سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
حضور طیف‌های مختلف صنعت چاپ مهم‌ترین دستاورد نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران بود

دفتر بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در حالی بسته شد که شاهد حضور طیف گسترد‌ه‌ای از فعالان صنعت چاپ و برقراری ارتباط بین فعالان این حوزه و تامین‌کنندگان مواد اولیه در این رویداد بودیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر روز گذشته (دوشنبه 12 مهر) بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد؛ نمایشگاهی که دومین تجربه خود را در روزهای کرونایی سپری کرد و با استقبال خوبی از سوی اهالی چاپ و دست‌اندرکاران این حوزه روبه‌رو شد.
 
در این نمایشگاه 223 فعال حوزه چاپ در بخش‌های مختلف چاپ، بسته‌بندی، طراحی و گرافیک، کاغذ و مقوا، ماشین‌آلات و سایر مواد اولیه این صنعت حضور فعال داشتند و این رویداد را بستری مناسبی برای ایجاد محمل‌ها، گردهمایی‌ها، آشنایی با دستاوردها، مذاکرات و دید‌و‌بازدیدهای حرفه‌ای و تخصصی در صنعت چاپ دانستند.
 
 
نمایشگاه چاپ؛ یک بانک اطلاعاتی ویژه
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال، حضور مختلف و رنگارنگ رسته‌های فعال حوزه‌ چاپ در آن بود، هرچند روزگاری بیش از 400 شرکت داخلی و خارجی به این نمایشگاه می‌آمدند اما استقبال امسال چاپی‌ها از نمایشگاه بهتر است سال قبل بود، به طوری که به گفته احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران امسال شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشت.
 
فرهاد عماد، مدیر چاپ و لیتوگرافی عماد در بازدید از نمایشگاه به ایبنا گفت: نمایشگاه بالقوه دارای امتیازاتی است که به عناوین مختلف از آن یاد کرد؛ معرفی توانمندی‌های داخلی یکی از موضوعات مهمی است که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست و نداشتن آمارهای دقیق در صنعت چاپ از آن جدا افتاده‌ایم.
 
وی ادامه داد: نبود این بانک اطلاعاتی موجب شده است که بسیاری از مشتریان و دست‌اندرکاران این حوزه نتوانند به اطلاعات جامع و کامل ویژه‌ای از صنف دسترسی داشته باشند تا با استفاده از آن کار خود را به فعالان صنف بسپارند.
 
عماد با بیان اینکه حسن بزرگ نمایشگاه چاپ در این است که فعالان این صنعت از سراسر ایران در این رویداد حضور دارند، عنوان کرد: در نمایشگاه چاپ مجموعه‌ای عظیم از دست‌اندرکاران این حوزه گرد هم جمع شدند. این امکان وجود داشت تا شرکت‌کنندگان همه رسته‌های صنعت چاپ را در یک مکان بررسی و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
 
وی یادآور شد: این نمایشگاه امسال در شرایط خاص کرونایی برگزار شد اما خوشحالیم که کرونا نتوانست مانع شود تا صنف در این رویداد حضور نداشته باشند. هرچند تعداد شرکت‌کنندگان کم شده اما طبیعی است و امیدواریم در سال آینده این افت نیز جبران شود.
 
سنجش عیار صنعت چاپ در نمایشگاه
علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ در این زمینه به ایبنا گفت: نمایشگاه چاپ در طول بیست‌و‌هشت سال گذشته سه وجه مهم داشته که اولین وجه آن ارزیابی غرفه‌گذاران نسبت به یک‌سال گذشته است و وجه دوم سنجش عیار صنعت توسط بازدیدکنندگان.
 
وی افزود:‌ این دو وجه در کنار هم تاثیرات مثبتی در رشد اقتصادی و رونق کسب و کار تولیدات داخلی خواهند داشت. تولیدکننده داخلی هرچه ظرفیت و قدرت بیشتری در حوزه تولید داشته باشد، تولیدکنندگان سایر صنایع مرتبط با آن نیز می‌توانند سفارش‌های خود را به تولیدکنندگان داخلی بدهند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با رشد ناوگان صنعت چاپ شاهد تاثیرات مثبت این حوزه در صنعت چاپ بوده‌ایم، عنوان کرد: این نمایشگاه با معرفی توان و ظرفیت صنعت چاپ خصوصا در شرایط تحریم و شرایط کنونی تحریم‌ها نقش مهمی ایفا و به رونق کسب و کار فعالان این حوزه کمک می‌کند.
 
وی همچنین درباره وجه سوم نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران توضیح داد: این وجه، وجه ایجاد همدلی است. خوشبختانه نمایشگاه بسیار خوبی که امسال برگزار شد، نشان‌دهنده همدلی و همراهی در صنف در برگزاری آن بود و امیدواریم سال‌های آتی با رفع مشکلات شاهد نمایشگاه‌های بهتری باشیم.
 
حضور بازدیدکنندگان حرفه‌ای و تخصصی
نمایشگاه امسال در فضایی بالغ بر 28 هزار مترمربع و در شش سالن برگزار شد، طیف گسترده‌ای از فعالان صنعت چاپ امسال از این فضا استفاده کردند و به بازدید این رویداد اقتصادی رفتند. میریونس جعفری، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به استقبال خوب فعالان حوزه چاپ برای بازدید از نمایشگاه گفت: اگرچه امسال افتتاحیه در روز جمعه بود، اما با استقبال گسترده‌ای از سوی صنف روبه‌رو شدیم که قابل توجه بود.
 
وی با بیان اینکه در سه روز دیگر برگزاری نیز حضور بازدیدکنندگان حرفه‌ای و تخصصی چاپ قابل توجه بود، عنوان کرد: این روزها شاهد حضور بازدیدکنندگان تخصصی و فعالان حرفه‌ای صنعت چاپ در نمایشگاه بودیم،‌ افرادی که برای ارتباط گیری با هم‌صنفی‌ها و فعالان صنعت چاپ کنار هم جمع شده بودند.
 
جعفری ادامه داد: امسال با توجه به حضور گسترده فعالان بخش‌های مختلف صنعت چاپ، قراردادهای کاری خوبی بین صنف به امضا رسیده است که جای خوشحالی دارد و از مزایا و ویژگی‌های نمایشگاه به شمار می‌آيد.
 
وی با اشاره به حضور پررنگ تولیدکنندگان ملزومات حوزه چاپ در نمایشگاه، توضیح داد: امسال در کنار چاپخانه‌داران و ماشین‌سازها شاهد حضور خوبی از سوی تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف مرکب، کاغذسازی و مقواسازی‌های داخلی بودیم.
 
جعفری درباره ضرورت حضور فعالان حوزه تخصصی چاپ در این نمایشگاه نیز عنوان کرد: هر مجموعه و نهادی که می‌خواهد هویت خود را معرفی کند، بهترین مکان برای او حضور در نمایشگا‌ه‌های تخصصی است که بازدیدکنندگان حرفه‌ای دارد و باید از این فرصت استفاده کنند.
 
شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری
یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه چاپ امسال، نام‌گذاری روزهای آن بود که به تناسب هر نام برنامه ویژه‌ای برای نمایشگاه پیش‌بینی شده بود، پخش زنده اینستاگرامی رویدادهای نمایشگاه، تهیه کلیپ و استدیو پخش زنده از دیگر اقدامات امسال نمایشگاه بود که به رونق و معرفی آن کمک خوبی کرد.
 
از سوی دیگر حضور خوب و مثمرثمر چهره‌های پیشکسوت صنعت چاپ در نمایشگاه، وزنه‌ای به وزنه‌های نمایشگاه اضافه کرده بود. تقریبا هر روز جمعی از قدیمی‌ها و ریش‌سپیدهای صنعت چاپ در پاویون حضور داشتند و به گپ و گفت و انتقال تجربه به جوان‌ترها مشغول بودند. صحبت‌هایی از روزهای گذشته نمایشگاه تا حال که به دلیل کرونا و تحریم‌ها بخش زیادی از شرکت‌ها امکان حضور در این نمایشگاه را ندارند.
 
اسکندر خمسه‌پور، پیشکسوت صنعت چاپ در این زمینه به ایبنا گفت: متاسفانه این سال‌ها شرایط به گونه‌ای نیست که شرکت‌های خارجی بتوانند در نمایشگاه شرکت کنند و همین نمایشگاه نیز در مدت زمان کوتاهی برنامه‌ریزی و اجرا شد.
 
وی افزود: اما با همه محدودیت‌ها نمایشگاه خوبی برگزار شد؛ کارها و نمونه اقدامات انجام‌شده از سوی برخی چاپخانه‌داران واقعا بدیع و نوآورانه و برای صنعت چاپ کشور یک افتخار است.
 
خمسه‌پور با اشاره به حضورش در سالن‌های مختلف، توضیح داد: طی این سه – چهار روز بسیاری از غرفه‌ها میهمان داشتند و مشغول رایزنی و تبادل اطلاعات برای کسب و کار خود بودند که بسیار خوب بود.
 
به گفته وی،‌ به غیر از مصرف‌کنندگان و مشتریان که برای رصد کارها و شرکت‌های جدید به نمایشگاه می‌آیند، نمایشگاه برای غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان نیز زمینه شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.
***
بیست‌وهشتمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران با توجه به شرایط آسیب‌پذیر صنعت چاپ طی دو سال اخیر مثل رکود کاری و کاهش حجم سفارش‌ها از سوی مشتریان، نقطه امیدی برای فعالان این حوزه بود تا باور کنند چراغ چاپخانه‌ها هنوز روشن است و باید به کار و تلاش خود ادامه بدهند. به نظر می‌رسد در این میان، برگزاری نمایشگاه‌ها و هر رویدادی که به روحیه دادن و امیدوار کردن اعضای فعال صنف به ادامه کار و تلاش بیشتر کمک کند یک ضرورت است؛ ضرورتی که با حمایت صنف، دولت و مجلس به نتیجه می‌رسد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها