پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کتاب، دریچه نگاه روشندلان به جهان هستی/ نشست کتابخوان روشندلان در قزوین برگزار شد

احتمالا کتاب را بتوان دریچه نگاه روشندلان به جهان هستی دانست، ابزاری که با در اختیار داشتن قدرت تخیل و به کارگیری جزئیات زبانی، از فیلتر چشمان نویسنده می‌تواند نگاهی تازه به جهان هستی را در اختیار نابینایان قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، به قدمت شروع فعالیت‌های مدنی و اجتماعی بشر روی کره زمین، تاریخچه برای مبارزات عدالت خواهانه وجود دارد، مبارزات و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی برای دستیباری مناسب همه اقشار جامعه به خدمات رفاهی که تا حدودی توانسته مشکلات موجود را رفع کند.

نیاز به آگاهی، دانش، مطالعه و در پی آن زیرساخت‌های مرتبط با این نیاز نظیر کتابخانه‌های تخصصی نیز همواره به عنوان یکی از مطالبات جدی برای گروه‌های مختلف مردمی مطرح بوده است، روشندلان از جمله این اقشار هستند که در سال‌های اخیر اقداماتی برای افزایش دسترسی این افراد به منابع از طریق کتابخانه‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.

بر همین اساس ظهر امروز به مناسبت روز جهانی عصای سفید نشست مجازی کتابخوانی روشندلان قزوینی با محوریت کتابخوانی اعضای کتابخانه تخصصی نابینایان قزوین و بیان معضلات کتابخوانی نابینایان در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد.

دسترسی به کتابخانه حق شهروندی نابینایان است
فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این جلسه گفت: با توجه به این که دسترسی به اطلاعات و منابع از حقوق اساسی شهروندان است و روشندلان نیز به عنوان یکی از گروه‌های مهم شهروندی حق استفاده از خدمات حوزه کتاب و کتابخوانی و منابع را دارند تلاش کردیم تا در استان قزوین با راهاندازی بخش ویژه نابینایان در استان قزوین بتوانیم خدمترسانی به این افراد را در مجموعه خدمات نهاد کتابخانه‌ها داشته باشیم.

وی گفت: تجهیز کتابخانه شهدای قزوین به عنوان یکی از مطالبات کتابخوانان عضو این کتابخانه در دستور کار قرار گرفته است و به زودی با تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده بخش نابینایان این کتابخانه تجهیز می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: خوشخبتانه روشندلان استان قزوین استقبال خوبی از بخش نابینایان کتابخانه شهدا دارند که نشان از فرهیختگی و آگاهی این افراد در استان قزوین است و ما نیز تلاش می‌کنیم بتوانیم امکانات مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز این افراد را فراهم کنیم.

کتابخانه شهدای قزوین در اختیار روشندلان قزوینی است
ندا امیرلو، کارشناس فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیزدر ادامه این جلسه اظهار داشت: اطلاعات در دنیای امروزی عنصر مهمی برای پیشرفت و همگامی با جهان امروز است و از این رو مهارت‌های اطلاعاتی را می‌توان ضامن بقای امروز دانست، این در حالی است که کتابخانه‌ها همواره بازتابی از اوضاع اجتماعی زمان خود بودند.

وی ادامه داد: رشد نهاد کتابخانه‌ها خبر از رشد فرهنگی جامعه دارد و انتشار روز افزون کتاب‌ها و نشریات موجب رونق کیفی و کمی کتاب‌ها می‌شود و زمینه مناسبی را برای مطالعه و خواندن در بین افراد جامعه فراهم می‌کند.

کارشناس فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: در این شرایط معلولین به عنوان بخش مهمی از جامعه برای دستیابی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی نیازمند امکاناتی هستند که نیاز است تا نهاد کتابخانه‌ها و نهادهای فرهنگی زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به معلولین به کتاب و منابع اطلاعاتی را فراهم کند.

امیرلو افزود: به همین منظور و با هدف بهرهمندی نابینایان استان قزوین از خدمات اطلاعاتی بخش ویژه نابینایان در کتابخانه شهدای قزوین با به کارگیری کتابدار روشندل آغاز به کار کرده است و خوشبختانه تعداد زیادی از روشندلان استان قزوین در این بخش با استفاده از کتاب‌های بریل، کتاب‌های صوتی و امکانات مورد نیاز به منابع مورد نیاز دسترسی دارند.

وی در پایان گفت: امسال نیز با همراهی استانداری قزوین توانستیم اعتبار خوبی برای تجهیز بخش نابینایان این کتابخانه جذب کنیم که قطعا می‌تواند اتفاقات خوبی را در این کتابخانه رقم بزند.

این کارشناس فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ادامه بیان کرد: درخواست ما این است که مسئولین استان  به موضوع برابری امکانات در جامعه توجه ویژه داشته باشند و  ما نیز  در حد بضاعت نهاد تلاش کردیم تا مسئولیت خود را ایفا کنیم.

کتاب« اگر 3 روز بینایی داشتم» شرح حالی عارفی برای روزهای نابینایی است
محمود ارجمند، کتابدار روشندل کتابخانه شهدای قزوین در ادامه این جلسه به معرفی کتاب «اگر 3 روز بینایی داشتم» پرداخت، وی در خصوص این کتاب بیان کرد: کتاب «اگر 3 روز بینایی داشت» به قلم هلن کلیر از بهترین کتاب‌هایی است که می‌تواند شرح حالی احساسی و عارفی برای روزهای نابینایی برای همه ما روشندلان روایت کند، چرا که نویسنده در این کتاب به نعمات خداوند با تمرکز ویژه بر حواس پنجگانه تمرکز دارد و تلنگری به ما زده که وجود این نعمات را بیشتر درک کنیم.

وی افزود: این کتاب با بیان جزئیات و ظرافت‌های آن به بیان خاطرات 3 روز یک نابینا پرداخته است که مطالعه این کتاب می‌تواند دید همه ما را به زندگی تغییر دهد.

ارجمند گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب دقت به جزئیات از سوی نویسنده است که می‌تواند برای مخاطب نابینا بسیار جذاب باشد، چرا که دنیای روایت شده در این کتاب برای ما بسیار آشناست و می‌توانیم همزاد پنداری مناسبی داشته باشیم.

عضو کتابخانه شهدای قزوین خاطرنشان کرد: کتاب اگر 3 روز بینایی داشتیم یک کتاب بسیار پر احساس است که در آن نویسنده در ابتدای کتاب نویسنده تلاش می‌کند با اشاره به برخی از داستان‌ها در خصوص قهرمانان به ویژگی‌های جسمانی و نعماتی که خداوند به انسان عنایت فرموده است اشاره کند.

وی بیان کرد: نسخه گویای این کتاب در بخش نابینایان کتابخانه شهدای قزوین موجود است که می‌توانیم آن را در اختیار اعضا قرار دهیم.

«انسان از منظری دیگر» فرصتی برای نگاه تازه به دنیا و جهان هستی است
میلاد قمقامی از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در ادامه این جلسه به معرفی کتاب «انسان از منظری دیگر» فرصتی برای نگاه تازه به دنیا و جهان هستی در اختیار انسان قرار می‌دهد و به زمانی که انسان دارای یک محدودیت و معلولیتی است که در جامعه امروز به واسطه همین محدودیت دچار انواع مشکلات می‌شود این کتاب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی گفت: شاید نیاز باشد بگوییم آن چیزی که ما بیشتر از همه به آن نیازمند هستیم برخورداری از یک احترام اجتماعی است، آن چیزی که در جامعه ما کمتر مشاهده می‌شود و به عنوان یک عضو از این جامعه نیازمند این هستیم که از برخورد مناسب مردم برخوردار شویم.

قمقامی بیان کرد: نابینایی فقط یک بیماری مثل سایر بیماری‌هاست و همانطور که این کتاب نیز به خوبی به آن اشاره می‌کند آنچه که مزیت محسوب می‌شود سلامتی نیست بلکه کارکردی است که هر انسانی با خود به این هستی آورده است و چه بسا بسیاری از افرادی که دچار نقص جسمانی هستند از نظر جهان بینی و درک و بینش و کارکردی که به جهان آوردهاند از دیگر پیشی گیرند.

این عضو کتابخانه شهدای قزوین گفت: کتاب «انسان از منظری دیگر» نوشته محمد علی طاهری کتابی است که می‌تواند نگاه تازهای نسبت به دنیا و هستی تغییر دهد و برای جامعه نابینایان که در زندگی اجتماعی در ایران دچار برخی از مشکلات هستند می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

قمقامی همچنین افزود: این کتاب می‌تواند بدیهی‌ترین چیزهایی که ما حقیقت می‌پنداریم را مورد چالش قرار دهد و ذهن بشر را برای پذیرش حقایقی فراتر از روزمرگی‌ها آماده کند.

در ادامه این جلسه همچنین مائده مقدم به معرفی کتاب تله شادمانی از راس هریس، علیرضا لایق خواه به معرفی کتاب کمال کورسل تنها شهید اروپایی دفاع مقدس نوشته سیدمحمد صادق حسینی مقدم و فاطمه تقیخانی به معرفی کتاب تئوری انتخاب از ویلیام گلاسر پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها