پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
35 عنوان کتاب در خرم‌آباد رونمایی شد

به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان 30 عنوان کتاب مکتوب و 5 عنوان کتاب صوتی در خرم‌آباد رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در لرستان، با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، مسئول اجرایی کنگره 6300 شهید استان لرستان و معاون حفظ آثار سپاه استان لرستان، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان از 35 عنوان کتاب در خرم‌آباد رونمایی شد.


سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در ابتدای جلسه به سخن مقام معظم رهبری اشاره کرد: «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان‏ می‏‌افتم، قلباً غمگین و متأسف می‏‌شوم. این به خاطر آن است که درکشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.» و در ادامه افزود: نشر و توسعه کتاب و کتابخوانی باید در دستور کار همه ما قرار بگیرد و ما نیز به عنوان سربازان انقلاب باید این وظیفه را انجام دهیم.

رشیدی گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و نشر کتاب و تشکیل کارگروه ادبیات دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار لرستان  و شعار جهش تولید خوشبختانه شاهد رشد خوبی هستیم.


وی تصریح کرد: در سال گذشته 12 کتاب به چاپ رسید، اما با یک خرد جمعی و هم‌اندیشی و در 6ماهه نخست 1400، 35 عنوان کتاب به چاپ رسیده است و جا دارد از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص همکاری‌های لازم در این زمینه تشکر کنیم.

رشیدی افزود: میانگین کتاب ما بعد از 33 سال از جنگ تقریباً هر سال 7 کتاب است، و از استان‌های دیگری همچون یزد و کرمان فاصله داریم و با میانگین کشوری فاصله‌ی زیادی داریم و این همت مسئولان و نویسندگان را می‌طلبد که بتوانیم آن‌گونه که شایسته است، ظاهر شویم. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: ما باید نقش لرستانی‌ها در دفاع مقدس را به نسل حاضر و نسل آینده نشان دهیم و کم‌ترین کار این است که روحیه‌ی جهادی، سلحشوری و ازخودگذشتگی رزمندگانِ ما در 8 سال دفاع مقدس را بازگو کنیم؛ چراکه انقلاب به همین سادگی به دست نیامده است.


رشیدی افزود: موضوعات متعدد که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد؛ اما بعضی از حوزه‌ها مانند بخش کودکان و نوجوانان، بخش خلاقیت در جنگ، نقش زنان در دفاع مقدس مغفول مانده‌ و همتی مضاعف لازم است که با هدف‌گذاری روی این زمینه‌ها نیز کار شود و تحولی در این حوزه‌ها نیز صورت گیرد.
 
احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و گرامیداشت روز مولانا افزود: تا زمانی که ایثارگران، مادران شهدا در قید حیات هستند، باید فرصت را غنیمت شمرد و دست‌نوشته‌ها و تاریخ‌های شفاهی رزمندگان گردآوری شوند و کارهای ارزشمندی تهیه گردد. چراکه رشادت‌های آنها در سطح ملی و بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ اما کوتاهی‌هایی که صورت گرفته باعث شده که این آثار مغفول بمانند.

فتایی افزود کنگره 6300 شهید فرصتی است که بتوانیم با تولید آثار مختلف عقب‌ماندگی‌هایی که در این حوزه‌ها وجود دارد، جبران کنیم.

وی سپس با اشاره به شهادت نوجوان شهید علی لندی و تقارن آن با هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی گفت: این اتفاق نشان داد که مکتب امام حسین ( ع ) و فرهنگ ایثار و شهادت همچنان در این کشور جاری و ساری است و مردم ایران این فرهنگ غنی و والا را به خوبی درک کرده اند. 


در ادامه این مراسم از کتاب‌های دانشنامه، چیستی و چگونی؟ (شیوه‌نامه علمی دفاع مقدس)، گردآوری علی خسروی، حفظ افتخار نشر حماسه، تخت شماره 4، حماسه چزابه، تدوین عصمت دهقانی، خالکوبی (مجموعه داستان کوتاه دفاع مقدس و مقاومت)، نوشته سیدمهدی موسوی، حماسه واژه‌ها (گزیده اشعار تقی سیاهپوش با روایت روزهای انقلاب و دفاع مقدس)، به کوشش مصطفی سیاهپوش و بهمن کرم‌الهی، آنچه ما دیدیم (نوشته علی‌صفر تیموری و به کوشش مصطفی سیاهپوش)، مجموعه کتاب‌های صحیفه سرخ (وصیت‌نامه شهدای لرستان)، شامل 3 جلد وصیت‌نامه استانی و 8 جلد وصیت‌نامه شهرستانی، از انتشارات هاویر. 

از تبار حسین، زندگینامه و خاطرات شهید حسین رضایی (اثر محمد رضایی)، حماسه مردمی (اثر عباس ملکیان فر)، خرمشهر و آن سی دانشجوی لر (اثر علی وحیدی)، فیلمنامه‌های پایداری 1 و 2 (اثر محسن کریمی‌پور کاکولوند)، همدنگ (اثر مهدیه رحمتی)، علمدار خرمشهر (زندگینامه و خاطرات شهید نظرعلی بهاروند (اثر محمد بهاروند) از انتشارات ستارگان آسمان

هدیه سلیمانی (اثر حجت‌الاسلام محمد جمیاری)، چهره مقاومت (اثر حجت‌السلام احسان مؤمنی)، از انتشارات شهید تیموری

ما ماهی سرخیم؛ مجموعه شعر (اثر میثم قاسمی) از انتشارات امتیاز

رونمایی به عمل آمد و از نویسندگان آنها تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها