شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
میزبانی باشگاه کتابخوانی «بهار» در اوز از بزرگداشت حافظ و هفته ملی کودک

باشگاه کتابخوانی بهار در اوز میزبان بزرگداشت حافظ و هفته ملی کودک شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش «زبرخان» و عضو ارشد انجمن کودک و نوجوان سیمرغ که مدیریت این برنامه مجازی را عهده‌دار بود از «طیبه نامی» تسهیل‌گر باشگاه کتابخوانی بهار اوز و اعضا که میزبان این برنامه بودند و پیشنهاد برنامه را داده بودند تشکر کرد و گفت: باشگاه کتابخوانی بهار اوز یکی از باشگاه‌های فعال و پویا کتابخوانی در کشور است که توانسته فعالیت‌های خوبی را در زمینه ترویج فرهنگ زیبای کتاب و کتابخوانی دنبال کند.

علی حسینی سپس از کودکان که غزل‌هایی از حافظ را به زیبایی حفظ و اجرا کردند، برای خوانش دعوت کرد و به ترتیب روشان بیگدلی، ریحانه خسروپناه، مائده غریب‌نواز، نگین خداداد، سلما مرادی، آوینا محمودی، مهسا زارع، کوثر قرونه، السا ارژنگ، رمیصا زمانی، فائزه باقری و  پرهام زارع به زیبایی و شیوایی غزل‌هایی از حافظ خواندند.

فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز نیز هفته ملی کودک و همچنین بزرگداشت خواجه شیراز را تبریک گفت و از همه دست‌اندرکاران این برنامه و از کودکان سراسر ایران، مربیان و تسهیل‌گران و خانواده‌هایی که در رشد اجتماعی و فراهم کردن فرصت کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان سهم بسزایی دارند تشکر و قدردانی کرد و  با غزلی از حافظ به استقبال این مراسم رفت.

در ادامه طیبه نامی، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «بهاز اوز»، گفت: این باشگاه توانسته جمعی از کودکان را در فضای مجازی دور هم جمع کند. خرسندم و امیدوارم این تلاش تداوم داشته باشد و  از همه دست‌اندرکاران و همراهان تشکر می‌کنم.

وی همچنین در گفتگو با مربیان و تسهیل‌گران اعضا باشگاه‌های کشور گفت: تقویت مشارکت اجتماعی، ارتباط مؤثر با هم‌سالان، ایجاد انگیزه و ارتباط، یادگیری و آموزش و آشنایی با ادبیات ایران‌زمین و مشاهیر ادب فارسی از دست آوردهای باشگاه‌های کتابخوانی است و به یاری خداوند بیماری کرونا چهره منحوسش را هرچه زودتر از سراسر دنیا پاک می‌کند و حضور همه کودکان غزل‌خوان و کتاب‌خوان و فعال را به‌صورت حضوری در اوز می‌توانیم شاهد باشیم.

هم‌چنین میرهاشم ریاحی شاعر و پژوهنده از انجمن ادبی «تائب اوز» در مورد حافظ سخن گفت و اینکه بسامد بالای کلمه «مهر» و مشتقات آن در دیوان خواجه حافظ سبب‌ساز بوده تا ماه مهر برای یادآوری این شاعر بزرگ انتخاب شود و البته نمره بیست نیز درخور چنین شاعر بر قله ایستاده ای‌ است.

او در ادامه افزود: حافظ معانی مشکل و مهم و حرف دل مردم را به زیبایی بیان کرده و هم‌زمان از فرم و ظاهر و صنایع شعری غافل نمانده و این‌گونه شده که آنانی که عمق شعر را در نیافته‌اند نیز عاشق موسیقی و زیبایی ظاهری و چینش واژگان شده‌اند و هر کسی از ظن خود شد یار من...

ریاحی با توجه به روز کودک و کتابخوانی پیشنهاد داد تا داستان‌ها از دل «تلمیحات» شاعرانه حافظ استخراج شود و با زبانی کودکانه برای نسل‌های آینده واگویه شود که با این کار یک تیر و چند نشان می‌زنیم و علاوه بر شناخت و ایجاد علاقه به حافظ، قسمتی از تاریخ و اسطوره‌های ما نیز بازنمایی می‌شوند.

شریف بازرگانی مسئول موزه مردم‌شناسی شهرستان اوز از اینکه برنامه از موزه زیبای مردم‌شناسی و بصورت زنده در فضای مجازی در حال اجرا بود تمجید و دعوت کرد تا از شهرستان اوز و موزه مردم‌شناسی دیدن کنند.

در  پایان سه نفر  از اعضای باشگاه کتابخوانی بهار اوز آریسا و رمیصا زمانی و السا ارژنگ هفته کودک را تبریک و غزلی از حافظ خواندند.

یادآور می‌شود: این برنامه به میزبانی باشگاه کتابخوانی بهار، انجمن کودک و نوجوان سیمرغ، انجمن فرهنگی ادبی هفتکا و با همکاری دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، آموزش و پرورش زبرخان، دبیرخانه زنان و خانواده فرمانداری اوز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، شبکه کتابخوانی کشور، انجمن ادبی تائب اوز، انجمن کتاب اوز، باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان کشور، شبکه هم‌اندیشی کارشناسان، مروجان و تسهیل‌گران فرهنگ، هنر، کتاب، سلامت و..... شهرهای پایتخت کتاب ایران در ضمن این برنامه از طریق فضای اسکای‌روم، کانال شاد و به صورت زنده از صفحه اینستگرام پخش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها