پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
با وجود ادغام، بنیاد شعر و ادبیات راه‌اندازی خواهد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامیداشت حافظ شیراز از افتتاح بنیاد شعر و ادبیات خبر داد و گفت: بنیاد شعر و ادبیات را به عنوان یک ساختار مستقل افتتاح خواهیم کرد و با وجودی که این بنیاد بوده؛ اما ادغام شده است، این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، محمدمهدی اسماعیلی روز گذشته (چهارشنبه 21 مهرماه) در نخستین گام از سفر به استان فارس در آرامگاه لسان‌الغیب حافظ شیرازی حضور یافت و در جمع شعرا، ادبا، فرهیختگان و هنرمندان گفت: خوشحالم که توانستم در کنار آرامگاه حافط در جمع اندیشمندان و حافط‌پژوهان حضور پیدا کنم و در ابتدای کارم این افتخار را داشته باشم در چنین جایگاهی با شما سخن بگویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حافط و سعدی دو شخصیت بزرگ و تاریخ‌ساز کشور ما هستند. هیچ‌کسی را نمی‌توان یافت که ذکری، نثری، روایتی، مثلی و... از سعدی به یاد نداشته باشد. همه ما نسبت به حاقط بزرگ و سعدی شیرین‌سخن حس خاطره‌انگیز داریم. امروز دیوان حافط در کنار قرآن کریم و مفاتیح در خانه‌های تک تک ما ایرانی‌ها وجود دارد. 

وی با بیان اینکه دولت انقلاب مردمی و فرهنگ را جزو اصول خود قرار داده است، تصریح کرد: این بیم را دارم که دولت کنونی از ماهیت فرهنگی خود به دلیل مسائل معیشتی فاصله بگیرد، لذا فضای فرهنگی طوری باید تدوین شود که فرهنگ به حاشیه نرود و در متن بماند.

فضا برای شنیدن صدای اهالی فرهنگ و هنر فراهم شود
به گفته اسماعیلی، فضا باید برای شنیدن صدای اهالی فرهنگ و هنر فراهم شود و فضای فرهنگی کشور به حوزه فرهنگ و هنر توجه داشته باشد. امروز دولت انقلابی و مردمی با این فهم عمیق شعار ایران قوی را سرلوحه خود قرار داده است و با صدرنشینی فرهنگ، ایران قوی به دست خواهد آمد.

وی افزود: ایران قوی وقتی شکل می‌گیرد که نخبگان در صدر قرار بگیرند و اجازه نمی‌دهیم فشار مسائل اقتصادی فرهنگ را به حاشیه براند. وجود شخصیت‌های بزرگ مفتخر به میزبانی از حضرت شاهچراغ (ع) و سومین حرم اهل بیت و هم‌نشینی متوازن بین شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی در شیراز به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه در برنامه دولت سیزدهم پیش‌بینی شده که توجه ویژه به حوزه شعر و ادبیات شود، اعلام کرد: بنیاد شعر و ادبیات را به عنوان یک ساختار مستقل افتتاح خواهیم کرد و با وجودی که این بنیاد بوده؛ اما ادغام شده است، این کار را انجام خواهیم داد.

وی حضور استاندار فارس را که فردی نیک‌اندیش است را غنیمت شمرد و گفت: برای ایحاد مرکز حافط‌شناسی با وجود تامین زمین قول می‌دهم در دوره چهارساله دولت سیزدهم برای مردم شیراز این کار را انجام دهیم. بنای ما این خواهد بود از این استوانه رفیع فرهنگ و هنر در استان فارس پشتیبانی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: دانش درباره حافظ و اندیشه‌های حافظ، بی‌شک، درک ادبی غزل‌های اوست. البته با داشته‌هایی که در زمان و مکان تاریخی و اجتماعی حافظ پیش رفته است. هر چند شاید برخی از آن گزارش‌ها، واقعیت نباشند؛ اما زیبایی اشعار حافظ آنگونه است که بستر تاریخی و اجتماعی زمان خود را می‌شناسد. 

به گفته صابر سهرابی، خواجه اهل راز، قرآن را و جریان کلام خداوندی را در اجتماع زمان با تعریفی جدید بیان می‌دارد. او به واقع مدرسه‌ عشق را با نگاه تجلی حضور خداوند سپری می‌کند. درس مدرسه، روح سیری‌ناپذیر حافظ را متعالی نمی‌کند و می‌فهمد که در شیراز قرن هشتم، از مدرسه و خانقاه، راهی به خدای متعال پیدا نمی‌کند؛ از این رو حافظ، اجتماع زمانه را می‌کاود و درگیر مردم اطراف می‌شود تا در جریان اجتماع قرار گیرد و حرفی را می‌زند که کس نمی‌تواند آن را، آن‌گونه بگوید. او دنبال انسانی است که خودش را برای انسانیت مردم فدا کند و هر چه می‌گردد کسی جز خودش را نمی‌یابد.  
شهر خالی است ز عشاق، بود کز طرفی 
مردی از خویش برون آید و کاری بکند 

وی ادامه داد: حافظ خود عاشق‌ترین عشاق شیراز است که می‌تواند نگاه جریان اجتماعی را بیان کند. به شیراز، عشق دارد. به مردمش عشق دارد. نشانه‌های این عاشقی، غزلیاتی است که شاهد این مدعاست. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بیان کرد: امروز که در آستان مبارک حافظ می‌نشینم و زانوی ادب بر خاکش می‌ساییم، باید بدانیم که او هنوز عاشقانه ما را می‌شناسد و اجتماع زمان را با اشعارش درمی‌نوردد. به راستی تنها خوانش گاه و بی‌گاه اشعار او نیست، که سخن او همچنان در گذرگاه پر گرد و غبار تاریخ، برای شما مردمان عزیز زمان، معنا می‌یابد و شما را نیز به رسیدن به انسان کامل ترغیب و تشویق می‌کند. امروز روزی است که بر تربت حافظ آمده‌ایم که بازخوانی مهرش را، با گرامی‌داشت این زمان داشته باشیم؛ چرا که امروز بیش از هر گاه دیگر، به مهرخواهی‌اش و عشقش نیازمندیم.
طایر دولت اگر باز گذاری بکند  
یار بازآید و با وصل قراری بکند 

وی اضافه کرد: امروز آفریدگار هستی‌بخش را سپاس که مقدر فرمود که بر ما حافظی ببخشاید که حافظه‌ ما برای خدمت به مردم همیشه بیدار باشد و توفیقی دهد تا بتوانیم خدمت‌گذار مردم باشیم به مهر. خوش آمد و شادباش ما را از سومین حرم اهل‌بیت، شاهچراغ و بارگاه حافظ پذیرا باشید؛ که خوش‌باشی و مهرورزی، نشان حافظ است و مردمان دیار حافظ. پاس می‌دارم همه کسان و دستگاه‌هایی هم‌چون استانداری فارس، کرسی حافظ‌پژوهی، شرکت دانش‌بنیان ابردراک، دانشگاه شیراز، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز فارس، شهرداری شیراز، شورای اسلامی شهر شیراز، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس که ما را در برگزاری این آیین همراهی کردند.

حافط ناخودآگاه ما ایرانیان است
در ادامه نیز محمدرضا خالصی، حافظ‌پژوه، گفت: حافظ این رند شیرازی هرجا اشاراتی به قرآن‌دانی و قرآن‌خوانی دارد به تخلص خود اشاره می‌کند.

وی با بیان این‌که زبان حافط مجلل، شکوهمند و شگفت‌انگیز است، گفت: حافط ناخودآگاه ما ایرانیان است. به همین دلیل هرگاه غزلی از او می‌خوانیم مانند این است که در این زمانه است. 

به گفته خالصی، حافط مصلح اجتماعی است چونان همشهری خودش سعدی. محور سخنش عشق است. 

این استاد دانشگاه به تعلق خاطر حافظ و مکتب هنری شیراز اشاره کرد و گفت: آثار حافظی که در کنارش هستیم از مکتب اسلامی پرقدرت شیراز شکل گرفته و آن‌چه در شعر او وجود دارد به شدت در این مکتب قرار دارد.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، گفت: یک روز، روز حافظ نیست و باید برای حافط‌پژوهی فکری اساسی کنیم. حافط‌پژوهی نیازمند زیرساخت‌ها و ساخت‌های بزرگی است که باید برایش چاره‌ای اندیشید.


جاذبه در سخن حافط ار دافعه قوی‌تر است
امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این مراسم گفت: همواره به سخن و نکته پردازی‌های حافط نیازمندیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با گوشزد کردن پیوند حماسه و عرفان در شعر حافظ، اظهار کرد: چون هرچه بر بالین حافط می‌آییم سخن از عرفان است و هرچه جلو رفته‌ایم از حماسه عرفان او غفلت کرده‌ایم. باید بپذیریم در ایران باستان تا امروز هرجا حماسه‌ای خلق شده بستر عرفانی پشت آن بوده است.

وی به نقش حماسه و عرفان در آثار عطار نیشابوری در دفاع از ایران اشاره کرد و گفت: این حال یکی پس از دیگری در تاریخ ما تکرار شده است تا رسیدیم به پیروزی انقلاب اسلامی؛ اگر پشت این حرکت عظیم که برای آن ۳۰۰ هزار خون ریخته شده است اگر حرکت از سنخ حافط نبود نمی‌توانستیم موفق باشیم.
 
امام جمعه شیراز تاکید کرد که باید این فاصله‌ای را که در اذهان ایجاد شده که این خاک شهیدان عشق ربطی به خاک شهیدان مرز و بوم ندارد پاک کنیم. یک حرکت علمی باید در این خصوص شکل بگیرد و اگر عده‌ای آن‌را از ما بگیرند و مصادره کنند شکست خواهیم خورد.


وی به وجود نام حافط در آثار امام(ره) اشاره کرد و افزود: حافظ بنه‌ای و مرکزی است که جوشش حرکت‌های انقلابی ما از اینجاست. جاذبه در سخن حافط را دافعه مسلما قوی‌تر است. او همه را سر سفره خود می‌نشاند و نمک‌گیر و به اقدام انقلابی دعوت می‌کند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنایی برای محکم کردن عرفان و حماسه نگذارند ممکن است لطمه‌هایی در سال‌های آینده متوجه این موضوع شود در پایان تصریح کرد: بار علمی حماسه و عرفان حافظ غریب افتاده است. حافظ‌خوانی را رواج دهیم چون او نزد ما محبوب است و بازتاب آیات قرآن در عزلش دیده می‌شود و می‌تواند رهنما و جلودار راه ما در حماسه‌آفرینی‌های جدید باشد. ما با حافظ باید زندگی کنیم چنانی که با قرآن زندگی می‌کنیم زیرا اشعار حافظ بازتاب قرآن کریم است.

درخواست تخصیص اعتبار مناسب برای طرح ملی توسعه حافظیه
استاندار فارس نیز در این شب دل‌انگیز پاییزی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی گفت: خواسته مردم شیراز تخصیص اعتبار مناسب برای طرح ملی توسعه حافظیه است که آنرا به بزرگترین طرح توسعه‌ای کشور بدل می‌کند. 


محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه عارفان بزرگ ما هم‌واره به کمند محبت خداوند گراییده‌اند و به رحمت خداوند دل باخته‌اند افزود: عرفا هم‌واره با عشق به سوی معبود نگرش عاشقانه داشته‌اند و در شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، ملاصدرا، سیبویه، سعدی، حافظ و ... از این دسته عارفان بودند که مردم سرزمین ما همواره مرهون دانش، معرفت و ذوق آن‌ها بوده‌اند.

وی اضافه کرد: نگاه عارفانه و دینی حافظ در بیت «هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم» مشهود است و عرفان عاشقانه وی برخاسته از مکتب معرفت شناسانه رندی اوست.

ایمانیه تاکید کرد: حافظ به لطف ازلی و رحمت بی‌علت خداوند امیدوار است و هم‌واره لطف خدا را بیشتر از جرم ما می‌داند و انس وی با قرآن کریم در حد والایی است. آموزه‌های دینی و انسانی حافظ از قرآن و مفاهیم بلند قرآن، جهان‌نگری وی را تشکیل می‌دهد و مقام معظم رهبری به همین دلیل وی را «گوهر یگانه فرهنگ فارسی» لقب دادند و در وصفش گفتند که حافظ درخشان‌ترین ستاره فرهنگ فارسی است و تمام اقشار را مجذوب جلوه‌های الهی و عرفان خود کرده است. 

استاندار فارس با اشاره به لزوم اختصاص اعتبار به تکمیل و توسعه حافظیه گفت: به نتیجه رسیدن این طرح، حافظیه را به بزرگ‌ترین سایت فرهنگی، ادبی و گردشگری کشور تبدیل می‌کند و زینتی برای شیراز و فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

در ادامه برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس؛ صبح پنج‌شنبه (22مهرماه) محمدمهدی اسماعیلی، با حضور در شهرستان پاسارگاد از مجتمع فرهنگی علی‌آباد و مجموعه جهانی پاسارگاد بازدید می‌کند سپس بخش دوم اسماعیلی در شهرستان ارسنجان و بازدید از شهرک صنعتی ارسنجان و بیمارستان نیمه‌تمام این شهرستان و هم‌چنین بازدید از محل احداث کتابخانه عمومی ارسنجان و از جاده ارسنجان به نی‌ریز خواهد بود.
 
یادآور می‌شود: پایان‌بخش سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور در شهرستان مرودشت و بازدید از کارخانه تینا و دادلی و بازدید از بیمارستان 168 تختخوابی مرودشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها