دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
وظیفه ناشرنماها نابودکردن ناشران حقیقی است

مدیر انتشارات دارالفکر با اشاره به دامنه تخلفات ناشرنماها، فائق آمدن بر این مشکل را همکاری ناشران با کارگروه صیانت اتحادیه دانست؛ نه تشکیل کارگروهی جدید صیانت در وزارت فرهنگ.

سیدمهدی مولانا، مدیر انتشارات و کتاب‌فروشی دارالفکر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران که خود نیز عضو این کارگروه است، گفت: در نتیجه اقدامات محدود‌کننده فعالیت افرادی که کتاب را به شکل غیرقانونی چاپ می‌کردند، جان اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران در خطر است، اما با وجود همه خطرها اعضای این گروه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته مولانا، اقدامات صورت گرفته همچنان نتوانسته است جریان‌ قاچاق کتاب و انتشار موازی و غیرقانونی کتاب‌ها را متوف کند؛ تا جایی که نشری که او مدیریت آن را به عهده دارد نیز، دچار مشکلات عدیده‌ای است. مدیر انتشارات دارالفکر که 70 سال سابقه فعالیت در حوزه چاپ کتاب‌های مذهبی را دارد، به مورد سوءاستفاده قرار گرفتن برخی از عناوین کتاب‌های خود اشاره کرد و توضیح داد: بعد از اینکه چهار سال روی کتابی با عنوان «لمعه دمشقیه» زحمت کشیدم، هزینه کردم و آن را چاپ کردم، یک ناشر دولتی این را چاپ می‌کند، درحالی که تمام امکانات و پول در اختیار ناشرهای دولتی است. فقط با حروف‌چینی کتاب را چاپ کردند و به طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه با 50 درصد تخفیف می‌فروشند. دیگر کسی از من کتاب نمی‌خرد.

به گفته او مشکل، مختص یک کتاب نیست و کتاب «ترجمه و شرح جواهر البلاغه» هم دچار همین روند شده‌است. مدیر انتشارات دارالفکر افزود: کتابی که مال ما بود و به شکل تحقیقی از روی نسخ خطی تنظیم شده‌است، به سادگی توسط ناشر دولتی چاپ می‌شود. کتاب‌هایی چاپ کردیم که بسیار با کیفیت است و با قیمت مناسب می‌فروشیم، اما دیگر ناشران آن‌ها را چاپ کرده‌اند. وظیفه آن‌ها این است که ناشر را نابود کنند.

دست ما به جایی نمی‌رسد
چاپ کتاب‌های انتشارات دارلفکر توسط دیگر ناشرها در شرایطی اتفاق می‌افتد که قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان از سال 48 در ایران به تصویب رسیده‌است. مدیر انتشارات دارالفکر درباره پیگیری شکایت از این روند توضیح داد: دست ما به جایی نمی‌رسد. همه این ناشرها با ما رفیق بودند. در نتیجه این روند ناشران و کتاب‌فروشان نابود می‌شوند. در روزهای گذشته یک کتاب‌فروشی در بناب با 40 سال سابقه به کار خود پایان داد.

از طرفی اعضای انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، در دولت جدید دوبار با معاون فرهنگی ملاقات داشتند و در تلاش برای ایجاد گروه صیانت در وزارت فرهنگ و ارشاد هستند. مدیر انتشارات دارالفکر دراین‌باره گفت: اگر این افراد می‌خواهند اقدام مفیدی داشته‌باشند، چرا با کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان همکاری نمی‌کنند؟

کاغذ، بیمه و مالیات مشکلات عمده ناشران است
مولانا با تاکید بر اینکه مشکل عمده ناشران کاغذ، بیمه و مالیات است، توضیح داد: زمانی که بازرس بیمه به دفتر نشر می‌آید، می‌خواهد تا کارمندان را ببیند. این در حالی است که کارمند نشر باید در چاپخانه یا صحافی کار کند یا در بخش ویزیتوری فعال باشد، اما بازرس بیمه در مراجعه به انتشارات، نبود کارمندان را قبول نمی‌کند و به همین سادگی دردسرها با بیمه شروع می‌شود.
 
مدیر نشر دارالفکر در دوره‌ ریاست جمهوری پیشین، طوماری درباره مالیات جمع‌آوری کرده و به رئیس جمهور فرستاده بود، او توضیح داد: این مساله پیگیری شد و ناشران چند سال به راحتی فعالیت کردند. اما حدود 6 ماه است که مالیات ناشران را بیچاره کرده‌است و رقم‌هایی اعلام می‌شود که پرداخت آن‌ها واقعا دشوار است.

به گفته او، مالیات در سال جدید، مساله دیگری است که ناشران با آن به مشکل‌های زیادی برخوردند. این درحالی است که ناشران و کتاب‌فروشان از پرداخت مالیات معاف هستند. وی گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد می‌خواهیم که کاری انجام بدهد، همچنین وزیر امور اقتصاد و دارای باید در این حوزه هماهنگ باشد، تا مشکلات ناشران حل شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط