سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
فقهی‌زاده: شعر متعهد جوانان امروز را سعادتمند می‌کند/ مودب: هدف اصلی ما تبدیل معارف قرآن کریم به شعر و ادبیات است

نخستین جایزه ملی شعر قرآنی حافظ با برگزاری نشست خبری با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این نشست که صبح امروز (20 مهر) به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، با هدف تشریح فرآیند اجرای طرح جایزه ملی شعر قرآنی و رونمایی پوستر جشنواره برگزار شد، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: این جشنواره از سوی معاونت قرآن و عترت و با همکاری و اجرای موسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود.

فقهی‌زاده از شعر به عنوان یکی از اساسی‌ترین عناصر فرهنگی در میان تمام آیین‌ها و ملت‌ها یاد کرد و افزود: آثار شاعران این مرز و بوم به‌ویژه اگر از آبشخور معارف و آموزه‌های دینی بهره‌ برده باشد، سرمایه مهم فرهنگی کشورمان است و اشعاری که دارای بن‌مایه معرفتی قرآنی هستند، جاودان می‌مانند.

وی با تاکید بر اعجاز ادبی کلام‌الله عنوان کرد: قرآن کریم منظومه‌ای درخشان از عقیده و اخلاق را با کلامی هنری و ادبی عرضه کرده است.

فقهی‌زاده دلیل نام‌گذاری این جایزه ملی به نام حافظ را برجستگی هنر و معرفت در پیوند با معارف دینی و اسلامی در شعر حافظ عنوان کرد و افزود: اطلاق لقب حافظ به این شاعر بزرگ به دلیل توجه خاص وی به شعر و حافظ و از برداشتن قرآن در چهارده روایت بوده است. ساحت حفظ قرآن ورای الفاظ است و درک مفاهیم اصیل قرآنی و در نهایت عمل در سبک زندگی را دربردارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره زمینه‌ساز توجه هرچه بیشتر جوانان به مفاهیم قرآنی و توجه به مفاهیم معرفتی اسلام و در نهایت دستیابی آنها به سبک زندگی قرآنی باشد. شعر متعهد جوانان امروز را سعادتمند می‌کند و اشعار آلوده به ظواهر دنیایی انحراف و ناراستی به بار می‌آورند.

گامی در گره زدن شعر جوانان امروز با مضامین قرآنی
همچنین در این نشست، مرتضی خدمتکار آرانی، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت راه و شهرسازی در سخنانی گفت: سیاست این دفتر فعال‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و استفاده از آنها در گسترش فرهنگ قرآنی است و جشنواره‌های آیات نیز در راستای این سیاست برگزار شده‌اند.

خدمتکار هدف از برگزاری جایزه ملی حافظ را گره زدن شعر و ادبیات به مضامین قرآنی عنوان کرد و افزود: امیدواریم این جشنواره در سال‌های بعد نیز ادامه یابد. این جشنواره با استفاده از ظرفیت‌های فنی و محتوایی موسسه شهرستان ادب در دو بخش اصلی تشکیل می‌شود و امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل ضمن تکریم چهره‌های شاخص و بنیانگذار شعر متعهد معاصر استعدادهای جوان را در این حوزه شناسایی و معرفی کنیم.

تلاش برای ایجاد جریان شعری جدید در ادبیات معاصر
علی‌محمد مودب، دبیرعلمی جایزه و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب نیز در سخنانی با اشاره به تجلی قرآن و حدیث در شعر شاعران بزرگ ایران زمین از فردوسی و سنایی تا امروز، عنوان کرد: تاریخ شعر فارسی گواه ارادت و وام‌گیری شاعران بزرگ ما از قرآن و معارف اسلامی است و در شعر معاصر نوگرایان نیز شاهد بهره‌گیری امثال سهراب سپهری و فروغ فرخزاد از مفاهیم قرآنی هستیم. در شعر انقلاب نیز رجعت به قرآن کریم به طور جدی دیده می‌شود.

مودب با تاکید بر ارادت خاص حافظ به قرآن کریم افزود: امیدواریم به دنبال برگزاری این جایزه ملی شاهد تولید محصولات قرآنی وسیع توسط شاعران معاصر باشیم البته هدف اصلی ما تبدیل معارف قرآن کریم به شعر و ادبیات و نه منظومه‌سازی صرف است.

معرفی دو شاعر جریان‌ساز قرآنی و کشف استعدادهای ادبی
در ادامه حامد طونی، دبیر اجرایی جایزه حافظ به تشریح فرایند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره دو بخش اصلی تجلیل از شاعران شاخص و جریان‌ساز و تقدیر از پدیدآورندگان آثار برتر را شامل می‌شود.

طونی افزود: ملاک انتخاب دو شاعر شاخص، کارنامه ادبی آنان است که برای برگزیدگان این بخش تندیس، لوح‌ویژه و مبلغ 40 ‌میلیون تومان جایزه نقدی درنظر گرفته شده است. در بخش دوم که به معرفی برترین شاعران متعهد قرآنی اختصاص دارد از دو شاعر برگزیده با اعطای تندیس، لوح ویژه و 10 میلیون تومان جایزه نقدی و نیز از چهار شاعر شایسته تقدیر قدردانی خواهد شد.

وی در پایان گفت: مهلت آثار ارسال به دبیرخانه جشنواره به نشانی hafezaward@gmail.com پایان آذر ماه است و علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر پنج اثر خود را ارسال کنند. اختتامیه جشنواره اسفندماه امسال در ایام مبعث پیامبر اسلام (ص) برگزار خواهد شد.

پایان بخش این نشست، رونمایی از پوستر این رویداد فرهنگی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها