یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
شعر و ادب ترکمن آمیخته با ارادت به ائمه اطهار است

دومین همایش فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن با حضور جمعی از مسئولان و دوستداران فرهنگ و ادب ترکمن در شب اربعین حسینی در شهرستان گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، دومین همایش فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن با حضور «احسان مکتبی» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، «آیدجان آیداشف» سرکنسول قزاقستان در گرگان، حجت‌الاسلام دیلم رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان. جمعی از مسئولان و دوستداران فرهنگ و ادب ترکمن، به همت کانون فرهنگی و هنری ترکمنان گرگان زمین و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در شامگاه دوشنبه 5 مهرماه و در شب اربعین حسینی در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در ابتدای برنامه «موسی جرجانی» نویسنده و پژوهشگر ترکمن و دومین همایش فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن، درباره این رویداد گفت: استقبال شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف همایش نسبت به دوره‌ی قبل بسیار چشمگیر بود و در این دوره علاوه بر قالب‌های مقاله، شعر ترکمنی، مستند کوتاه، داستان، خاطره‌نویسی بخش صنایع‌ دستی نیز اضافه‌شده بود؛ همچنین بخش نقاشی را در 3 رده سنی کودک و نوجوان، جوان و بزرگ‌سال برگزار کردیم.



وی افزود:  با توجه به اینکه  آثار ارائه‌شده در همایش امسال تنوع بیشتری نسبت به سال گذشته داشت، روند داوری آثار رسیده چندین روز طول کشید و به دلیل رقابت نزدیک امسال برگزیدگانی هم داشتیم که به‌طور مشترک حائز رتبه شدند.

جرجانی با اشاره به اینکه ارادت و توجه اهل سنت به اهل‌بیت پیامبر اکرم بر کسی پوشیده نیست و برگزاری چنین همایش‌هایی ضمن ایجاد رقابت بین شرکت‌کنندگان می‌تواند باعث ارتقای سطح آثار فرهنگی و ادبی مرتبط با موضوعات همایش شود، افزود: ما برای ارزیابی هرچه‌ بهتر آثار، داورانی را از میان نخبگان و صاحب‌نظران انتخاب کردیم و داوری‌ها کاملاً عادلانه بود.

جرجانی ادامه داد: فرهنگ و ادب عاشورا از دیرباز در بین اهل سنت استان گلستان جایگاهی ویژه و ارزشمند داشته و می‌بایست برای پاسداشت این ایام به‌خصوص برای نسل جوان و برای احیای آداب و سنن، کارهای بهتری را انجام دهیم.

وی با اشاره به فرازی از اشعار مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن افزود: محرم، عاشورا و ماه صفر در میان اهل سنت از قدیم و از زمان نیاکان ما بسیار موردتوجه و احترام بوده و ما شب‌های روایتگری داشتیم. همچنین اگر فرزندی در این ایام متولد شود او را به نام‌های عاشور گلدی، عاشور بی‌بی، عاشر محمد، صفر گلدی، صفر محمد، صفر مراد، صفر بی‌بی و... نام‌گذاری می‌کنند.



سپس در ادامه‌ی همایش «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: ارادت و توجه ترکمن‌ها به امام حسین (ع) و اهل‌بیت است و با برپایی چنین رویدادهایی فرهنگ عاشورایی را زنده نگه می‌دارند.

وی با اشاره به اینکه توجه به اهل‌بیت در برنامه‌هایی چون «آوای ارادت» را نیز ترکمن‌ها همه‌ساله از خود نشان داده‌اند، افزود: امید است با تأسی از سیره‌ی نبوی و وحدت بتوانیم همواره احیاگر و ادامه‌دهنده این فرهنگ عاشورایی باشیم.

در ادامه‌ی برنامه «عبدالخالق آدمی» و «آق محمد بدراق نژاد» از شاعران ترکمن اشعاری را با محوریت امام حسین (ع) و جایگاه آن حضرت در فرهنگ و ادب ترکمن قرائت کردند.

سپس «نظرمحمد گل‌محمدی» نویسنده ترکمن، به‌طور خلاصه بخش‌هایی از مقاله‌ی خود را با محوریت «نمود وحدت شیعه و سنی در اشعار مختومقلی فراغی» را به سمع حاضران رساند و گفت: شعر و ادب ترکمن آغشته و آمیخته به ارادت به ائمه اطهار است.



وی همچنین با اشاره به چهره‌ای چون «نورمحمد عندلیب»، شاعر ترکمن و نیز فارسی‌سرا گفت: در میان ترکمن‌ها توجه به اهل‌بیت پیامبر اسلام همواره به چشم می‌خورد که یکی دیگر از این نمونه افراد نورمحمد عندلیب است که در آثارش محتوا و ارزش‌های دینی به چشم می‌خورد.

در ادامه‌ی برنامه حاجی محمد (مُخی) ایری در یک خطابه‌خوانی و همراهی ساز دوتار ترکمن، قطعه‌ای را در وصف امام حسین (ع) و زیست و سیره‌ی وی و اهل‌بیت با زبان ترکمنی اجرا کرد.

یادآوری می‌شود در پایان برنامه پس از قرائت بیانیه‌ی هیات داوران، اسامی برگزیدگان بخش‌های گوناگون این رویداد فرهنگی و هنری اعلام شد و با حضور مسئولان، لوح تقدیر و جوایز و هدایای خود را دریافت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها