شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کتاب «وقت محدود» و نمایش رادیویی «دیدار در وقت اضافه» رونمایی شدند

آئین رونمایی از کتاب «وقت محدود» و نمایش رادیویی «دیدار در وقت اضافه» درباره زندگی شهید سیدکاظم کاظمی، پنجشنبه 22 مهر با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری، انجمن سپاس و مدیران رادیو در سالن هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آئین، گفت: سیدکاظم کاظمی یا سید نذیر، یک شهید اطلاعاتی گمنام اما ملی است. عملیات‌های او به معجزه شباهت دارد. زمانی که 23 یا 24 ساله بود، مسئولیتی را برعهده می‌گیرد که مسئولان اطلاعاتی و امنیتی سایر کشورها، خواب پیروزی‌های او را هم نمی‌دیدند.
 
سردار محمدرضا نقدی بیان کرد: شهادت یک گوهر بسیار کمیاب است. میلیون‌ها نفر در جبهه حضور داشتند، اما شهید نشدند. افرادی مانند شهید سیدکاظم کاظمی در همان دوران کوتاه که موفق به حضور جبهه می‌شود به این جایگاه دست پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: او توانست مرکزیت‌های گروه‌های مارکسیستی را که توسط قوی‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی حمایت می‌شدند، همزمان جمع کند. برخی از آن‌ها دو برابر سن شهید کاظمی سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی و مخفی داشتند. او چندین گروه برانداز، خرابکار و جاسوسی را که توسط «کا گ ب» شوروی سابق حمایت می‌شدند، جمع کرد. اخلاص او عامل پیروزی‌اش شد. اگر این ماجرا را برای سایر گروهای اطلاعاتی توصیف کنیم از آن به‌عنوان افسانه یاد خواهد کرد. 
 
سردار نقدی افزود: سیدکاظم کاظمی با روش هدایت‌گرانه و رویکرد ارشادگرانه افراد را هدایت می‌کرد و باعث شد برخی از افراد از مرام چند ده‌ساله خود دست کشیدند و توبه کردند. تمام این کارها را یک جوان 24 ساله انجام داد. این‌ها معجزه اسلام و امام است ‌و اگر این موارد نبود، شاهد ناامنی‌های متعددی بودیم. 
 
شهدا با یک کتاب تمام نمی‌شوند
میرطاهر مظلومی؛ کارگردان نمایش رادیویی «دیدار در وقت اضافه» نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: شهید کاظمی و هیچ‌کدام از پارتیزان‌های ما با یک کتاب تمام نمی‌شوند. برای این نمایش بازیگران خاصی را در کنار هنرمندان رادیو انتخاب کردم تا وقایع را رئال‌تر جلوه دهیم و دوستان ما از انجام این کار به‌شدت استقبال کردند.
 
وی ادامه داد: برای تم امنیتی این نمایش بسیار کار کردیم، به‌طوری‌که این کار درعین‌حال که شادی و سرور ایجاد می‌کند، واقعی است.
 
این هنرمند اظهار کرد: امیدوارم روزی تندیس تک تک شهدا و سرداران ما ساخته شود و من به‌عنوان یک آرتیست دست تک تک این عزیزان را که برای برقراری امنیت ما فعالیت می‌کنند، می‌بوسم.
 
محمدحسن روزی‌طلب؛ نویسنده کتاب «وقت محدود» نیز در این آئین گفت: سال 1393 در دعوتی از انجمن پیشکسوتان سپاس، پیشنهاد شد تا کتاب تاریخ شفاهی از زندگی و فعالیت‌های شهید سید کاظم کاظمی (سید احمد نذیر) نوشته شود.
 
وی تصریح کرد: قاعدتا برای نگارش تاریخ شفاهی نیاز به مصاحبه‌های متعدد با دوستان و همکاران سید نذیر در واحد اطلاعات سپاه بود. برای همین با همکاری انجمن پیشکسوتان سپاس و ارتباط با این عزیزان که بین سال‌های 58 تا 63 در این واحد همکاری می‌کردند، نزدیک به 30 جلسه مصاحبه انجام شد.
روزی‌طلب افزود: شهید کاظمی بعد از تأسیس وزارت اطلاعات، مسئول واحد اطلاعات سپاه شد که نهایتا در شهریور سال 1364 در بازدید عملیاتی از منطقه هور به شهادت رسید.
 
این نویسنده اظهار کرد: کتاب در چهار فصل تدوین شد. فصل اول درباره ورود ایشان به واحد اطلاعات سپاه است. در فصل دوم به چگونگی ضربه به گروه پیکار پرداخته شده و در فصل سوم نیز عملیات معروف امیرالمومنین که همان ضربه نهایی به حزب توده می‌باشد، به نگارش درآمده است. در نهایت در فصل چهارم به حضور در استان سیستان وبلوچستان ، فعالیت در واحد اطلاعات سپاه و شهادت ایشان پرداخته است. این کار حدود سال 96 به پایان رسید وبعد از یک بازبینی که در سال گذشته داشتیم و اکنون در حال چاپ است.
 
در پایان این برنامه از کتاب «وقت محدود» تاریخ شفاهی از زندگی شهید سیدکاظم کاظمی فرمانده اطلاعات سپاه و نمایشنامه رادیویی «دیدار در وقت اضافه» رونمایی و از خالقان این دو اثر تقدیر شد.
 
نمایشنامه رادیویی دیدار در وقت اضافه به کارگردانی میرطاهر مظلومی، از 24 تا 30 مهرماه ساعت‌های 2 بامداد و 16 از رادیو نمایش پخش خواهد شد. بازیگران این اثر مجتبی طباطبایی، مجید واشقانی، سیروس همتی، محمدرضا رهبری، احمدهاشمی، علی استادی، عباس توفیقی، قربان نجفی، ناهید مسلمی، محمد رضاعلی، نگین خواجه‌نصیر، مجید سهرابی، محمد پورحسن، امیر فرحان‌نیا، محمد مجدزاده، رویا فلاحی و مسعود زنوزی‌راد هستند. این نمایشنامه به قلم شهلا دباغی و تهیه‌کنندگی فرشاد آذرنیا به اجرا درآمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها