دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
سه کتاب از نویسندگان اوزی رونمایی شد

«کجاوه راز » به نویسندگی سیلوانا سلمانپور و با ترجمه شهاب غانم به زبان فارسی و عربی، «ره آورد، ارمغان چند سفر داخلی و خارجی» به نویسندگی احمد خضری و «دهکده شیرینی فروش‌ها» به نویسندگی و تصویرگری مارال جباری طی آیینی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در این آیین -که در موزه مردم شناسی این شهر برگزار شد- ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: مهرماه مناسبت‌های مختلفی داشت که هم‌چنان ادامه دارد و از بزرگداشت حافظ تا مراسم رونمایی از کتاب؛ اما رونمایی کتاب همیشه برای ما شیرین، امیدوارکننده و بهترین است؛ چون در این آیین‌هاست که حاصل زحمت‌های کسانی دیده می‌شود که می نویسند و به تاریخ فرهنگی پر افتخار شهر دانایی اضافه می کنند تا مانا شود.
 
فروغ هاشمی از نویسندگان تشکر و بیان کرد: بعد از دوسال دوری از فضای حقیقی در اولین برنامه حضوری با رونمایی از کتاب دور هم جمع شدیم تا در حضور اهالی فرهنگ و ادب این رونمایی انجام شود، پیش از این در فضای مجازی انجام می شد که البته هنوز ادامه دارد و امیدواریم بعد از این شاهد برنامه‌های حضوری بیشتری باشیم.

او سپس در مورد کتاب‌ها به اختصار توضیح داد و گفت: نزدیک به ١٥ عنوان کتاب داستان از ١٥ نویسنده کودک و نوجوان یا کسانی که در حوزه کودک نوشته بودند در یک مجموعه با عنوان داستان‌هایی برای شهر با حمایت مالی دبیرخانه پایتخت کتاب اوز در دست چاپ است که در هفته کتاب و کتابخوانی رونمایی خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: کتاب مارال جباری -که امشب رونمایی شد- برگزیده مسابقه «من یک طراح جلد هستم؛ من یک نویسنده هستم» بود؛ مسابقه‌ای که توسط انجمن هنرهای تجسمی و دبیرخانه پایتخت کتاب برگزار  شده بود و با حمایت مالی دبیرخانه پایتخت کتاب اوز چاپ شد. این کتاب بسیار زیبا نقاشی و با خلاقیت تزیین شده بود که به دلیل نبود امکانات در چاپخانه به‌صورت ساده با نقاشی و طراحی نویسنده چاپ شد و چون هدف، تشویق کودکان به کتاب و کتابخوانی و نویسندگی بود، همه کودکان برگزیده اعلام شدند و قرار است کتاب‌هایشان در یک مجموعه چاپ شود تا با دل‌گرمی بیشتر به مطالعه و نوشتن مشغول باشند.

وی تصریح کرد: «مارال جباری» هنرمندی است که در زمینه‌های مختلف هنرهای تجسمی فعالیت دارد. او نقاش و طراح است؛ و دستی هم در شعر دارد و گاهی می‌نویسد و بیشتر دوست دارد برای کودکان بنویسد. این هنرمند چندین  نمایشگاه از آثار خود برگزار کرده و مدرس هنر و معلم دوره ابتدایی است.

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، در مورد کتاب‌های دیگری که در این آیین رونمایی شد، اضافه کرد: کتاب «ره‌آورد سفر» نوشته احمد خضری است که کتاب دیگری نیز از این نویسنده قبلا چاپ شده است. احمد خضری سال‌هاست که در زمینه نویسندگی و فعالیت در حوزه خبر و رسانه فعالیت دارد که امیدواریم شاهد کتاب‌های بیشتری از این نویسنده باشیم.

کتاب «ره آورد سفر» ارمغان چند سفر خارجی و داخلی است، این کتاب از سوی انتشارات حوزه مشق توسط نویسنده چاپ و منتشر  شده است.

احمد خضری متولد ۱۳۲۸ نویسنده، پژوهشگر، بازنشسته آموزش و پرورش، اهل شهرستان اوز فارس که علاوه بر فعالیت فرهنگی در مسایل اجتماعی و سیاسی نیز فعال و مدت ۲۰ سال سابقه سردبیری و نویسندگی در نشریات عصر و پسین اوز را دارد و هم‌اکنون دوهفته‌نامه پسین اوز با مدیریت و سردبیری وی در حال انتشار است. قبلا کتاب جلوه‌های کهن (نگاهی به آثار تاریخی اوز) از وی منتشر شده است و کتاب «در سایه‌سار برکه‌ها » را در دست چاپ دارد.

کتاب دیگری که در این آیین رونمایی شد، «کجاوه راز» به نویسندگی سیلوانا سلمان‌پور و ترجمه به عربی شهاب غانم بود که فروغ هاشمی در مورد این کتاب توضیحاتی داد و گفت: سیلوانا سلمان‌پور شاعر و نویسنده پرکار اوزی و ساکن کشور امارات است. از او تاکنون کتاب‌های زیادی انتشار یافته و همیشه در عرصه کتاب و کتابخوانی پیشگام بوده است. امشب از دو کتاب کجاوه راز و سرود دشت زلاوز رونمایی انجام می‌شود. البته کتاب «سرود دشت زلاوز» قبلا نیز به‌صورت مجازی توسط نهاد کتابخانه عمومی اوز رونمایی شده است.

وی در ادامه افزود: سیلوانا سلمان‌پور آغازگر «نذر دانایی» بود. او با هزینه خود کتاب‌هایش را چاپ کرد و به‌صورت رایگان در اختیار تمام مجموعه‌های شهرستان اوز قرار داد. هم‌چنین کتاب‌ها را برای کتابخانه ملی، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های بیشتر شهرستان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر ارسال کرد که امیدواریم باز هم با قلم خود کتاب‌های بیشتری به یادگار بگذارد.

سیلوانا سلمان‌پور سال ۱۳۷۰ اولین کتاب خود را منتشر کرد؛ کتاب دیگرش با نام «بر بلندای خیال» در سال ۱۳۷۲ در سه‌هزار جلد چاپ شد. «نبض برگ»، «آواز روشن»، «سرود دشت زلاوز» از دیگر آثار اوست.
 
یادآور می‌شود: در این آیین بخشدار اوز، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی لار و اوز، اعضای شورای اسلامی شهر، معتمدین و خیرین، هنرمندان و اعضای هیئت اجرایی دبیرخانه پایتخت کتاب حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها