سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
هفته ملی کودک در بوشهر با طعم کتاب/ «خواندن» از حقوق اساسی کودکان است

مربیان مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر همزمان با هفته ملی کودک از اهمیت برنامه‌های کتاب‌محور در رشد و تکوین شخصیت کودکان سخن گفتند و کتاب خواندن را از حقوق اساسی کودکان دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، هفته ملی کودک بهانه‌ای است برای توجه ویژه به قشری که روحیه خاص و منحصربه‌فردی دارند؛ قشری که سرمایه‌ و آینده‌سازان واقعی جامعه به شمار می‌روند. بی‌شک مناسبت‌هایی مثل روز ادبیات کودک و نوجوان، روز جهانی کودک یا روز یا هفته ملی کودک همه و همه فرصت‌های ارزشمندی است که به‌کمک آن می‌توان جایگاه و اهمیت کودکان را به جامعه، خانواده و حتی خود آن‌ها یادآوری و تاکید کرد.

طبیعتا همان‌قدر که بازی در شادابی کودکان نقش موثری ایفا می‌کند، کتاب و قصه‌ها نیز در تکوین و تکامل شخصیت آن‌ها نقش‌آفرین هستند. به باور کارشناسان، کتاب یکی از راهکارهای راهگشا و مفید برای بهبود روحیه و درمان اختلالات روانی در کودکان در شرایط بحرانی مثل ایام کروناست.

در این راستا، مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از متولیان حوزه کودک هستند، همواره درصددند تا به کمک کتاب به رشد و شکل‌گیری شخصیت کودک به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کنند. از این‌رو، در همه مناسبت‌ها کتاب جزء جدایی‌ناپذیر برنامه‌های این نهاد برای کودکان است که خوشبختانه همیشه با استقبال خوبی هم از سوی آن‌ها مواجه می‌شود. در هفته ملی کودک امسال نیز مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان بوشهر با اجرای برنامه‌هایی کتاب‌محور تلاش کرده‌اند تا لحظات مهیج و شادی را برای آینده‌سازان ایران رقم بزنند.

به بهانه هفته ملی کودک به سراغ مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتیم تا از اهمیت کتاب در رشد شخصیت کودکان و خودباوری و تربیت آن‌ها بیشتر بدانیم و بشنویم و اینکه در دو سالی که کرونا همه ابعاد زندگی را تحت سیطره خود قرار داده است و همه افراد جامعه به‌ویژه کودکان را در تهدید جدی آسیب‌های جانی و روانی قرار داده است، این مربیان برای حفظ روحیه و شادابی کودکان چقدر از کتاب مایه گرفته‌اند.
 

لیلا منصوری‌نژاد، مربی مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر در خصوص اهمیت کتاب در تربیت کودکان گفت: در هیچ سرزمینى جز با برنامه‌ریزی و آینده‌نگرى نمی‌توان پیشرفت كرد. مهم‌ترین سرمایه‌ى هر سرزمینی نسل‌های آینده آن؛ یعنى كودكان آن سرزمین است و بهترین راه براى پرورش ذهن و اندیشه آنها مطالعه است .

وی ادامه داد: با مطالعه كتاب، كودك به‌طور غیرمستقیم تجاربی كسب مى‌كند كه با كمك آن مى‌تواند در آینده گام‌هاى محكم‌ترى بردارد. در مراكز كانون كه همان كتابخانه‌های كودك و نوجوان هستند مربیان اكثر فعالیت‌های خود را به‌صورت كتاب‌محور اجرا مى‌كنند و كودك در كنار مطالعه كتاب فعالیت‌هاى شیرین فرهنگی، هنرى و ادبی را تجربه مى‌كند.

منصوری‌نژاد تصریح کرد: در مراكز كانون پرورش فكرى کودکان و نوجوانان، مربی با اجراى فعالیت‌هاى متنوع و مفرح كودك را به‌صورت كاملا غیر‌مستقیم با ایده‌های خلاقانه و جدید روبه‌رو مى‌كند تا در حل مسائل روزانه و آینده و نیز كسب تجارب مفید موفق‌تر باشد.

وی در پایان یادآور شد: كودك با شركت در فعالیت‌هاى هدفمند از آموزش‌هایی مانند پرورش حس زیباشناسى، برقرارى و تثبیت روابط مثبت، برنامه‌ریزی و خوش‌بینی، مهارت زندگى معنوى، جرات‌مند بودن و... بهره‌مند شده و با نگرشى صحیح و مثبت به سمت زندگى سالم و پویا گام بر مى‌دارد.
 

آرزو تنگستانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مرکز بندرریگ نیز در این‌باره گفت: با توجه به اهمیت كتاب در زندگی و با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از دوره كودكی، تشویق كودكان به مطالعه و كتابخوانی و ایجاد حال خوش خواندن در زندگی برنامه‌های كتاب محور در هفته ملی كودك برگزار می‌شود.

وی افزود: فعالیت‌های کتاب‌محور و به‌طور کلی ترویج فرهنگ مطالعه از رسالت‌های اصلی کانون است که به هفته و روز خاصی خلاصه نمی‌شود. از این‌رو، در هفته ملی كودك هم بنا به وظیفه و رسالت اصلی کانون، برنامه‌ها و فعالیت‌های کتاب‌محور اجرا می‌شود.

تنگستانی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالعه در دوران كودكی یكی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شكل‌گیری شخصیت كودك است، تصریح کرد: بنابراین آشناكردن كودكان با كتاب و كتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تكامل هرچه بیشتر كودكان در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد. توجه به فرهنگ مطالعه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شكل‌گیری جامعه سالم می‌شود.
 

صاحبه حاجیانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز کاکی نیز در خصوص هدف از اجرای برنامه‌های کتاب‌محور در هفته ملی کودک تصریح کرد: هدف اصلی ایجاد انگیزه و تشویق به کتابخوانی در کودکان است که یک امر مهم و کلیدی است. همچنین ارزش دادن به کتاب و مهم جلوه دادن امر کتابخوانی از سوی مربی که می‌تواند در کودکان ایجاد انگیزه کند. طبیعتا اجرای برنامه‌هایی چون خواندن داستان، قصه‌گویی، شعرخوانی و... یکی از راهکارهای موثر در مانوس کردن کودکان با یار مهربان است. بنابراین کانون به‌عنوان یک نهاد اجتماعی که کودک در آن پای می‌گذارد، در این زمینه نقش محوری و اساسی بر عهده دارد. در واقع با اجرای برنامه‌های کتاب‌محور می‌خواهیم بگوییم که حق خواندن و مطالعه، یکی از حقوق اساسی کودکان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حقیقت ما داریم تلاش می‌کنیم تا با اجرای این برنامه‌ها، کتابخوانی و مطالعه را به «بخشی پایدار» از زندگی کودکان تبدیل کنیم. همچنین فرهنگ و لذت کتابخوانی را به کودک به‌شکل بهتر و موثرتری منتقل کنیم. البته در این میان مربی سعی می‌کند در وهله‌ی اول خود اهل مطالعه و کتاب خواندن باشد تا الگویی خوب برای کودکان این سرزمین باشد . شاید بتوان گفت که مربی یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل‌گیری شخصیت کودک است.

حاجیانی تاکید کرد: مربی می‌تواند از همه لحاظ روی کودک نفوذ داشته و نقش یک الگو را برای او ایفا کند. به‌ویژه نقش مربی در پرورش فکر کودک و اینکه کودک در این دوران تاثیرپذیری بیشتری را از عقاید، رفتار و افکار مربی خواهد داشت و این فرصت را باید برای آشتی دادن کودکان با دنیای دانایی؛ یعنی کتاب مغتنم شمرد و چه فرصتی طلایی‌تر از هفته ملی کودک!

مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز کاکی در پایان یادآور شد: کانون با تاثیر زیادی که در پرورش و شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد و با توجه به این موضوع که بخشی از حساس‌ترین دوران زندگی کودکان در این محیط سپری می‌شود؛ با اجرای این برنامه‌ها که واقعا نقش مهمی در کتابخوان کردن کودکان سرزمینمان دارد، می‌توان امیداوار به ساختن جامعه‌ای مترقی و سعادتمند در آینده بود.
 

مرضیه متین، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز خورموج با تبریک هفته ملی کودک گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز خورموج با برگزاری فعالیت‌های متنوع و لذت‌بخشِ فرهنگی و هنریِ کتاب‌محور در این هفته، کودکان را بیش از پیش با کتاب و کتابخوانی آشنا کرده و با ایجاد علاقه به مطالعه، آنان را ترغیب به کتابخوانی می‌کند.

وی تصریح کرد: کودکان با کتاب خواندن یاد می‌گیرند چگونه سخن بگویند، چگونه نظرشان را بیان کنند و چگونه به نظر دیگران احترام بگذارند. کتاب خلاقیت و تخیل کودکان را افزایش می‌دهد، ذهن و احساس کودکان را درگیر می‌کند و به آن شکل می‌دهد، کتاب می‌تواند پیام‌های مناسبی به کودکان بدهد و او را در رسیدن به یک زندگی سالم کمک کند.
 

زهرا میرزایی‌خواه، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اهرم هم هفته‌ی ملی کودک را فرصت مناسبی برای معرفی کتاب‌های جذاب بیشتری برای کودکان دانست و گفت: بچه‌ها تشنه‌ی دانستن هستند. ما از دل همین کتاب‌ها در این هفته برای بچه‌ها قصه‌هایی زیبا می‌گوییم، شعر می‌خوانیم، نمایش عروسکی اجرا می‌کنیم تا خلاقیت و تخیل را در بچه‌ها تقویت کنیم و استرس ایام کرونا را در آن‌ها کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بدین ترتیب بعد از هر برنامه‌ی جذاب، مربی بچه‌ها را به خواندن کتاب تشویق می‌کند. خواندن کتاب باعث ایجاد حس همدلی در کودکان می‌شود و کمک می‌کند تا در مورد افرادی که ارتباط بسیار کمی با آنها دارند، قدردان باشند و با آن‌ها همدلی کنند.

میرزایی‌خواه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه از اجرای برنامه‌های کتاب‌محور چه اهدافی را دنبال می‌کنید، توضیح داد: ما مربیان به‌دنبال پرورش خلاقیت، افزایش دقت، ایجاد اعتمادبه‌نفس و رشد نگرش مثبت در کودکان هستیم. تحقیقات ثابت کرده که کسانی که کتاب کمتری می‌خوانند، اعتماد به نفس کمتری در مقایسه با کتاب‌خوان‌ها دارند. بنابراین کتاب خواندن بچه‌ها را به حس بهتری از خودشان و در نهایت ارتباطات بهتر می‌رساند.

وی با بیان اینکه همچنین خواندن با لذت می‌تواند برای آموزش، رشد اجتماعی و شناختی کودک، رفاه و سلامت روانی او مفید باشد، افزود: این تأثیر با نظر داشتن به آموزش غیرمستقیمی که در بطن هر برنامه نهفته است، افزایش می‌یابد و ما سعی می‌کنیم این موارد را در ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک در نظر بگیریم.

مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اهرم در خصوص تاثیر این برنامه‌ها در رشد و شکل‌گیری شخصیت کودکان گفت: دوران کودکی، مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله رشد و زیربنای شکل‌گیری شخصیت و هویت انسان است. طبیعتا وقتی مربی برای کودکان شعر می‌خواند، نمایش اجرا می‌کند یا قصه می‌گوید، کودکان خود را جای شخصیت‌های قصه و داستان قرار می‌دهند، الگوپذیری می‌کنند و احساسات آن‌ها را درک می‌کنند با شخصیت‌ها همراه و به آنان شبیه می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: ما در برنامه‌های هفته ملی کودک سعی می‌کنیم تا با اجرای این برنامه‌ها ذهن کنجکاو کودکان را به پرسشگری دعوت کنیم. مثلا از نظر محتوایی یک قصه می‌تواند به کودکان در زمینه پاسخ‌یابی نسبت به پرسش‌هایی که دارد، شامل آگاهی‌های گوناگون، تفسیر مسائل طبیعی به‌گونه‌ای درست و علمی و دیگر پرسش‌های آنان، کمک کند و تخیل کودکان را تقویت کرده و آنان را در فهم مسائل یاری برساند. پس ما به‌عنوان یک مربی در برنامه‌ریزی و تدوین فعالیت‌های خود بایستی به عناصر هویت‌ساز به‌خصوص فعالیت‌های کتاب‌محور و ابعاد مختلف و مؤثر در شکل‌گیری هویت کودکان توجه ویژه داشته باشیم.
 

همچنین ملیحه کرمی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز شماره دو کانون پرورش فکری بوشهر با تبریک هفته ملی کودک گفت: در برنامه‌های کتاب‌محور هدف این است که با اجرای فعالیت‌هایی لذت‌بخش و نشاط‌آور و با به‌کارگیری مجموعه مهارت‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان در اجرای آنها، به تشویق و ترغیبِ کودکان و نوجوانان به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بپردازیم. از جمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به روخوانی کتاب، قصه‌گویی و قصه‌خوانی، معرفی کتاب، بازی و سرگرمی، فعالیت‌های نمایشی و به‌طور کل هر شکلی از فعالیت که در آن هدف سوق دادن بچه‌ها به آشنایی و دوستی با دنیای کتاب‌هاست، اشاره کرد.

وی بیان کرد: در این شیوه و با اجرای فعالیت‌های جذاب و خلاقانه کودک با شوق و لذت، حضوری فعال و پویا دارد و با هدایت مربی به اکتشاف و کندو کاو در دنیای کتاب‌ها می‌پردازد. بر کسی پوشیده نیست که مطالعه‌ی کتاب‌های مناسب یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانانی است که بزرگسالان و آینده‌سازانِ فردای جامعه هستند و پرداختن به این نوع فعالیت‌ها در هفته‌ی کودک نشان از اهمیت این موضوع دارد.
 

زینب رزمجو، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز شبانکاره هم گفت: دعوت از کودکان و نوجوانان برای شرکت در برنامه‌هایی که با مقوله کتاب و کتابخوانی ارتباط دارد، تاثیر بسزایی در رشد علمی و علاقه‌مندی آنها به مطالعه در سنین بالاتر خواهد داشت. بنابراین هفته کودک فرصت بسیار مناسبی است که به این مهم پرداخته شود. از این‌رو، با این هدف و به‌مناسبت هفته کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبانکاره همچون سال‌های قبل به برگزاری فعالیت‌هایی نظیر معرفی کتاب، روخوانی، قصه‌گویی، نمایش خلاق، نقالی، شعرخوانی و فعالیت ‌های جذاب دیگر می‌پردازد.

او افزود: کودکان و نوجوانان مهم‌ترین گروه‌های سنی جامعه را تشکیل می‌دهند، بنابراین علاقه‌مند کردن آنها به مطالعه، بر آینده آن‌ها و حتی جامعه تاثیرگذار است. همان‌طور که واقفید یکی از ملاک‌های توسعه در جهان کنونی مطالعه و پژوهش است. از این‌رو علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب در سن پایین می‌تواند باعث امیدواری و تحکیم این امر در سال‌های آتی باشد.

رزمجو در پایان تصریح کرد: از آنجا كه مطالعه در دوران كودكی یكی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شكل‌گیری شخصیت كودك است، طبیعتا آشنا كردن كودكان با كتاب و كتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تكامل هرچه بیشتر كودكان در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد. افزون بر این، توجه به فرهنگ مطالعه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شكل‌گیری جامعه سالم می‌شود.
 

راضیه عطایی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز جم نیز در این‌باره گفت: کتاب در عصر دیجیتال به‌‌عنوان یک عنصر مهم تلقی می‌‌شود، آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم، دوری از کتاب به معنی سنتی آن است، باید کودکان کتاب را به‌طور فیزیکی لمس کنند. ارتباط با کتاب باعث تغییر نگرش کودکان به حوزه کتاب و مطالعه است.

وی ادامه داد: برنامه‌های کتاب‌محور موجب انس با کتاب می‌شود که در نهایت مطالعه را برای کودکان لذت‌بخش می‌کند‌. در واقع، برنامه‌های کتاب‌‌محور باعث می‌شود کتابخوانی به‌عنوان یک رسم قدیمی در جامعه دوباره احیا شود. هدف از اجرای این برنامه‌ها افزایش سرانه مطالعه، افزایش دانایی، آشنایی کودکان با دنیای کتاب، اهدای کتاب به‌عنوان یک هدیه به‌مناسبت‌های مختلف، ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

عطایی تصریح کرد: شخصیت هر کودکی بر اساس محیطی که در آن زندگی می‌کند، شکل می‌گیرد اگر ما بتوانیم کتاب را جزئی از زندگی کودک کنیم. بی‌شک در آینده با شهروندانی باسواد خواهیم داشت که جریان جامعه‌پذیری در آنها با سرعت بیشتری شکل می‌گیرد. شخصیت کودکانی که کتاب‌محور باشند بسیار در سطح بالای تشکیل می‌شود که باعث کاهش مشکلات اجتماعی و فرهنگی در آینده خواهد شد.
 

معصومه حسینی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز بردخون در خصوص اهمیت برنامه‌های کتاب‌محور در رشد کودکان گفت: فعالیت‌های کتاب‌محور و به‌طور کلی ترویج فرهنگ مطالعه از رسالت‌های اصلی کانون است که به هفته و روز خاصی خلاصه نمی‌‌‌‌‌شود، از این‌رو، در هفته ملی کودک هم بنا به وظیفه و رسالت اصلی کانون، برنامه‌ها و فعالیت‌های کتاب‌محور دنبال و اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین رابطه فعالیت‌های ویژه اعضای مراکز فرهنگی و هنری با استفاده از یک برنامه‌ریزی مناسب، قصه‌گویی برای کودکان، خواندن اشعار زیبا و با مفهوم، خواندن کتاب با صدای بلند، تشویق کودکان برای کشیدن نقاشی و بیان‌ کردن داستان، استفاده از کتاب برای پاسخ‌‌دادن‌ به‌ سوال‌های‌ كودكان‌ و اهدای کتاب به‌عنوان جایزه برای کودکان را از راهکارهای جذب کودکان به مطالعه و کتاب و کتابخوانی است.

به عقیده حسینی، از آنجا كه مطالعه در دوران كودكی یكی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شكل‌گیری شخصیت كودك است، بنابراین آشنا كردن كودكان با كتاب و فعالیت‌های کتاب‌محور تاثیر بسزایی در رشد و تكامل هرچه بیشتر كودكان در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد. توجه به فرهنگ مطالعه در خانه و مدرسه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شكل‌گیری جامعه سالم می‌شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش بی‌بدیلی در این فرایند دارد و کوشش‌‌های مربیان هم متمرکز بر این موضوع است.

مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز بردخون گفت: مهم‌‌ترین رسالت و محوری‌‌ترین فعالیت کانون، کتاب و فعالیت کتاب‌محور است و مناسبت‌های ملی و بین‌‌المللی هم فرصت مناسبی برای تأکید بیشتر بر ارتباط کودکان و نوجوانان با کتاب و بهانه‌‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان و نوجوانان است، چراکه انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه است.
 
حسینی یادآور شد: درواقع فعالیت کتابخوانی مجموع توانمندی‌ها و مهارت‌هایی را به‌کار می‌گیرد تا به‌واسطه‌ی آن بتوان به همان اهداف یعنی لذت‌بردن از خواندن‌، درست خواندن‌، درک و فهم مطالب و داشتن دیدگاه انتقادی در انتخاب کتاب و در بالاترین سطح، پیداکردن سیر مطالعاتی در بچه‌ها رسید، همین مهارت‌ها هر کدام می‌تواند یکی از فعالیت‌های چندگانه فرهنگی در کانون را شامل شود؛ ولی هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند با عنوان کتابخوانی نام بگیرند. در هر کدام از مهارت‌های یادشده جنبه‌هایی از تفکر، پرورش می‌یابد که با هدف‌گذاری درست‌، شناخت صحیح از مخاطب و رشد ساختار ذهن مخاطب وشناخت ظرفیت قالبی که به کار گرفتیم، می‌تواند بهترین راه را برای رسیدن به اهداف مد نظر باشد.
 

همچنین لیلا گشتی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز کنگان گفت: نبود فرهنگ کتابخوانی در بعضی از خانواده‌ها و همچنین وجود ابزار و رسانه‌های سرگرم‌کننده جایگزین کتاب و همچنین نچشیدن لذت خواندن از کودکی مشکلاتی است که بیشتر خانواده‌ها با آن درگیر هستند. خوشبختانه کانون پرورش فکری در طول این سال‌ها با تلاش و پیگیری در بسیاری از مناطق ایران، کتابخانه‌هایی ویژه کودکان تاسیس کرده است که در این کتابخانه‌ها کتاب‌هایی مخصوص در اختیار کودکان قرار می‌دهد و مربیانی دلسوز که خود کتابدارانی متخصص هستند و این خود گامی موثر در بالا بردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان داشته است؛ اما دغدغه مربیان کانون تنها امانت گرفتن کتاب از سوی کودک نیست.

به باور وی، اینکه کتاب بر ذهن کودک اثر بگذارد و از این طریق آینده یک جامعه را تغییراتی مثبت دهد و کتاب به‌راستی وارد زندگی کودک شود و تجربه کودک از خواندن کتاب در دست گرفتن کتاب و ورق زدن و خواندن واژه‌های کتاب محدود نشود و این‌جاست که مربیان کانون با اجرای برنامه‌های کتاب‌محور در هفته کودک می‌توانند این تاثیر را در ذهن و زندگی و زاویه دید کودک داشته باشند و آنها را به خواندنی تاثیر‌گذار تشویق کنند، پس فعالیت‌های کتاب‌محور می‌تواند در کنار لذتی که به کودک می‌دهد تاثیر بسزایی در ذهن و زاویه دید او نسبت به زندگی داشته باشد.

گشتی بیان کرد: کودکان در سال‌های آغازین حیات خود تقریبا هیچ شناختی از جهان پیرامون خود ندارند، توان آمادگی آنها برای شناسایی تا حد زیاد تحت تاثیر شرایط محیطی است، آنها بسیار کنجکاو هستند و سعی در شناخت جهان اطراف خود دارند. کودک باید با کتاب انس بگیرد. کودک به‌علت ویژگی شخصیتی خاصی که دارد می‌توان به آسانی مسائل اخلاقی را در ذهن او نهادینه کرد.

به عقیده وی، مربیان کانون با هدف نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی درست و پایه‌گذاری یک روش خوب و مطمئن برای پربار کردن آینده‌ای زیبا برای کودکان این مرز و بوم فعالیت‌های خود را بر محور کتاب پایه‌ریزی می‌کنند، کتاب‌هایی که بیشترین تاثیر را در ذهن کودکان ما دارند.
 

در این میان، قمرغلامیان، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیلم بیان کرد: هفته ملی کودک بهانه‌ای است تا به بزرگ‌ترها یادآوری کنیم، کودکان بخشی از جامعه و ریشه‌های هر جامعه هستند. متاسفانه در این مدت کرونایی و‌ تعطیلی مراکز آموزشی، کودکان و نوجوانان از کتاب و کتابخانه‌ها فاصله گرفتند که ما می‌توانیم در این هفته فاصله‌ها را کم کنیم و با توجه به رنگ‌بندی‌های شهرستان‌ها مراکز را حداقل برای امانت کتاب باز کنیم تا کودکان و ‌نوجوانان دوباره با انگشتان لطیفشان برگ‌های کتاب‌ها را ورق بزنند.

وی با بیان اینکه امیدوارم خانواده‌ها ارزش کتاب و کتابخوانی را بدانند و حداقل روزی یک کتاب برای بچه‌ها بخوانند یا در حضور کودکان کتاب بخوانند، افزود: هدف از مطالعه کتاب، گسترش دایره لغات، روان‌خوانی مطالب، آگاهی از مطالب علمی و... است که در مراکز کانون پرورش فکری کودکان هم کتاب می‌خوانند و هم فعالیت‌های کتاب‌محور انجام می‌دهند؛ مثل نشریه دیواری، قصه‌گویی، داستان‌نویسی و...
 

فاطمه ارشادی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز گناوه هم در این‌باره گفت: تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در طول سال بر مبنای کتاب و کتابخوانی طراحی و اجرا می‌شود و مربیان فعالیت‌های کتاب‌محور را در اولویت اصلی خود قرار می‌دهند. کتاب خواندن و اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور برای کودکان، دوستی و صمیمیت بیشتر آنها با کتاب و توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آنهاست. همچنین لذت ارضای حس کنجکاوی و کشف ناشناخته‌ها، یادگیری غیرمستقیم و تجربه‌ی آنچه ممکن است، در دنیای واقعی قابل انجام نباشد برای کودکان فراهم می‌کند. علاوه بر اینها هدف کانون این است که در کنار آگاهی‌بخشی، خاطره‌ای خوش از روزهای کودکی برای کودکان به یادگار بگذارد.

وی در پایان با بیان اینکه اهمیت کتابخوانی و تاثیر آن در زندگی، منش و رفتار مردم، بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تاکید کرد: هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان نسل کودک و نوجوان، ارتقای سطح مهارت‌های زندگی به‌واسطه‌ی کتابخوانی، تقویت سواد خواندن و... است. پس ایجاد انگیزه و علاقه به مطالعه و کتابخوانی از ویژگی‌هایی است که به‌واسطه‌ی حضور در این برنامه‌ها در کودکان رشد می‌کند .

در پایان یادآوری می‌شود، هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه با شعار «حال خوش زندگی، رنگ خوش زندگی» در استان بوشهر همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها