جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
شهید سلیمانی یک حقیقت جاری است

غلامعلی حداد عادل گفت: «شهيد سليمانی یک حقیقت جاری است که هنرمندان باید نسل‌ها را با عظمت شهید آشنا کنند. جا دارد یک نویسنده بزرگ نیز یک تک‌نگاشت به‌صورت واقع‌نگارانه تألیف کند که سند و پشتوانه هنرمندان باشد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین افتتاحيه نخستين كنگره ملی شعر «سردار سربداران» شامگاه پنجشنبه يكم مهرماه با حضور برگزار غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  ياسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی شريف؛ رئيس سابق حوزه هنری، سردار اسماعیل قاآنی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه، عبدالله صفی‌الدین؛ نماینده حزب‌الله لبنان در ایران و جمعی دیگر از شخصيت‌های نظامی، سياسی و فرهنگی و شاعران ایرانی در تالار وحدت برگزار شد.
 
در این آئین شاعران برجسته كشور، روايت‌های جذاب و شنيدنی از خاطرات مشترک با سردار دل‌ها در محافل ادبی و شعری كشور بيان كردند و از جايگاه رفيع شعر در جاودانه ساختن مكتب شهيد سليمانی سخن گفتند.
 
در ابتدای اين برنامه، زينب سليمانی در توضيح ابعاد شخصيتی حاج قاسم بیان کرد: سردار به اندازه نبوغ نظامی‌شان، شخصيتی فرهنگی بود و به اندازه فرهنگ، سياست می‌دانست و به همين دليل است كه حاج قاسم فرصتی كم‌نظير برای هنرمندان عصر انقلاب است. شخصيت اين شاگرد مكتب امام خمينی به حدی كم‌نظير، رازآلود و اسطوره‌ای و برای عموم مردم جذاب است كه هر اثر هنری، ‌تصويری و ادبی كه درباره ايشان منتشر شده، مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است كه اين استقبال، نشان‌دهنده عطش مخاطب برای انس بيشتر و شناخت بهتر مكتب شهيد سليمانیي و ابعاد شخصيتی اين شهيد است.
 
 وی در ادامه درباره اهميت شعر در تبيين شخصيت سردار دل‌ها گفت: يكی از بهترين قالب‌ها برای بيان ابعاد شخصيتی حاج قاسم و مكتب ايشان، شعر و ادبيات است.
 

رئيس بنياد شهید سپهبد سلیمانی در ادامه سخنان خود با دعوت از مردم برای فعاليت در زمينه گسترش و تبيين فرهنگ سردار دل‌ها، افزود: سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری بوديم كه فرمودند برگزاری سالگرد شهادت شهيد سليمانی بايد مردمی باشد و از ظرفيت‌های مردمی استفاده شود كه بعد از بيانات ايشان، دغدغه بنياد شهيد سپهبد سليمانی برای استفاده بيشتر و بهتر از ظرفيت‌های خودجوش مردمی افزايش يافت.
 
زینب سلیمانی در بخش ديگری از سخنان خود با تشكر از استقبال گسترده مردمی براي بزرگداشت ياد و خاطره شهيد سليمانی، اظهار کرد: از مردمی كه اجازه ندادند ياد و خاطره سردار سليمانی در نخستين سالگرد ايشان كمرنگ شود، می‌خواهم تا اين فعاليت حماسی خود را در دومين سالگرد ايشان هم تكرار كنند.
 
در ادامه مراسم، مرتضی اميری اسفندقه؛ دبير علمی اين كنگره، با بيان اينكه همان‌طور که شعر حماسه‌ساز است، مردان بزرگ هم شعر را بالا می‌كشند و رشد می‌دهند، افزود: روح بلند سردار سليمانی کرامت کرده  و شاعران را به این محفل دعوت کرده است.
 
وی درباره برنامه‌های آينده اين كنگره نيز بیان کرد: برترين اشعار اين كنگره شعری، در كتابی گردآوری شده و به علاقه‌مندان تقديم می‌شود.
 
سعيد يوسف‌نيا؛ شاعری كه نام اين كنگره، «سردار سربداران» از يكی از غزل‌های او وام گرفته شده است نيز در سخنانی گفت: مردان مرد که از اسطوره عبور کرده‌اند را نمی‌توان به زبان عادی توصیف کرد و اینجاست که زبان شعر لازم است.
 
اين شاعر صاحب‌نام  در ادامه، دو غزل سروده‌شده در وصف سردار سليمانی را برای حاضران خواند كه يكی از آن‌ها غزل مشهور «سردار سربداران» بود.


لبخندی كه جاودانه شد
محمدمهدی سيار، شاعر ديگری بود كه در اين مراسم برای خواندن شعر  روی سن تالار وحدت آمد. وی با بیان اینکه خاطره‌ مشترکی با حاج قاسم و شعر دارم، گفت: عید فطر سال 1397 بود که حاج میثم مطیعی، شعر مشترک من، علی‌محمد مودب و میلاد عرفان‌پور را در نماز عید فطر خواند و برخی حرف و حديث‌ها و گلايه‌ها درباره آن پيش آمد؛ سال بعد ادامه آن شعر را سروديم كه بخشی از آن به اين صورت بود كه «گر به يک نقد رود صبر و قرارت از دست/ صف اول منشين؛ بين جماعت جا هست»  كه در اين هنگام دوربين تلويزيون روی چهره سردار رفت و آن لبخند جاودانه ايشان را ثبت كرد و من كه از تلويزيون اين تصوير را می‌ديدم، با خوشحالی به همسرم گفتم كه تمام سختی‌هايم به اين لبخند می‌ارزيد.
 
حسین اسرافیلی، شاعر دیگری بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت و در انتهای شعرخوانی خود بیان کرد: هدیه و صله‌ شعر من، صلواتی بر این بزرگمرد و نماد شرافت ایران است.
 
سعید بیابانکی از ديگر شاعرانی بود كه دراین مراسم به شعرخوانی پرداخت و گفت: خبر شهادت سردار، خبر تلخی بود كه انگار رسانه‌ها را منفجر کرد.
 
در ادامه اين مراسم، غلامرضا صنعتگر؛ خواننده كشورمان، دو قطعه‌ «شهید» و «قاسم زنده است» را اجرا کرد.
 

هنر، برای جاودانه ساختن ارزش‌ها
غلامعلی حدادعادل، به‌عنوان آخرين سخنران اين مراسم اظهار کرد: هر حقیقتی برای ماندگاری نیازمند استفاده از هنر است. هنر می‌تواند در دل آدمی را به روی حقیقت بگشاید. حقیقت اگر با هنر همراه نشود با چهره خشک منطق روبه‌رو می‌شود و خوشا بر منطق و حقيقتی كه با هنر آراسته شود.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به مسئوليت هنرمندان برای تبيين شخصيت و مكتب سردار سليمانی، خطاب به هنرمندان گفت: شهید سلیمانی را با 100هزار دیده تماشا کنید و با 100هزار هنر، ایشان را به ایران و جهان معرفی کنید. اگر شخصیتی با يک‌دهم ارزش‌های شهيد سليمانی درهر کشور ديگری بود، از او اسطوره‌ها و افسانه‌ها می‌ساختند و هنرمندان با هنر خود، ارزش‌های او را جاودانه می‌كردند.
 
وی تأکید کرد: «شهيد سليمانی یک حقیقت جاری است که هنرمندان باید نسل‌ها را با عظمت شهید آشنا کنند، البته جا دارد در كنار كارهای هنری،‌ یک نویسنده بزرگ، یک تک‌نگاشت به‌صورت واقع‌نگارانه تألیف کند که سند و پشتوانه هنرمندان باشد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.» 


تقدير از 2 خانواده شهيد و 4 هنرمند
در ادامه اين مراسم، از خانواده شهيدان ابومهدی المهندس و شهيد پورجعفری، همرزمان شهيد سليمانی، تجليل شد.
در آخرين بخش از اين مراسم نيز از اثر نگارگری استاد بدرالسماء و نقاشی حسن روح‌الامين با موضوع حماسه بزرگ شهيد سليمانی رونمايی شد و در ادامه از ميلاد عرفان‌پور و غلامرضا صنعتگر به دليل سرودن و خواندن اثر« قاسم هنوز زنده است» و آثار ديگری با موضوع رشادت‌های سردار سليمانی و شهيدان تجليل شد.
 
 شرايط شركت در كنگره ملی شعر سردار سربداران
علاقه‌مندان به شركت در كنگره ملی شعر«سردار سربداران» برای  ثبت‌نام و ارسال اثر خود می‌توانند به لينک https://soleimani.ir/199 در فضای مجازی مراجعه كرده و بعد از دريافت كد دو مرحله‌ای ورود، ‌آثار خود را ارسال كنند.
 
مرتضی اميری اسفندقه؛ دبير علمی «نخستين كنگره‌ی سردار سربداران» درباره هدف برگزاری اين رويداد ادبی و فرهنگی می‌گويد: هدف اصلی از برگزاری اين كنگره، جمع‌آوری برترين اشعار در قالب‌های گوناگون شعر پارسی برای ثبت و پاسداری از حماسه‌‌ شهادت سردار سليمانی است. بر اساس فراخوان اين كنگره، شاعران علاقه‌مند می‌توانند اشعار خود را در تمامی قالب‌ها شامل قصيده، ‌غزل، رباعی، دوبيتی،‌ قطعه، نيمايی،‌ آزاد و سپيد به دبيرخانه‌ كنگره ارسال كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها