شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
یک کتابفروشی در شیراز برای تعطیلی خود روزشمار گذاشت!

مدیر کتابسرای «عبداللهی» شیراز از تعطیلی این کتابفروشی در آذرماه 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، «رضا عبداللهی» در شروع سال تحصیلی جدید در متنی سرگشاده خطاب به دوستان و همراهان کتابفروشی عبداللهی از تعطیلی این بنگاه فرهنگی در شیراز خبر داد.
 
این در حالی است که مردادماه 1399 نیز کتاب‌سرای عبداللهی شیراز به دلیل مشکلات مالی ناشی از کرونا و اجاره‌بهای مکان کتابفروشی در شُرُف تعطیلی قرار گرفته بود و به کمک علاقه‌مندان کتاب و راه‌اندازی پویشی در فضای مجازی جلو این اتفاق گرفته شد.
 
حال پس از گذشت بیش از 13 ماه بار دیگر مشکلات افزایش اجاره‌بها و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های گزاف اجاره در شهر شیراز که بسیاری از کسبه را آزار می‌دهد، این کتابفروشی با سابقه شیراز رو به تعطیلی نهاده است.
 
عبداللهی در متن کوتاهی که به اشتراک گذاشته، نوشته است:

«به اطلاع می‌رسانم کتابفروشی عبداللهی به مدت 3 ماه دیگر تا آخر آذر، در خدمت شما نمی‌باشد. مفتخرم در مدت 30 سال به بهترین نحو ممکن به همشهریان و دوستان خدمات‌رسانی کرده‌ام و بهترین کتاب‌ها را تقدیم نموده‌ام، با توجه به اینکه نود درصد کتاب‌ها به قیمت قبل می‌باشد، تقاضا دارم جهت تهیه کتاب‌های خوب و عالی بنده را سرافراز بفرمایید. از محبت تمامی سروران کمال تشکر را دارم. همگی دوستان را به خداوند منان می‌سپارم.»
 

 
عبدالهی بارها با گلایه از عدم حمایت نهادهای مسئول از کتابفروشی‌ها یکی از دلایل مشکلات اقتصادی این صنف را فروش نیم‌بهای کتاب در اماکن عمومی و گذرها دانسته و گوشزد کرده بود که «ناشر، مترجم، مولف و خاستگاه اغلب این آثار مشخص نیست و دارای مجوز هم نیستند.»

این کتابفروشی پیش‌تر با نام «سمندر» در شیراز شناخته می‌شد و محلی برای حشر و نشر اهالی فرهنگ و ادبای شیراز به شمار می‌رود.
 
با این حال هنوز هیچ ارگان رسمی به چنین رویدادی واکنش نشان نداده است و علی‌رغم اینکه سال تحصیلی 1400 – 1401 آغاز شده و به مرور مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان فعالیت خواهند کرد، عبداللهی که کتابفروشی است برای قشر دانشجو و دانش‌آموز ممکن است تا نیم‌ترم تحصیلی هم ادامه حیات ندهد.
 
یادآور می‌شود: «عبداللهی» از معدود کتاب‌فروشی‌های شیراز است که در زمینه عرضه کتاب‌های درسی و کمک درسی کمتر فعالیت داشته و تأکید خود را در کتاب‌های عمومی گذاشته است. در این کتابفروشی بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب عمومی در تمامی حوزه‌ها از جمله فلسفه، روانشناسی، ادبیات، تاریخ و... وجود دارد؛ به‌علاوه مجموعه کامل کتاب‌های تخصصی رشته‌های هنر به‌ویژه هنرهای تجسمی، تئاتر و سینما در این کتابفروشی عرضه می‌شود؛ مجموعه‌ای که در کمتر کتاب‌فروشی شیراز یا شهرستان‌های دیگر استان فارس دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها