چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
جنگ تنها پدیده‌ای است که همه ظرفیت‌های واقعی یک ملت در آن شناخته می‌شود

فرمانده کل سپاه بیان کرد: جنگ تنها پدیده‌ای است که همه ظرفیت‌های واقعی یک ملت در آن شناخته می‌شود. در جنگ هیچ رفتار مصنوعی وجود ندارد، نمی‌توان غیرطبیعی خاضع بود. ریا و تظاهر در آن جایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از آثار جدید پژوهشی اسنادی و کتاب‌های صوتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تجلیل از فرماندهان راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جبهه مقاومت، تکریم خانواده معظم سرداران شهید و ایثارگر، صبح امروز (چهارشنبه 31 شهریورماه) همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس با حضور سردار سلامی؛ فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار صفوی؛ دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم کل قوا، فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرهای سپاه در دوران دفاع مقدس، رئیس پژوهشگاه شهید سپهبد سلیمانی، سردار کارگر؛ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و آیت‌الله محمدی عراقی، آیت‌الله نمازی، حجت‌الاسلام والمسلیمن حاجی صادقی؛ نماینده ولی‌فقیه در سپاه و تعدادی از خانواده‌های محترم سرداران شهید و نویسندگان، راویان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار سلامی با اشاره به چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس گفت: امروز سرآغاز تجلی شکوه یک حماسه بی‌نظیر از ملت عزیز شریف ایران، تحت رهبری امام راحل عظیم‌الشان است. درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ، انقلابی که در بدو تولد تمام اشرار، امپراطوری‌ها و قدرت‌های مسلط آن زمان، برای خاموش کردن فروغ و تلالو الهی صف‌آرایی کردند. صفحه زمین از جنود شیطان پر شده بود تا جنود الهی را شکست دهند تا صفحات تاریخ را با دستان ننگین خود بنویسند، اما اعجاز الهی به برکت جاری شدن حقیقت و نور ایمان در متن جامعه ایران اسلامی، یک نقطه درخشان و پرنور اما بی‌غروب برای ایران اسلامی ساخت.
 
وی افزود: امروز این مجلس معنوی سرشار از عطر دل‌انگیز جهاد، رایحه خوشبو و حیات‌بخش شهادت و سرشار از حضور مجاهدان راه خدا است. معراج معنوی را از خاک تا افلاک برگزیدند، احرام جهاد در میقات جبهه بستند و به استقبال جهاد رفتند.
 
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تعدادی از فرماندهان شجاع و باایمان و سرشار از روح و معنا امروز اینجا هستند، بیان کرد: اینان مظاهر عزت این سرزمین هستند که زیباترین و سرافرازانه ترین صفحات تاریخ ایران و اسلام را نوشتند و امروز با صورت‌های چین‌خورده که رو به کهنسالی است در این مراسم حاضر شدند. این البته سنت الهی است، هر کسی را که خداوند عمر بیشتری می‌دهد در خلقتش شکستگی رخ می‌دهد.
 
سردار سلامی افزود: دوستانی که اینجا هستند صحنه‌های باشکوهی را تجربه کرده‌اند، اما کسانی که ندیده‌اند، بدانند گاه وقتی دشمن صدای اینان را می‌شنید بر خود می‌لرزید. همه این‌ افراد استوانه‌های محکم عزت و سربلندی این ملت هستند، ستون‌های عزت و جمال معنوی و حماسی، معنا بخش فضیلت هستند.
 
وی با اشاره به واقعه عاشورا اظهار کرد: عاشورا که این روزها قلب محبان اهل بیت به‌سوی آن نقطه نورانی، کربلا روانه است حجت بالغه الهی بر تمام نسل‌ها و جریان‌های بشریت است. عاشورا معنابخش فضیلت‌ها است. هیچ فضیلتی نیست که با تندیس زنده توسط خواهندگانش درک نشود.
 
فرمانده کل سپاه، لازمه درک ایثار و فداکارای را تجسم این حقایق در وجود این افراد دانست و گفت: کربلا تجسم‌بخش است، تا کسی دست‌های بریده حضرت ابوالفضل (ع) را نبیند، فداکاری برای او معنا نمی‌شود.
 
سردار سلامی ادامه داد: سبقه جهاد و روح جهاد در چهره‌ها و رخساره مردانی است که این نحو مردن را امتحان می‌کنند تا یک امت احیا و زنده بماند. بنابراین فرماندهانی که امروز از آنها تجلیل شده، افرادی هستند که در دوران جنگ همانند شیر بر سپاه دشمن حمله می‌کردند و از زیر آتش‌ها کنار نمی‌رفتند. گروهی از این افراد به فیض شهادت نائل شدند که امروز از خانواده‌های آن‌ها تجلیل شد.

وی افزود: اگر عاشورا نبود ما تکیه‌گاهی برای جنگیدن، الگویی برای ماندن و منطق و فلسفه‌ای به قوت عاشورا نمی‌ماند. عاشورا در متن زمان جاری شد و این حقیقت زنده هر روز شکوفاتر انسان‌ها را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. دفاع مقدس نیز به همین نسبت یک عاشورا بود، اما انبساط یافته در زمان.
 
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جنگ تنها پدیده‌ای است که همه ظرفیت‌های واقعی یک ملت در آن شناخته می‌شود، گفت: در جنگ هیچ رفتار مصنوعی وجود ندارد، نمی‌توان غیرطبیعی خاضع بود، ریا و تظاهر در آن جایی ندارد. آتش و گلوگه مردان واقعی، انسان حقیقی، زلال، تصفیه شده می‌خواهد. این حقیقت جنگ است و این مردان صاحبان حقیقی هستند.
 
سردار سلامی ادامه داد: جنگ میدان واقعی نمایش قدرت‌ها است، اما باید دانست حتی جنگ‌های محلی دنباله بین‌المللی دارند. همه اشرار در میدان جنگ آماده می‌شوند. در هر نقطه از این عالم، در لبنان فلسطین، سوریه یمن هر جنگی صورت گیرد یک طرف آن همه اباطیل جمع می‌شوند. درخصوص دفاع مقدس نیز همین‌گونه بود که می‌توان آن را نابرابرترین جنگ قرن و طولانی‌ترین نامید. اما شکوه امپراطوری پوشالی بهم ریخت و قطره قطره فرو ریخت و البته پس از دوران دفاع مقدس و پس از رهبری امام بیرق انقلاب بر دست پیشوای بزرگ از همان نسل حضرت امام خامنه‌ای قرار گرفت، فرسایش قدرت‌ها ادامه یافت و در ادامه پیشانی جبهه وسیع و جهاد گسترش یافت. خاکریزها دور شدند و تمرکز از این سرزمین برداشته شد.
 
وی در ادامه بیان کرد: اگر دفاع مقدس شکل نمی‌گرفت، مشق شکست مستکبران صورت نمی‌گرفت. پیروزی و شکست همیشه در قلب‌ها صورت می‌پذیرد. ابتدا این قدرت‌های به ظاهر بزرگ با جهان‌بینی و نگرش امام و رهبر در چشم ملت در روح و جطم کوچک شدند. آمریکای امروز آمریکای 10 یا 20 سال پیش نیست، صهیونیسم دیگر صهیونیسم قبل نیست و نوچه‌های آن‌ها نفس راه رفتن ندارند. این انقلاب است که با نشاط در حال پیشروی است. اگر دفاع مقدس نبود این پیروزی برای مسلمانان حاصل نمی‌شد. بدون الگو نمی‌توان پیش رفت، ما به الگو نیاز داشتیم. دفاع مقدس این استمرار و ظرفیت را برای جوان ایرانی فراهم کرد که قدرت‌های بزرگ به همان نسبت که بزرگ نشان داده می‌شوند، شکست‌پذیر هستند.
 
فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: عاشورا دفاع مقدس را آفرید و دفاع مقدس، مقاومت بی‌انتها و جاری است. امروز یک جنگ همه‌جانبه داریم، چون استکبار تمام استراتژی‌ها را آزمود، به جوانان ما یورش برد تا روح جهاد را از جوانان بگیرد، اما این اول ماجرا است. دشمن در علم مجازی زندگی می‌کند، اما حقیقت همانی است که در قرآن است و مومنان حقیقت و باطن این عالم را درک می‌کنند. ابهام استراتژیک راهبردی مهمترین ویژگی امروز اوست و او در افغانستان، یمن و ... میان دو شر قرار گرفته است. در واقع انقلاب دشمن را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که میان این دوراهی قرار گرفته است و ما میان دو خیر ایستاده‌ایم که حقیقت اسلام است.
 
وی با بیان اینکه ولایت، رهبر و امت حبل‌المتین است و ملت ایران بهتر از گذشته متوجه این موضوع هستند، ادامه داد: ولایت ستاره‌ای در آسمان است که می‌توان با تمسک به آن راه درست را یافت و امروز ایران سربلند دشمن را در حصر اقتصادی ناکام، در تهاجم فرهنگی ناکام و در عملیات روانی بر او غلبه کرده و در جهاد سیاسی می‌درخشد و در میدان مسلط و نافذ است. هر چقدر دشمن تلاش می‌کند دامنه‌های آن را محدود کند، نمی‌تواند. آیا می‌توان نفوذ انقلاب، رهبری، کلام امام امت را از قلب مسلمانان و غیرمسلمانان جدا کرد؟ حضور ما فیزیکی نبوده و مانند دشمن آهن‌پاره‌ها را در بیابان‌ها رها نمی‌کنیم. این یعنی سرگردانی سیاسی، ابهام در راهبرد و ندانم‌کاری در تاکتیک که منجر به شکست آن‌ها شده است. ارتشی که مدرنترین ارتش جهان است، به‌صورت مفتضحانه‌ای از افغانستان عقب‌نشینی کرد، در واقع هرآنچه را که خود می‌سازند را تخریب می‌کنند که این پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های الهی است. حالا ما مانده‌ایم در میدان مرکزی جبهه وسیع و متکی بر خداوند بزرگ و بی‌واهمه از هیچ ارعاب و تهدیدی راهمان را پیش می‌بریم. این یک بیان کبرآمیز و احساسی نیست، بلکه یک واقعیت است و به اذن خداوند اتفاق خواهد افتاد.
 

حرکت براساس نظام جامع موضوعات پژوهشی و تاریخی
سردار علی‌محمد نائینی؛ مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: یاد و خاطره رهبری‌های الهی بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رضوان‌ا...علیه و همه شهدای عزیز انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، شهیدان امنیت، مدافعان حرم و سلامت و به‌ویژه شهید والامقام سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشته و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت و سربلندی برای مقام معظّم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز دارم.
 
وی با اشاه به ایام اربعین حسینی، آن را روایت‌گری جهاد و شهادت برشمرد و اظهار کرد: این ایام دل‌ها متوجه کربلای معلی و پیاده‌روی اربعین است و ما جاماندگان این سفر به تأسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌گوییم مهم‌ترین رسالت پیام‌رسان بزرگ کربلا حضرت زینب (س)، تبیین فلسفه شهادت و قیام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و جلوگیری از تحریف تاریخ بود. در حقیقت اربعین حسینی، روایت‌گری جهاد و شهادت است، تا پیام شهیدان و دستاوردهای جهاد و شهادت برای تاریخ و آیندگان بماند.

سردار نائینی تاکید کرد: درسی که اربعین به ما می‌دهد این است که حقیقت دفاع مقدس را در مقابل جنگ شناختی و تبلیغی دشمن باید زنده نگه داشت.
 
مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران به برگزاری سومین مراسم «یادها و نام‌ها» در چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مراسم «یادها و نام‌ها» در هفته دفاع مقدس، فرصت و بهانه‌ای است برای مرور یادها و تکریم نام‌ها؛ یادهایی که سند شرافت و بزرگی ملت عزیز ایران هستند و نام‌هایی که یادها را برایمان ساخته‌اند.
 
وی ادامه داد: هر سال در این مراسم از تعدادی از فرماندهان عزیزی که با اهتمام به اجرای تاریخ شفاهی، به افزودن سرمایه خاطرات معنوی جنگ و تکمیل گنجینه مرکز اسناد کمک کرده‌اند، با تدبیر فرمانده محترم کل سپاه، تقدیر می‌‌شود.
 
سردار نائینی به گزارش عملکرد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طی یک سال گذشته پرداخت و بیان کرد: این مرکز توانسته، تاریخ شفاهی 130 نفر از فرماندهان ارشد سپاه را با 2617 جلسه و 4000 ساعت گفتگوهای حرفه ای و ضبط تصویری به سرانجام رساند.
 
وی افزود: همچنین در یک سال اخیر، تاریخ شفاهی 263 فرمانده از فرماندهان تیپ‌های منتسب، گردان‌ها و افراد شاخص لشکرهای 41 ثارالله، 8 نجف، 5 نصر و 25 کربلا در دوران دفاع مقدس با 385 جلسه ضبط و ثبت شده است.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه رونمایی از 220 اثر جدید پژوهشی و اسنادی و کتاب گویا، پدیده دیگر مراسم «یادها و نام‌ها» هفته دفاع مقدس امسال است، اظهار کرد: در بخش تاریخ‌نگاری و پژوهش امروز 50 اثر جدید رونمایی خواهد شد. همچنین در بخش اسنادی، 150 اثر از اسناد گویا شده دوران دفاع مقدس از عملیات‌های بدر، خیبر، بیت‌المقدس، والفجر 8، کربلای 4 و 5، محرم، فتح‌المبین و مسلم رونمایی خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه اولین اثر پژوهشی منحصربه‌فرد در مرکز، در قالب روزشمارهای جنگ ایران و عراق، با عنوان هجوم سراسری در سال 1372 منتشر شده است، در ادامه گفت: در 25 سال، تعداد روزشمارهای مرکز به 27 جلد می¬رسد. از سال 1397 و در چهار سال اخیر تعداد روزشمارهای تألیف شده دو برابر شده است. علاوه بر این 44 پروژه روزشمار در حال اجرا می‌باشد.
 
سردار نائینی با بیان اینکه در این مراسم از 10جلد روزشمار جدید که در یک سال اخیر تألیف شده، رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: علاوه بر چهار روزشمار جدید دفاع مقدس، شش جلد روزشمار پس از دفاع مقدس از پژوهش‌های جدید مرکز است. با احتساب 14 جلد روزشمار قبل از جنگ (از پیروزی انقلاب اسلامی تا 31 شهریور 1359) و 70 جلد روزشمار دفاع مقدس و 133 جلد روزشمار پس از جنگ تا سال 1400 و روزشمارهای موضوعی مانند استان‌های مرزی در جنگ. پیش‌بینی ما در نقشه جامع پژوهشی مرکز این است که مجموع روزشمارها به حدود 270 مجلد خواهد رسید.
 
وی به دیگر آثار منتشر شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در گروه اجتماعی 10 اثر جدید و در ترجمه 3 اثر رونمایی می‌شود. در گروه مطالعات نظامی، شناسنامه قرارگاه کربلا و لشکرهای 25 کربلا، 8 نجف، 27 حضرت رسول(ص)، 11 امیرالمومنین(ع) و 33 المهدی(عج) در دوران دفاع مقدس، امروز رونمایی خواهد شد.
 
مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران افزود: همچنین اطلس‌های جدید در رونمایی امروز، اطلس لشکرهای 33 المهدی(عج)، 11 امیرالمومنین(ع) و اطلس نبردهای هور است.
 
وی بیان کرد: کتاب درس‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس در گفت‌وگو با فرماندهان، کتاب «صحیفه دفاع مقدس»، روزشمار «بیانات و احکام حضرت امام رضوان الله در دفاع مقدس»، کتاب «عملیات خیبر تفکری نو در جنگ» و کتاب «مباحث استراتژیک جنگ» از دیگر آثاری است که امروز رونمایی خواهد شد.
 
سردار نائینی با بیان اینکه اینکه در آثار جدید، شاهد 11 جلد کتاب جدید تاریخ شفاهی فرماندهان هستیم، به معرفی این آثار پرداخت و گفت: 3 جلد تاریخ شفاهی سردار سرلشکر محسن رضایی؛ جلد دوم تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی؛ تاریخ شفاهی حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجی صادقی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سوم قدس، تحت عنوان «جهاد و سلاح معنوی»؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد، فرمانده لشکر 7 ولی عصر(عج)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار احمد فتوحی، جانشین لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار نصرالله فتحیان، فرمانده بهداری دفاع مقدس؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار علیرضا مزینانی، معاون تبلیغات قرارگاه مرکزی خاتم الأنبیاء(ص)؛ کتاب تاریخ شفاهی زنده یاد سردار دکتر علی اصغر زارعی، فرمانده یگان جنگ الکترونیک و کتاب تاریخ شفاهی سردار مهندس محمدرضا عطارزاده با عنوان «مهندسی عبور»، آثار جدید تاریخ شفاهی است.
 
وی با یادآوری اینکه در هفته دفاع مقدس سال قبل، به مناسبت چهلمین سالگرد، اعلان کردیم هر هفته یک اثر رونمایی خواهیم داشت، اظهار کرد: امروز اعلام می‌کنیم تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک کتاب صوتی رونمایی خواهد شد.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد: به‌طور قطع امروز هر دستاوردی رونمایی می‌شود، حاصل تدابیر و حمایت‌های همه‌جانبه و بی‌دریغ سردار سلامی، فرمانده محترم کل سپاه است.
 
در ادامه سردار نائینی با بیان اینکه از مهم‌ترین هدف‌های این برنامه، تکریم و تجلیل از خانواده سرداران شهید و قهرمانان صبر و مقاومت است، گفت: در این نشست از خانواده سرداران عزیزی که در یکسال اخیر از برکات وجود آن‌ها در سپاه محروم شده‌ایم، تکریم و تجلیل به‌عمل خواهیم آورد.
 
وی در پایان تاکید کرد: جهت‌گیری و رویکردهای مرکز همچون گذشته، حرکت براساس نظام جامع موضوعات پژوهشی و تاریخی، توسعه و تقویت آثار مرجع، توجه به جنگ شناختی و پدیده تحریف و پاسخ شبهات، تولید روایت‌های معتبر و مستند، تکمیل بانک جامع اسنادی مرکز، تسریع در گویاسازی کامل اسناد، ورود مؤثرتر در عرصه ترجمه آثار پژوهشی، ایجاد سامانه برای انتشار اسناد فاقد طبقه‌بندی، توسعه تعامل با اندیشکده‌ها و پژوهشگران داخلی و خارجی، انتشار همزمان آثار چاپی، الکترونیکی و گویا، حضور فعال در صفحات اجتماعی و رسانه و تربیت نیروی جوان پژوهشگر و توسعه منابع انسانی، چارچوب و محورهای حرکت مرکز است.
 
رونمایی از 220 اثر پژوهشی و اسنادی
در این مراسم با حضور سرداران سپاه سردار سلامی، رحیم صفوی، سردار علی فضلی و ... از 220 جلد کتاب تحقیقاتی و اسنادی تالیف شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد. همچنین در این برنامه از فرماندهان دوران دفاع مقدس که در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اهتمام داشتند، تجلیل به‌عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها