یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست

داودرضا کاظمی: نام‌آورانی چون؛ شاملو، براهنی و آتشی در مورد شعر چالنگی صاحب‌نظر بودند و تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست.

داودرضا کاظمی، دبیر انجمن نقد ادبی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان‌ در مورد خبر درگذشت هوشنگ چالنگی بیان کرد: چالنگی در میان شاعران خوزستان و سراسر ایران شاعر نام آشنا و یکی از پرکاران‌ دهه 40 شمسی و بزرگان شعر منثور بود.
 
کاظمی با بیان اینکه چالنگی از پیشگامان شعر« موج نو و دیگر» بود، افزود: نام‌آورانی چون؛ شاملو، براهنی و آتشی در مورد شعر چالنگی صاحب‌نظر بودند و تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست.
 
 نویسنده «با قرار همدلی» در ادامه سخنان خود تصریح کرد: علاقه‌مندان به شعر سنتی و نو در استان و کشور از  سروده‌های چالنگی بهره بردند.
 
وی با توضیح اینکه چالنگی محمل نثر را برای سرودن اشعارش انتخاب کرد، گفت: شعر چالنگی زبانی ساده دارد و واژگان در شعرش به شکل گزینشی و خوش‌آهنگ است و در بسیاری از آثار به عناصر موسیقی اهمیت داده و قافیه را به خوبی رعایت کرده است.
 
کاظمی با اشاره به دیگر ویژگی‌های شعر چالنگی عنوان کرد: بلاغت تصاویر فشرده و ایجاز، شعر چالنگی را خواستنی کرده است و همچون دیگر شاعران خوزستانی، طبیعت و ردپای جنوب و توجه به زیست بوم در اشعارش به چشم می‌خورد.
 
وی ویژگی بارز شعر چالنگی را تکثر معنایی و تاویل‌پذیری دانست و گفت: این شاعر پرآوازه در سال‌هایی که فعالیت کرده است همواره جایگاه والایی در تاریخ ادبیات جنوب و کشور داشته است.
 
یادآوری ‌می‌شود: هوشنگ چالنگی در ۲۹ مرداد ۱۳۱۹ در مسجدسلیمان چشم به جهان گشود. و از آثار وی می‌توان به «آن‌جا که می‌ایستی»، نزدیک با ستاره مهجور، زنگوله تنبل ، آبی ملحوظ و گزینه اشعار اشاره کرد. این شاعر برجسته خوزستانی پایه‌گذار شعر «موج نو» و شعر «دیگر» ۲ آبان‌ در سن 80سالگی بر  اثر کهولت سن درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها