یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
شهرداری به‌جای رنگ‌ کردن جدول نیم‌درصد درآمدش به کتابخانه‌ها را بدهد!

تازه‌ترین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی دامغان با چاشنی انتقاد اعضا از عدم تسویه به‌موقع سهم‌ نیم‌درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمد شهرداری همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سیدحسن شاهچراغ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی دامغان که در سالن اداره کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، گفت: سهم نیم درصدی شهرداری‌ها تنها مبلغی است که شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها پرداخت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: توقعی که شهروندان از فرمانداری دامغان دارند، بیشتر توقعات فرهنگی اجتماعی است؛ چراکه دامغان شهر عالم پرور و دیار فرهیختگان است.
 
معاون فرماندار دامغان اضافه کرد: تنها برنامه فرهنگی شهرستان دامغان به برنامه‌های مذهبی اختصاص یافته است و برای برنامه‌های صرفا فرهنگی هزینه‌ای نمی‌شود.
 
شاهچراغ با تاکید بر اینکه هزینه در امور فرهنگی سرمایه‌گذاری است، افزود: یکی از شاخصه‌های اصلی دامغان فرهنگ‌مداری است و نباید اجازه ندهیم فرهنگ در دامغان از بین برود.
 

 
مذهب جدا از فرهنگ نیست
وی ضمن بیان اینکه مذهب جدا از فرهنگ نیست، یادآور شد: نگاه‌های مسئولان استانی و کشوری تغییر کرده و شاخصه‌های فرهنگی کمرنگ شده است.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دامغان اضافه کرد: تا موضوع فرهنگ حل نشود، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی نخواهیم بود.

شاهچراغ با اظهار گلایه از مبلغ واریزی شهرداری دامغان بابت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها بیان کرد: شهرستان گرمسار بابت این سهم ماهیانه 30 میلیون، شهرداری شاهرود و سمنان 40 میلیون و شهرداری دامغان هم ماهیانه 8 میلیون تومان پرداخت می‌کنند که بسیار ناچیز است.
 
وی تصریح کرد: برای هر مکانی باید نسخه فرهنگی خاص خودش را داشته باشیم و نبود راهکار فرهنگی مناسب بین دستگاه‌ها یکی از آسیب‌های حوزه فرهنگ است.

معاون فرماندار دامغان گفت: شهرداری کلاته در دو سال گذشته هیچ پرداختی به اداره کتابخانه‌های عمومی نداشته است.

آزاده امینیان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان گفت: شهرستان دامغان دارای 10 باب کتابخانه عمومی است که پس از شاهرود از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی دارای رتبه دوم در استان سمنان است.
 
 
 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان یادآور شد: تاکنون 2879 نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند که بعد از شهرستان سمنان دارای رتبه دوم در استان سمنان هستیم.

متوسط فعالیت ماهیانه کتابخانه‌های دامغان بیش از 250 مورد است
وی ادامه داد: بیش از هزار فعالیت فرهنگی در کتابخانه‌های شهرستان انجام شده که متوسط ماهیانه فعالیت‌های فرهنگی 250 تا 300 مورد می‌شود.

امینیان ضمن بیان برگزاری لیگ کتابخوانی با همکاری اداره آموزش و پرورش ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه اضافه کرد: 4058 نفر عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال جاری 9148 جلد کتاب به اعضای کتابخانه‌های عمومی دامغان امانت داده شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دامغان تصریح کرد: به منظور حفظ اعضای فعال کتابخانه‌ها با کمک خیرین و تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های پرمخاطب خریداری و با توجه به نیاز کتابخانه‌ها توزیع شد.

محمدتقی کشاورزیان فعال فرهنگی و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی دامغان بیان کرد: هر زمانی که دولت دچار مشکل اقتصادی می‌شود، اولین جایی که دست می‌گذارد، بودجه‌های فرهنگی است. بودجه‌ای که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور فعالیت‌های فرهنگی اختصاص می‌دهند، بسیار ناچیز و در حد صفر است.

کشاورزیان تصریح کرد: در برهه‌ای از زمان بودجه فرهنگی که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته بود، به اندازه خرید یک نخ سیگار برای شهروندان هم نبود!

رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان اضافه کرد: با شیوع کرونا دانش آموزان نیز به فضای مجازی تمایل پیدا کردند و کمتر به کتابخانه‌ها می‌روند مگر اینکه دلیل یا انگیزه خاصی برای حضور آنها به کتابخانه وجود داشته باشد.

وی گفت: شهرداری به جای رنگ‌آمیزی جداول یا نصب پرچم‌های متعدد در سطح شهر سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها را پرداخت کند.

در ادامه احسان‌الله امیرعبداللهیان استاد دانشگاه و فعال فرهنگی گفت: اِلِمان هر جامعه‌ای دارای سه ضلع سیاست، اقتصاد و فرهنگ است؛ در سرزمین خودمان اگر به ضلع فرهنگ توجه می‌کردیم، امروز دچار تورم نمی‌شدیم و اولویت اول ما باید مقوله فرهنگ باشد.

مشکلات اقتصادی سررشته فرهنگی دارد
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی سررشته فرهنگی دارد، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی که مروج بخش فرهنگ است بدون وجود منابع مالی نمی‌توان انتظار بیهوده از آن داشت.
 
 
بر اساس همین گزارش، در انتهای این جلسه از خبرنگار استانی ایبنا به دلیل کسب رتبه دوم در جشنواره «کتابخوان و رسانه» در بخش گفت‌وگو با عنوان «خاله! ما کتاب می‌خواهیم، برگرد کتابخونه»! تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها