سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
مجموعه کتابی در پاسخ به نیاز دینداری در عصر مدرن منتشر شد

کتاب‌های «سه نامزد»، «آدم خوبه»، «یگانه دوران» و «بزرگ استراتژیست دوران» از مجموعه محور مقدس است که به قلم علیرضا موذن نوشته شده به بررسی جریان‌های دینی و شبهات اعتقادی و معرفی محور مقدس دین می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب‌های «سه نامزد»، «آدم خوبه»، «یگانه دوران» و «بزرگ استراتژیست دوران» از مجموعه محور مقدس است که به قلم علیرضا موذن نوشته شده به بررسی جریان‌های دینی و شبهات اعتقادی و معرفی محور مقدس دین می‌پردازد. ویژگی این مجموعه درنظر گرفتن نیاز امروز و دینداری در عصر مدرن است. موذن در این مجموعه ]چهار جلدی ابتدا با رویکردی برون دینی به مباحث پرداخته و در ادامه با رویکرد درون دینی اعتقادات شیعی را بر اساس عقل و نقل بررسی کرده است. در جلد آخر نیز به بزرگترین دشمن بشر یعنی شیطان پرداخته شده است.

زندگی در عصر جدید تحولات زیادی در پی داشته و پرسش‌های تازه‌ای را شکل داده است شبهات دینی و اعتقادی زیادی مطرح و در رسانه‌ها پخش شده‌اند و فضای امروز نیازمند تببین جدیدی از این پرسش‌ها است. در این مجموعه نویسنده تلاش کرده با ساده‌سازی مفاهیم پیچیده علمی و استفاده از قالب داستانی و تصاویر کاریکاتوری و طنز، مهم‌ترین مباحث اعتقادی را جوری مطرح کند که به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند و برایش درونی شود.

کتاب «سه نامزد» اولین کتاب از مجموعه «دوران ما» است، مجموعه‌ای که هدف آن، شناخت دنیای جدید و بافتن روش‌های زیستن بهتر و موثرتر در این زمانه است. از طریق نشانی اینترنتی «Doranema.com» می‌توانید با مجموعه «دوران ما، بیشتر آشنا شوید. یکی از زیر مجموعه‌های «دوران ما»، بخش «مرزبانی اعتقادی» است. این بخش، با هدف شناخت جریان‌های بزرگ دین‌ورزی در هزاره سوم، به‌ويژه در جامعه اسلامی ما، طراحی و تولید شده است. پرداختن به بخشی از گره‌های سخت و فراگیر فکری و همچنین شبهات پربسامد اعتقادی در «دوران ما» بخشی از این پروژه خواهد بود. در مجموعه «مرزبانی اعتقادی» و در راستای تحلیل جریان‌های دین ورزی در جهان معاصر، گریزی از آن نیست که به موضوع تعامل و رابطه «دین و علوم تجربی» پرداخته شود که در حقیقت جلوه‌ای از موضوع فراگیرتر و مهم‌تر از دینداری در عصر مدرنیسم، است.

روشنفکری دینی، از میوه‌های چنین فضایی است که در دهه‌های اخیر، در چهره‌های مختلف، ظهور و بروز داشته است. در بخش‌های نخستین این مجموعه، به تحلیل تأثیرپذیری روشنفکری دینی از جریان‌های جهانی و اثرگذاری آن در فکر و فرهنگ اسلامی معاصر می‌پردازیم، تصویر نمایش داده شده، نمایش و نمادی از مباحث موجود در بخش مرزبانی اعتقادی است. در نخستین جلد از مجموعه محور مقدس، شبهات پایه دین شناسی» تجزیه و تحلیل خواهد شد، همچنین در این جلد، «سه نامزد» احراز مقام بزرگ «محور مقدس دین اسلام» معرفی شده است و سپس در این جلد و جلد بعدی، شاهد رقابت این سه نامزد خواهیم بود و جلدهای بعدی این کتاب را می‌توان تلاشی برای به تصویر کشیدن «امامت شیعی» دانست.

شناسايی التقاط‌های بزرگ و رایج اعتقادی، از اهداف مهم این مجموعه است. نگارنده به صورت جدی معتقد است آنچه در این دوران، برای فضای فکری جامعه ما «خطر اصلی» است، التقاط است، نه كفر. این مجموعه در اثبات این موضوع، می‌تواند کمک شایانی نماید. در حقیقت ما به دنبال آن هستیم که بخشی از فراگیرترین و بزرگترین مین‌های التقاطی در حوزه اعتقادات را کشف و خنثی نماییم. و رویکرد بحث در درس‌های نخستین این مجموعه، به ویژه بخشی از جلد نخست، برون دینی است. اما در ادامه راه، رویکرد و مخاطب کتاب، فردی «شیعه» است و در نتیجه، بحث
درون دینی خواهد شد؛ یعنی در چنین فضایی، مراد ما از «دین» آن چیزی است که اسلام شیعی، براساس مبانی عقلی و نقلی، برای ما ترسیم خواهد کرد.

در جلد دوم از این مجموعه تحت عنوان «آدم خوبه» آمده است: «مباحث جلد نخست کتاب، بیش از هر چیز، با عنوان «دین شناسی» همخوانی دارد. رویکرد مجموعه محور مقدس، «درون دینی» است و براساس «مبانی تشیع» تدوین شده است، ولی در جلد اول، روح غالب مباحث، عقلی و «برون دینی» بود و مباحث زیادی در این فضا مطرح و اثبات شد و در نخستین درس جلد اول، با شخصیتی به نام «آدم خوبه» آشنا شدیم که تمام کمال های اخلاق عرفی را دارا بود و در اجرای دقیق احکام شریعت نیز، سنگ تمام می‌گذاشت، در ادامه دریافتیم که او به ولایت اهل بیت عالی اعتقادی ندارد. در ادامه نیز او را نماد و مصداق برخی جریان‌های احکام محوری یا اخلاق محوری دانستیم؛ دیدگاه‌هایی که حتی برای شخص پیامبر در دین‌ورزی ما جایگاه چندانی قائل نیستند و نقش پیامبر و امام علی را تنها در حد «آورنده و ابلاغ‌کننده دین» و نه «اصل دین» می‌شناسد. موضوع کتاب «آدم خوبه»، تعیین سعادت و هدایت چنین فردی در میزان الهی است و در یک گام بالاتر، شناخت مهم‌ترین ارکان هدایت به بهانه بررسی کارنامه اعتقادی جناب «آدم خوبه». بين آدم خوبه و نگارنده دوستی خوبی ایجاد شده است؛ در این جلد نیز با پرسش‌های دقیق و ماجراهای مهم زندگی او بیشتر آشنا خواهیم شد.

همچنین در جلد سوم تحت عنوان «یگانه دوران» که در 200 صفحه و با قیمت 45000 تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است می‌خوانیم: «پس از آنکه در دو جلد گذشته، جایگاه محوری حجت برگزیده الهی را در دین‌ورزی خود شناختیم؛ اکنون در کتاب حاضر، ابعاد و حوزه‌های دیگر این جایگاه را بررسی می‌کنیم و در نهایت، آن را مهم‌تر، مؤثرتر و ارتقا‌یافته‌تر و محوری‌تر خواهیم یافت. همچنین با تحلیل مبنای آفرینش الهی، جایگاه حضرات معصومین را به‌عنوان پیشینه و زمینه موقعیت ویژه حجت الهی در دین‌ورزی مورد رضایت خداوند، تثبیت خواهیم کرد. کسب معرفت بیشتر نسبت به مقامات منحصربه‌فرد و جایگاه ویژه حضرات چهارده معصوم (علیهم السلام) نزد خداوند، موضوع و هدف این جلد است. نویسنده امیدوار است خوانندگان در پایان کتاب، دیدگاه علمی ویژه و جدیدی از بالا، نسبت به تمامی هستی پیدا کنند و جهان‌بینی‌شان با ارتقای واقعی و در نوردیدن مرزهای گذشته و آینده تبدیل به هستی‌بینی شود و شاید زندگی آنها به قبل و بعد از خواندن این کتاب تقسیم شود.»

در جلد چهارم از این مجموعه نیز آمده است: «مباحث جلد نخست، بیش از هر چیز، با عنوان «دین‌شناسی» همخوانی دارد. دین را در قاموس کتاب و سنت تعریف کردیم و آن را «آیین و راه و روش بندگی الهی» دانستیم، سپس در جستجوی محور دین برآمدیم. همچنین منظور از محور دین را امری با اولویت بالا، کلیدی و تأثیرگذار در مجموعه اوامر و نواهی الهی دانستیم که یکی از مصداق‌های آن می‌تواند بخشی از آموزه‌های دین باشد که بدون آن، دین، از دین بودن خارج شده و مابقی اجزای دین بی‌ثمر می‌شوند. بخشی که علاوه بر وزن و جایگاه ویژه، قبولی سایر اعمال به آنها وابسته شده است و شرط قبولی سایر اوامر و نواهی الهی درباره آنها درست باشد. بخشی که اگر کسی آن را آگاهانه نپذیرد، هیچ‌یک از اعمال دیگرش در سعادت اخروی او تأثیری نخواهد داشت. آیا دین اسلام، اساسا چنین محوری دارد و اگر دارد، محور دین که دین‌ورزی شیعی و اسلامی بر اساس آن معنا می‌یابد، چیست؟ با مطالعه جریان‌های دین‌ورزی رایج در جامعه، با سه جریان بزرگ رو‌برو شدیم. دیدگاه نخست، جریانی است که محور دین را اجرا و تثبيت احکام الهی می‌داند و نقش پیامبر و امام را تنها در حد آورنده و پاسدار آن پایین می‌آورد. در این دیدگاه، حجت الهی‌ موضوعیتی نداشته و نقش چندم را از نظر اهمیت داراست. این دیدگاه را احکام محور نامیدیم.» 

 این جلد که با عنوان «بزرگ استراتژیست دوران» نام‌گذاری شده است در 470 صفحه و با قیمت 95000 تومان و همچون 3جلد قبلی با نویسندگی علیرضا موذن از سوی انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها