چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کتابخانه‌های عمومی ترویج فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس را وظیفه خود می‌دانند

نشست نقد و بررسی کتاب «نغمه‌های خاکریزها» به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با حضور راوی کتاب به همت محفل ادبی قند پارسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در اولین روز از آغاز هفته دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی کتاب «نغمه‌های خاکریزها» به صورت مجازی با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، سعید کوشکی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، غلامرضا کافی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیر محفل ادبی قند پارسی؛ علی‌اصغر چالیک، راوی کتاب «نغمه‌خوانی خاکریزها» و فاطمه رعیت‌نژاد، کارشناس ارشد ادبیات پایداری، نویسنده و منتقد ادبی در شیراز پایتخت کتاب ایران برگزار شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در این دیدار با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از افتخارات مجموعه کتابخانه‌های عمومی است، گفت: برای گرامیداشت دفاع مقدس و گسترش آن فرهنگ در جامعه، کتابخانه‌های عمومی همواره پای کار است. کتابداران وظیفه خود می‌دانند که در ترویج فرهنگ و معرفی کتاب‌های دفاع مقدس سهمی ایفا کنند و کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را به نحو شایسته‌ای به مخاطبان عرضه می‌کنند.
 
منوچهری، عنوان کرد: برنامه‌های با موضوع دفاع مقدس همواره در کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود. همچنین منابع و کتاب‌های حوزه دفاع مقدس نیز در کتابخانه‌های بسیار وجود دارد؛ در کتابخانه‌ها شاهد این هستیم که از این منابع بسیار استقبال می‌شود.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در این دیدار با عنوان اینکه هفته دفاع مقدس متعلق به بزرگمردان و شیرمردان و زنان این دیار است، گفت: دفاع مقدس بخشی از تاریخ مشعشع معاصر ماست که توسط شهیدان سرافزار، ایثارگران و جانبازان رقم خورد. پس از حدود 200 سال تاریخ زمان قاجار و ستم شاهی، در دوران دفاع مقدس برای اولین بار شاهد بودیم که ایران از یک جنگ جهانی سرافزار بیرون آمد.
 
سعید کوشکی اضافه کرد: لازم است آنچه در دل‌ها و ذهن‌های رزمندگان به ودیعه نهاده شده بود برای آیندگان ثبت و ضبط شود. ضبط تاریخ شفاهی یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند به آشکارسازی ناگفته‌های دفاع مقدس کمک کند. اگر امروز ثبت خاطرات را انجام ندهیم، انحراف و تحریف در حقایق جنگ رخ می‌دهد. کسانی می‌توانند حقایق جنگ را برای ما آشکار کنند که در دفاع مقدس حضور داشتند.
 
وی با اشاره به اینکه به شدت بر ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس فارس تأکید داریم، عنوان کرد: از افتخارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس این است که ثبت خاطرات شفاهی جمع کثیری از فرماندهان و ایثارگران دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته و در سال گذشته 30 پروژه از آن‌ها انجام شده است.
 
غلامرضا کافی، دبیرمحفل ادبی قند پارسی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه برای ثبت تاریخ دفاع مقدس باید به روایت‌های شفاهی مراجعه شود  گفت: بن‌مایه و پایه ثبت دفاع مقدس تاریخ شفاهی باید است. در جنگ اتفاق‌هایی افتاد که باورپذیری آن سخت بود. فایده این تاریخ همین است که مردم بتوانند این وقایع را باور کنند.
 
فاطمه رعیت‌نژاد، کارشناس ارشد ادبیات پایداری، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این دیدار با عنوان اینکه کتاب در حوزه تاریخ شفاهی و روایتی از دوران هشت ساله‌ای که راوی این کتاب در آن حضور داشته است، گفت: ژانر تاریخ شفاهی به دلیل ماهیت بین رشته‌ای، موضوعات گسترده‌ای را برمی‌گیرد و مصاحبه‌ها به صورت انفرادی برگزار می‌شود. هدف این ژانر انتشار وقایع تاریخی است و این سبک به دلیل اعتبار و تمایز آن با منابع مکتوب مورد استقبال قرار دارد.
 
این منتقد ادبی هدف کتاب‌های روایت شفاهی را آشکار شدن وقایع و تاریخ‌سازی دانست و گفت: این کتاب‌ها یک سند زنده دارد؛ هرچند اعتمادسازی برای مصاحبه با راوی از مشکلات کار است. در تاریخ شفاهی حافظه روای خیلی اهمیت دارد و تنها خاطرات ذکر نمی‌شود بلکه حتما باید بعد تاریخی و ذکر وقایع داشته باشد.
 
وی در ادامه به بررسی جزییات کتاب پرداخت و افزود: کتاب در چهار فصل است و به بُعد تاریخی در آن بسیار توجه شده. امادر برخی جاها تاریخ کمتر دیده می‌شود. در این کتاب لحن روای مناسب است و قلم تدوین‌گر روان است و خاطرات تلخ و شیرین را آورده که کتاب را همچون کتاب‌های داستان شیرین و روان کرده است. در روایت این کتاب همچنین تدوینگر، علاوه بر خاطرات جنگ، در خلال زندگینامه راوی، خاطرات دوران انقلاب و آداب و رسوم مردم نیز اشاره شده است. هرچند مشکلات ویراستاری کتاب  و درازگویی در برخی قسمت‌های کتاب از نقطه ضعف این کتاب است.
 
علی اصغر چالیک راوی کتاب «نغمه‌خوانی خاکریزها»  نیز در ادامه نشست با اشاره به زندگی خود گفت: من جزو دانش‌آموزانی بودم که توانستم در دوره تحصیل در دفاع مقدس حضور پیدا کنم. عنوان کتاب از خاکریزهای جنوب آمده است. خاکریزهایی که حماسه مردم ایران را شاهد بودند در این کتاب تلاش کردم تا مهندسی جنگ و نیروهای جهادی را نشان دهم تا ناگفته‌ها در این کتاب بیاورم تا مورد بهره‌برداری نسل‌های آینده باشم.
 
وی اضافه کرد:  امروز به این نتیجه رسیدیم که با گذشت 41 سال از دفاع مقدس بسیاری از خاطرات با درگذشت رزمندگان به فراموشی سپرده شده است. همت بنیاد حفظ نشر آثار برای ثبت این خاطرات ستودنی است.
 
یادآور می‌شود: کتاب نغمه‌خوانی خاکریزها تاریخ شفاهی «حاج اصغر چالیک» با تدوین «تهمینه سالاری» است که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها