چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۸
مجاهدی: آسیب‌های شعر نبوی را شناخته‌ایم

كتاب «سيري در قلمرو شعر نبوي» شب گذشته (سه‌شنبه ۳ دی) در محل سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) با حضور نویسنده و جمعي از انديشمندان اسلامي و علاقمندان شعر نبوي رونمايي شد. محمدعلی مجاهدی نویسنده کتاب در این مراسم گفت: اکنون آسیب‌های متوجه شعر نبوی را شناخته‌ایم و باید به منظور رفع آن‌ها اقدام کنیم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب تاليف شاعر و محقق شعر اهل بيت و تشيع، "محمد علي مجاهدي"(پروانه) در اختتاميه نمايشگاه فرهنگي غدير، كه از روز ۲۶ آذر تا ۳ دي در مسجد امام صادق(ع) برگزار شده بود، رونمايي شد.

شروع اين مراسم با قرائت آياتي چند از كلام‌الله مجيد همراه بود و بعد از آن "مجاهدي "چند بيت شعر در مدح حضرت رسول(ص) قرائت کرد.

پس از آن، مجاهدي گفت: خدا را سپاسگزارم كه به اين ناچيز اين توفيق را كرامت كرد كه بتوانم در مقوله‌هايي در شعر نبوي و پارسي كه از ديرباز مطرح بوده، كندوكاو كنم و بهترين‌ها را از هر شاعر و هر دوره در این مجموعه گرد آورم. 

مجاهدي ادامه داد: عمق تاريخي شعر فارسي از يازده سده بيشتر نيست؛ ولي قدمت شعر نبوي ما ۵۰ سال از شعر فارسي بيشتر است.

مجاهدي با بيان اين مطلب كه اگر بخواهيم به جد قلمرو شعر نبوي را در شعر پارسي مشخص كنيم، می‌بینیم این حوزه بيش از ۹۰ درصد حجم شعر فارسي را در بر مي‌گيرد، افزود: شعر آييني بيش از نود درصد شعر فارسي را در بر مي‌گيرد و اين تنها شامل اشعار مرثيه و منقبت نيست؛ بلكه حوزه‌هاي زيادي را فرا مي‌گيرد.

اين محقق ادبيات اسلامي ادامه داد: بايد اشعار توحيدي كه دربردارنده مفاهيمي چون «ستايش» ، «پرستش» و ... هستند را نيز در جمله اشعار آييني بر شماريم و درجرگه اشعار مذهبي قرار دهيم.

وي با انتقاد از كساني كه به اشتباه از از جلال و عظمت شعر نبوي مي‌كاهند، تصريح كرد: قسمت‌هايي از شعر آييني ما مربوط به مفاهيمي است كه به مفاهيم قدسي و مجردي منتهي مي‌شوند؛ مفاهیمي چون "مقاومت" ، "عدالت" و " ستم ستيزي". با دلايل بسياري مي‌توان ثابت كرد وجود این مفاهیم در شعر فارسی، متاثر از تعاليم الهي و حياتي اسلام است.

وي با اشاره به شعر عرفاني فارسي و تاثير تعاليم اسلامي در آن گفت: شعر عرفاني ما سرشار از مفاهيمي چون خودشناسي و تزكيه نفس است كه برگرفته از دستور العمل‌هاي ديني ماست.

مجاهدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در اين كتاب سعي كرده‌ام در کنار نشان دادن عظمت و قدمت شعر نبوی فارسي، به مباحث ادبي  اين شعر نيز اشاره كرده باشم.

در ادامه، مجاهدي با ذكر مثال‌هايي از شاعران قديمي قلمرو شعر نبوي چون "بلخي"، ‌"دقيقي" و ... گفت: از هر دوره برترين شعر و شاعر را برگزيده و اگر واژه‌هايي نياز به تشريح و توضيح داشته‌اند، رعايت اين مساله را نيز كرده‌ام.

وي افزود: در پايان هر قسمت از اين كتاب پانوشتي را مختص همان بخش آورده و منابع بيشتري را به خواننده براي كند وكاو دقيق‌تر معرفي كرده‌ام.

وي با اشاره به اين كه بخش "آسيب‌شناسي" از مهم ترين فصول اين كتاب است، تصريح كرد: در بعضي اشعار، مفاهيم آمده كه گرچه گاه در شعري با كيفيت سروده شده‌اند، اما با موازين اعتقادتي ما همخواني نداشته و معيارهاي اسلامي را نفي مي‌كنند. در وجود حضرت رسول اسلام (ص) آن قدر برجستگي وجود دارد كه نيازي به ارايه مطالب سخيف نيست. متاسفانه اين گونه آسيب‌ها در شعر آييني ما رسوخ كرده و براي حل آن نياز داريم تا معيارها و ظوابط را روشن كرده و بسنجيم.

مجاهدي،اين كتاب را در ۱۴ فصل نگاشته كه شامل بخش‌هايي چون تعريف، انواع، تاريخ، كندوكاو و .... مي‌شود.

در ادامه جلسه، استاد حبيب الله چايچيان (حسان)شعري را در مدح حضرت رسول اكرم (ص) و مولاي متقيان علی(ع) براي حاضران خواند كه با تحسين ميهمانان رو به رو شد.

پس از وي، استاد سبزواري چهره ماندگار شعر معاصر فارسي نيز اشعاري درباره مقام والاي نبوت قرائت کرد.

شاعر بعدي، بانوي برگزيده سال گذشته "سيمين دخت وحيدي" بود كه ابياتي كوتاه را برای حاضران خواند.

در پايان نيز گروه تواشيح به اجراي مراسم پرداخت و از كتاب رونمايي  و به حاضران نيز يك جلد از کتاب اهدا شد.

اين مراسم با حضور مقام‌هاي كشوري ، روحانيون ، شاعران و علاقه‌مندان شعر اهل بيت و اهالي رسانه برگزار شد.

«سیری در قلمرو شعر نبوی» از کتاب‌های انتشارات مجمع جهاني اهل بيت است كه در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده و تقريظ حضرت آيت‌الله شيخ محسن اراكي را در مقدمه خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها