یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
اصفهان صاحب کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت شد

کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت از سوی فرهنگسرای پایداری و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان در گلستان شهدا افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، رئیس اداره هنری اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در مراسم افتتاح این کتابخانه گفت: کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت تجلی‌گر و توسعه دهنده فرهنگ ایثار و شهادت است که در ایام دفاع مقدس که یادآور هشت سال دفاع رزمندگان است، به بهره برداری رسید.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین ادامه داد: با توجه به نبود کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت، از دو دهه قبل این موضوع در دستور کار قرار گرفت و جمع آوری کتب مربوط به دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف انجام شد.

وی افزود: در گذشته این کتابخانه در مجاورت ساختمان بنیاد شهید استان پذیرای علاقه مندان بود اما به دنبال پیدا کردن فضای بهتری برای جانمایی این کتابخانه بودیم که با دستگاه‌های مختلف رایزنی کردیم و در نهایت با شهرداری اصفهان به توافق رسیدیم و گلستان شهدا را به عنوان بهترین مکان برای این کتابخانه متصور شدیم.

وی کتاب را یکی از مهم ترین عناصری دانست که به انتقال فرهنگ می‌انجامد و ادامه داد: راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در توسعه و ترویج فرهنگ شهادت نقش مهمی ایفا خواهد کرد و مکمل دیگر فعالیت‌های فرهنگسرای پایداری در کنار مزار پاک شهیدان خواهد بود.

رئیس اداره هنری اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به هزینه‌های بالای چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: با وجود بالا رفتن هزینه‌ها، در شش ماهه اخیر، 45 عنوان کتاب جدید در بنیاد شهید به چاپ رسیده که از مسئولان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درخواست دارم برای اینکه این کتابخانه حرف اول را بزند نسبت به خرید کتاب‌های جدید و به روزرسانی مداوم اقدام کنند. این کتابخانه تنها مختص یک قشر نیست و قابلیت پاسخگویی به کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و افتتاح کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت فرصتی است تا همه مردم به ویژه نسل جوان با شهدا و کار بزرگ آنان آشنا شوند.

حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور افزود: با توجه به فاصله ایجاد شده با سال‌های جنگ و دوران دفاع مقدس، وظیفه ماست رشادت و دلاوری رزمندگان را به اطلاع نسل امروزی برسانیم.

وی ادامه داد: فداکاری بزرگی که علی لندی، نوجوان ایذه ای انجام داد، نشان می‌دهد ارتباط نسل جدید با مقوله فداکاری قطع نشده و تعبیر حسین فهمیده برای علی لندی بسیار زیبا بود.

مهروی پور افتتاح کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت را اتفاق مثبتی قلمداد کرد و از مسئولین این امر درخواست کرد بر غنای این کتابخانه افزوده و این کتابخانه را به مرجعی در سطح کشوری تبدیل کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری اصفهان نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ دارد لذا برای غنی‌سازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری، برنامه خواهیم داشت.

مهروی پور با بیان اینکه نباید کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت تنها برای قشر خاصی از مردم باشد، گفت: باید بگونه ای برنامه ریزی شود که تمام مردم با این کتابخانه ارتباط برقرار کرده و افرادی که برای زیارت به گلستان شهدا می‌آیند نیز بتوانند از این فضا بهره مند شوند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز با حضور در این مراسم گفت: شهدا نمونه بارز شهروندی و مسئولیت اجتماعی هستند و این وظیفه بر دوش ماست که آن‌ها را به عنوان الگوهایی به جامعه معرفی کنیم.

محمد عیدی افزود: شهدایی که در این خطه ای از بهشت آرمیده اند، می‌توانستند به جبهه نروند اما به خاطر مسئولیتی که برای خود تعریف کرده بودند، جان شیرین خود را برای دین و وطن اهدا کردند.
 
وی ادامه داد: بین علمای مدفون در تخت فولاد و شهدای آرمیده در گلستان شهدا یک پل ارتباطی وجود دارد و علما معلم این شهیدان بودند و باید این پل ارتباطی را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه ایثار و فداکاری یک رفتار اکتسابی است، ادامه داد: از فرهنگسرای پایداری درخواست دارم برای نهادینه کردن فرهنگ شهادت، مخاطبانشان را بیرون از گلستان شهدا جستجو کنند و در این مسیر 15 منطقه شهرداری عرصه فعالیتی باشد.

کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت به سیستم کتابخانه‌های شهرداری اصفهان متصل شده و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها