جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
تعداد کتابخانه‌های قزوین یک دوم نیاز استان است/ سومین استان کتابخوان کشور کتابخانه ندارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تنها یک دوم نیاز مردم استان قزوین است.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، بیان کرد: براساس استانداردهای موجود به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت باید یک باب کتابخانه وجود داشته باشد که در این تناسب استان قزوین با جمعیتی یک میلیون و 200 هزار نفری نیازمند 120 باب کتابخانه است.

وی گفت: در حال حاضر تنها 58 باب کتابخانه عمومی در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 37 باب کتابخانه نهادی، 21 باب کتابخانه مشارکتی و 2 سالن مطالعه خودگردان هستند.

42 هزار نفر در کتابخانه‌های نهادی قزوین عضو هستند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: این در شرایطی است که مردم فهیم استان قزوین علاقه‌مندی زیادی به حوزه کتاب و کتابخوانی دارند و در سال‌های گذشته نیز تلاش‌های زیادی برای افزایش تعداد کتابخانه‌ها در استان قزوین انجام شده است اما متاسفانه نهاد کتابخانه‌ها از اعتبارات کافی برای توسعه کتابخانه‌ها برخوردار نیست.

محمدبیگی اظهار کرد: در صورتی که هر یک از دستگاه‌ها و نهادها و یا خیرین توان تامین مکان مناسب برای تاسیس کتابخانه را داشته باشند امکان تجهیز کتابخانه برای ما فراهم است و قطعا با بهترین و به روز ترین منابع کتابخانه تجهیز و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: عضویت بیش از 42 هزار نفر در کتابخانه‌های نهادی استان قزوین با بیش از یک میلیون و 6 هزار نسخه کتاب شاهدی بر این مدعاست و قطعا با توسعه تعداد کتابخانه‌های استان قزوین امکان افزایش ظرفیت عضویت و حضور مردم استان قزوین در کتابخانه‌ها فراهم است.

21 منطقه اولویت‌دار در قزوین فاقد کتابخانه هستند
مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان قزوین با اشاره به شناسایی 21 منطقه فاقد کتابخانه در استان قزوین گفت: با کارشناسی‌های انجام شده 21 منطقه اولویت‌دار در استان قزوین فاقد کتابخانه شناسایی شده است که با جمعیت 2 هزار و 500 نفر دسترسی به کتابخانه ندارند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: تجهیز، راه‌اندازی، تامین منابع و نگهداری از کتابخانه به عنوان مسئولیت‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از سوی ما به طور کامل اجرایی می‌شود اما در ابتدا نیازمند اعطای حق انتفاع ساختمان مناسب و یا خودرویی برای راه‌اندازی کتابخانه سیار هستیم.

تحقق سهم کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با انتقاد از روند موجود در استان قزوین گفت: متاسفانه در استان قزوین هنوز برای تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری‌ها با مشکل مواجه هستیم، در حالی که بخش کتاب و کتابخوانی امروز به این اعتبارات نیاز دارد و می‌توان با این هزینه به کتابخانه‌های شهر رونق دوباره بخشید.

محمدبیگی گفت: ادامه حیات کتابخانه‌های عمومی امروز در گرو تحقق همین سهم نیم درصدی است که تاکنون در برخی از شهرهای قزوین به صورت اعتباری در حال اجراست.

وی بیان کرد: در 6 ماه نخست امسال شهرداری معلم کلایه با 20 درصد پرداختی، تاکستان 18 درصد، ارداق 13 درصد و خرمدشت 12 درصد از بدهی‌های خود را به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کردند.

قزوین سومین استان کتابخوان کشور است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مطالعات انجام شده استان قزوین از نظر میزان مطالعه کتاب توانسته رتبه سوم کشور را با 12 ساعت و 58 دقیقه مطالعه در ماه کسب کند.

محمدبیگی بیان کرد: کسب این جایگاه برای استان قزوین در سال 99 با وجود کمبود تعداد کتابخانه‌ها، تعطیلی بخش قابل توجهی از سال گذشته و کاهش دسترسی مردم به کتابخانه‌ها و همچنین کمبود قابل توجه تعداد کتابخانه‌ها نشان از علاقمندی و فرهیختگی مردم این استان دارد و قطعا با توسعه کتابخانه‌ها می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در این حوزه در استان باشیم.

وی افزود: اجرای برنامه های ترویجی و کتابخوانی، برپایی پویش‌های مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی، قصه گویی، نشست‌های مجازی کتابخوان و مسابقات مختلف برای گروه‌های سنی متفاوت باعث شد تا حتی در زمان تعطیلی کتابخانه‌ها بین مردم و کتاب فاصله ایجاد نشود و چه بسا از اوقات فراغت اجباری ایجاد شده برای ترویج کتابخوانی بهره بگیریم.

پیرمرد 91 ساله بزرگترین عضو کتابخانه‌های عمومی استان قزوین است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: در حال حاضر مسن‌ترین عضو کتابخانه‌های عمومی استان قزوین پیرمردی متولد 1309 است که با وجود 91 سال سن در کتابخانه شهدای شهر سیردان عضو هستند.

محمدبیگی عنوان کرد: کوچکترین عضو کتابخانه استان قزوین نیز متولد سال 1400 در کتابخانه حسن صباح در شهر رازمیان است.

وی گفت: در حال حاضر 63 درصد از اعضای کتابخانه‌های عمومی استان قزوین را بانوان تشکیل می‌دهند و خوشبختانه کتابخانه‌های استان قزوین از حضور پرشور بانوان و کودکان برخوردار است.

3 کتابخانه جدید امسال در قزوین به بهره برداری رسید
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: امسال 3 کتابخانه مرکزی بوئین زهرا، کتابخانه نرجه و کتابخانه سیار قزوین به بهره برداری رسید.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: همچنین در صورت تامین اعتبار لازم کتابخانه بیدستان، سگزآباد، قشلاق و شریفیه نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و در زمینی به مساحت 400 هکتار که برای ساخت و تجهیز کتابخانه در ناحیه شهری مهرگان اختصاص یافته است فرآیند ساخت کتابخانه آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها