دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
سفر به دور دنیا از دریچه کتاب/ سفرنامه برادران امیدوار؛ شناخته‌شده‌ترین کتاب‌ گردشگری ایران

روز 27 سپتامبر برابر با 5 مهر، از سال 1980 به‌عنوان روز جهانی جهانگردی نامگذاری شد تا سطح آگاهی عمومی در رابطه با گردشگری و تأثیرش بر زندگی جوامع مختلف ارتقا پیدا کند. شاید اولین موضوعی که با شنیدن روز گردشگری به ذهن بسیاری از افراد خطور کند، سفر و گشت‌وگذار باشد که بی‌راه هم نیست اما آیا تا به حال از دریچه کتاب به این صنعت مهم نگاه کرده‌اید؟ در دنیای پر زرق و برق مجازی امروز، کتاب چگونه می‌تواند میل و اشتیاق افراد به سفر را تقویت کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کوثر سامانی: امروزه گردشگری به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین صنایع جهان و راهی برای تبادل فرهنگی کشورهای مختلف شناخته می‌شود. صنعتی که به شیوه‌های گوناگون سعی در جذب افراد و تشویق آنها به سفر کردن دارد و یکی از ابزارهایی که صنعت گردشگری در این راه از آن بهره می‌برد، کتاب است. آثار مکتوبی که هم دیدگاه صاحبان اندیشه و متخصصان در این زمینه را بیان کنند و هم به معرفی مقاصد گردشگری در سراسر جهان بپردازند و شوق به جاده زدن را در مردم ایجاد کنند.  

شعار روز جهانی جهانگردی 2021
«گردشگری برای رشد فراگیر» شعاری است که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای روز جهانی گردشگری سال 2021 انتخاب کرده است. هدف از انتخاب این شعار، تلاش برای آغاز دوباره گردشگری (پس از همه‌گیری کرونا) با هدف کمک به رشد و بهبود شرایط اقتصادی کشورهای جهان به‌ویژه جوامع در حال توسعه است.

تأثیرگذارترین کتاب‌های گردشگری
تا به امروز کتاب‌های بسیاری در دنیا با موضوع گردشگری و جهانگردی به چاپ رسیده‌اند که برخی از آنها همچنان جزو پرفروش‌ترین‌ها به‌شمار می‌روند. ویژگی بارز این کتاب‌ها، صرف‌نظر از ارائه اطلاعات باارزش درباره مقاصد مختلف گردشگری جهان، تحت تأثیر قرار دادن خواننده مشتاق کردن آن به سفر است. «1000 مکانی که قبل از مرگ باید ببینید، نوشته Patricia Schultz، «ببر سفید» اثر Aravind Adiga، «ماجراجویی‌های بزرگ» تألیف Alastair Humphreys، «بخورید، عبادت کنید، عشق بورزید» نوشته Elizabeth Gilbert، «داستان عجیب سفرهای مردی دوچرخه‌سوار از هند تا اروپا به دنبال عشق» اثر Per J Andersson و «بهترین سفرهای دو نفره» نوشته Mike & Anne Howard برخی از پرفروش‌ترین و البته تأثیرگذارترین کتاب‌های گردشگری در جهان به‌شمار می‌روند.

این آثار الهام‌بخش خوانندگان را ترغیب می‌کنند که ترس از ناشناخته‌ها را کنار بگذارند و به دنیای ماجراجویی و تجربه کردن قدم بگذارند. اگر تا امروز این کتاب‌ها را نخوانده‌اید، توصیه می‌کنم حداقل یکی از آنها را تهیه کنید و بخوانید، شاید راه زندگی‌تان را عوض کرد یا حداقل در روزهای پاندمی کرونا حال‌وهوایتان را.
 
سفرنامه برادران امیدوار؛ از هندوستان تا سرزمین اینکاها
حالا که بحث کتاب‌های الهام‌بخش گردشگری به میان آمد، بی‌انصافی است اگر از سفرنامه برادران امیدوار نام نبریم. کتابی با بیان ماجراجویانه و پر حادثه که عناوین جالب‌توجهی دارد: «دلهره و مرگ»،  «جایی که جهنم سبز نام دارد»، «مسافر یخ زده قطب جنوب»، «جاده وحشت»،  «در سرزمین افسانه آمیز خورشید پرستان» و ...

برادران امیدوار، عیسی و عبدالله اولین جهانگردان ایرانی به‌شمار می‌روند که 10 سال از عمر خود را در سفر به نقاط مختلف جهان گذراندند و حاصل مشاهدات و تجربیات خود را در قالب یک سفرنامه منتشر کردند. این دو برادر در سال 1333 هجری شمسی سفر ماجراجویانه خود را با دو موتورسیکلت آغاز کردند و به این ترتیب لقب اولین جهانگردان ایرانی را به خود اختصاص دادند.

برادران امیدوار در طول سفرهای خود با شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی زیادی دیدار کردند و هم از زادگاه خود با این شخصیت‌ها سخن گفتند و هم مشاهدات و تجربیات سفرهایشان را با آنها به اشتراک گذاشتند. اگرچه سال‌ها از انتشار سفرنامه برادران امیدوار می‌گذرد اما این اثر همچنان یکی از الها‌م‌بخش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کتاب‌های گردشگری در ایران است. در ادامه بخش‌هایی خواندنی و جذاب سفرنامه برادران امیدوار را تورق می‌کنیم:



سرزمین شگفتی‌های جهان
«هرگز گمان نمی‌بردیم که از نخستین لحظه ورود به سرزمین شگفت‌انگیز هند با این‌همه حوادث و ماجراهای جور واجور روبه‌رو شویم... ما، پس از یک‌ماه اقامت در سیلان، به جنوبی‌ترین نقطه‌ هندوستان قدم نهادیم، به دیاری که مملو از عجایب است، به مر و بومی که هزاران افسانه درباره‌اش گفته‌اند و می‌گویند و خواهند گفت! در این سرزمین، در سرزمینی که وسیع و پهناور است؛ در سرزمینی که به‌صورت یک قاره صغیر است، در سرزمینی که جمع اضداد است، در سرزمینی که مملو از عجایب و غرایب است، به‌قدری فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، آیین‌ها و مذاهب، رسوم و سنت‌های مختلف رواج دارد که بیان همه آنها در یک‌جا و یک کتاب میسر نیسد و شاید از عهده هیچ نویسنده‌ای برنیاید...هر یک از ایالات هندوستان دارای زبان و فرهنگ و تمدن جداگانه‌ای هستند، تمدنی که مخصوص خود آنهاست و در استان دیگری از آن کمتر نشانی خواهید یافت...»

در سرزمین افسانه‌آمیز خورشیدپرستان!
اینک قدم در سرزمینی می‌گذاشتیم که حتی پیش از کشف دنیای نو، دارای تمدنی بسیار درخشان بود. تاریخ چندان خبری از قبایل و اقوامی که پیش از «اینکا»ها در سرزمین «پرو» می‌زیسته‌اند ندارد. با این وجود می‌توان اذعان کرد که پیش از اینکاها نیز اقوامی در کشور پرو بوده‌اندو اینکاها تمدن این اقوام را اساس تمدن خویش قرار داده‌اند.. سکنه این سرزمین زیورهای گوناگونی نیز داشته‌اند که بیشتر از طلا و فیروزه بود، آیینه‌هایی که ذغال‌سنگ بی‌دود داشته‌اند، جمجمه‌های اطفال را اه اشکال گوناگونی درمیاوردند و استخوان‌های مردگان را رنگ سرخ می‌زدند. یگانه فلزی که می‌شناختند طلا بود و در گوشه‌ای از این سرزمین مس نیز به‌دست می‌آمد که آن‌را با طلا مخلوط می‌کردند. در گوشه‌ای از مملکت نیز ساختمان‌هایی در زیرزمین پیدا شده است و مجسمه‌هایی با سرهای بسیار درشت در آن ساختمان‌ها به‌دست آمده است. حتی در این ساختمان‌ها کاشی‌هایی نیز دیده شده است که تصاویری از زنددگی زیرزمینی دارد، تصاویری که گویی پناهگاهی برای جلوگیری از حملات هوایی است.»
 
در میان  کتاب‌هایی که در حوزه گردشگری در کشور منتشر می‌شوند آثار متمایز، تأثیرگذارو الهام‌بخش کمتر دیده می‌شود، بیشتر کتاب‌های چاپ شده در این زمینه تخصصی هستند و نیاز مخاطب عام را برطرف نمی‌کنند. در ایران امروز، کم نیستند ایرانیان اهل سفر که تجربیات جالب و هیجان‌انگیزی دارند، تجربیاتی که اگر به شیوه درست و حفظ جذابیت‌های آن به رشته تحریر دربیایند مخاطبان خود را پیدا خواهند کرد و هم افراد بسیاری را مشتاق سفر می‌کنند و هم اهل مطالعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها