پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
شاعران ما سرمایه‌های این مملکت هستند/ شاعر باید نخاع پیکر اجتماع باشد

مراسم نکوداشت کاظم احرامیان‌پور، شاعر آیینی یزد با حضور مسئولان استانی در محل تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم نکوداشت کاظم احرامیان‌پور پیشکسوت شعر آیینی یزد شب گذشته (21 مهمرماه) با حضور مسئولان استانی در محل تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

شعر، هنرهویت آفرین، سازه هویت و بخشی از فرهنگ ما است
مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی یزد در این مراسم گفت: نکوداشت شخصیت‌هایی همچون کاظم احرامیان‌پور بیش از این که تکریم یک شخصیت فاخر باشد به نوعی تکریم فرهنگ و جامعه‌ای است که در درون خود این ظرفیت‌های عظیم را پرورش داده است.

وی افزود: شعر، هنرهویت آفرین ما، سازه هویت و بخشی از فرهنگ ما است که این کارکرد را در کشورهای دیگر نمی‌توانیم مشاهده کنیم.

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی یزد ادامه داد: شعر، هنری خاص است و اساسا شاعران محرم اسرار ما ایرانی‌ها بوده‌اند و ما دردودل‌های خود را با افرادی همچون حافظ درمیان گذشته‌ایم.

جوادیان‌زاده گفت: در شهرهای مرکزی کشور وجه غالب شعر، شعر آیینی است و عمدتا در اشعار شاعران این دیار و نقاط  مرکزی کشور شعر عاشورایی، حسینی و رضوی یافت می‌شود که نشان از عشق و ارادت مردم به ائمه اطهار (ع) است.


وی افزود: کاظم احرامیان‌پور از جمله این شاعران است که وجه غالب وی را چنین اشعاری شکل می‌دهد که اشعارش عاشورایی، مهدوی، رضوی است و در کنار آن نیز اشعار اجتماعی در خصوص مسائل روزمره و روزانه ما است که این نشان دهنده طبع جوینده و کاونده وی است.

استعداد شعری در استان خفته است و با پرورش شاعران بیدار می شود
محمود الهام‌بخش، عضو هیات علمی دانشگاه و استاد ادبیات نیز با اشاره به حوزه ادبی در استان و شهر یزد گفت: یزد در حوزه شعر و ادبیات دارای ویژگی خاصی است که در ضرب‌المثل‌های خود نیز از آن یاد می‌کند بدین معنا که برای آثار خود اعمال سلیقه را بسیار مهم و موثر می‌دانند.


وی افزود: شاعران سعی دارند تا سلیقه به بهترین صورت در اشعارشان شکل گیرد و این که می‌بینیم شعر ما در سطح کشور زبانزد است به دلیل همین اعمال سلیقه‌ها است. ما در گذشته شاهد حضور اقشار مختلف در انجمن‌های ادبی و شعرگویی بوده‌ایم که نمونه آن را شاعری علمای شهر و ائمه جمعه استان می‌بینیم. فعالیت انجمن‌های ادبی به عنوان ویژگی دیگری از حوزه ادبیات شاعران یزد است که کهن انجمن ایران نیز مربوط به این استان به نام کتابخانه وزیری است که این نشان از توجه به شعر و شاعری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد همچنین با اشاره به توجه ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان به شعرخوانی و شاعری ادامه داد: در این استان دانش آموزان و دانشجویان در دوره‌های مختلف به انجمن‌های ادبی می‌رفتند و در آنجا حضور پیدا می‌کردند که این نشان از توجه اقشار مختلف مردم به شعر و شاعری است.

الهام‌بخش بیان کرد: شعر علمایی، انجمنی و دانش آموزی امروز رشد کرده و می‌پذیریم که استعداد شعری در استان خفته است و خفه نمی‌شود و با پرورش این امر دنبال شده و احیا می‌شود. شاعر باید نخاع پیکر اجتماع باشد و دردها را پیدا کرده و گزارش کند. شعر آیینی توفیق و اتصال می‌خواهد و این نغمه‌هایی که برخی سرهم می‌کنند شعر نیست بلکه شعر را در اشعار افرادی همچون احرامیان‌پور می‌بینیم.

شاعران ما سرمایه‌های این مملکت هستند که آنها را باید غنیمت شمرد
حجت‌الاسلام محمد صداقت مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری یزد در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری در مورد شعر بیان می‌کنند که شعر ثروت ملی است و اگر این در مسیر حقانیت دین استفاده شود این ثروت فایده می‌کند و به نظر من نیز شعرای ما سرمایه‌های این مملکت هستند که آنها را باید غنیمت شمرد.
 


وی افزود: اگر سکاندار یکی از مسئولیت‌های شهری هستیم یکی از وظایف ما قدردانی از این سرمایه‌های ملی است. امیدواریم ما بتوانیم روز به روز این مفاخر و سرمایه‌ها را به شهر خود و جامعه معرفی کنیم.

در پایان این مراسم از کتاب «دلنوشته‌های شاعری که عاشق می‌شود» به عنوان دلنوشته‌های احرامیان‌پور رونمایی شد و از سوی مسئولان و هیات‌های عزاداری استان تجلیل و قدردانی شد.

کاظم احرامیان‌پور از شاعران آیینی یزد و متولد 1325 است که حدود 60 سال مشغول شعر گفتن است. پدر وی نقالی می‌کرده و داستان‌های شاهنامه را با زبانی رسا بیان می‌کرده که مردم وی را به نام شهریار می‌شناختند. احرامیان‌پور در زمانی که در تهران حضور داشت با حضور در انجمن‌های ادبی مانند انجمن ابوالقاسم حالت با شعر بیشتر آشنا شد. وی در سال 1350 به یزد بازگشت و با حضور در انجمن‌های ادبی استان یزد این راه را ادامه داد و تاکنون نیز اشعار مداحان و هیات‌های مذهبی یزدی را سروده و کتاب‌های اشعاری نیز از خود بر جای گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط