطالعه در بین آحاد مردم است و این مهم با همکاری کارشناسان و مسئولین کتابخانه‌های عمومی محقق خواهد شد.

وی افزود: از ظرفیت رسانه‌ها باید در راستای فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

کافی مولا در خصوص استفاده از ظرفیت بسیج رسانه استان در راستای فرهنگ‌سازی برای جذب مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی قول مساعد داد.

در ادامه پیرامون مواردی چون انعقاد تفاهم نامه همکاری، استفاده از ظرفیت رسانه‌های استانی در ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری نشست‌های کارشناسی، مبادله منابع کتابخانه‌ای، اجرای مسابقات فرهنگی و ... بحث و تبادل نظر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها