چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
تعلقات صنف چاپ باید به اتاق فکر اتحادیه منتقل شود/ ضرورت تدوین لایحه جامع از مطالبات صنف چاپ

کارشناسان و فعالان صنف چاپ معتقدند که تعلقات صنف چاپ باید به اتاق فکر اتحادیه آورده شود و با بیشتر شدن اختیارات اتحادیه،‌ تصمیماتی که ارتباط مستقیمی با صنف دارد، به اتاق فکر اتحادیه منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست هم‌اندیشی مطالبات صنعت چاپ از دولت سیزدهم با حضور فعالان صنف چاپ عصر روز گذشته (سه‌شنبه 30 شهریور) در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد و کارشناسان در این نشست به طرح دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و مشکلات خود در این حوزه پرداختند.
 
در ابتدای این نشست، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در سخنانی با اشاره به آغاز دور جدید فعالیت هیات مدیره اتحادیه، گفت: زمانی که کار خود را آغاز کردیم متوجه شدیم اتحادیه با جایگاه واقعی خود فاصله دارد و در این زمینه تلاش کردیم جایگاه واقعی چاپ به افکار عمومی و مسئولان را نشان بدهیم و بگوییم که چاپ فقط نشر نیست و حوزه‌های دیگر را شامل می‌شود
 
وی افزود: در ادامه نیز ما مطالبه‌گری را دنبال کردیم زیرا معتقدیم مطالبه‌گری پویایی و تحرک به وجود می‌آورد و صنف و اتحادیه را ازحالت سکون خارج می‌کند.
 
ابوالحسنی همچنین با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد معاونت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، گفت: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک معاونت اضافی در چارت سازمانی خود دارد که باید حذف شود؛ از این رو در حال حاضر به دنبال راهی هستیم تا چاپ زیرمجموعه دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و برای تحقق این مهم، مقدمات نیز فراهم شده است.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه ما امروز همراهی و انعطاف کمیسیون فرهنگی مجلس برای احقاق حقوق و مطالبات صنف چاپ را داریم، زیرا هر کاری که بخواهیم انجام بدهیم کمیسیون فرهنگی باید با آن موافق باشد.
 
در ادامه این نشست، علیقلی حسنی اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق نیز در سخنانی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز صنعت چاپ قول داد که به مشکلات این صنعت رسیدگی کند و بنظرم باید از این فرصت استفاده کرد و با طرح موضوعات و مشکلات این حوزه با پشتیبانی و حمایت صنف پیگیر رفع آن باشید.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات فعالان حوزه چاپ برای واردات ماشین‌های جدید، مانع تراشی‌های سازمان محیط‌زیست به بهانه آلایندگی ماشین آلات چاپ است و شاید در 180 کارتن‌سازی، سه یا چهار مجموعه توانسته‌اند پساب صنعتی باشد زیرا هزینه بالایی دارد.
 
اعظمی با بیان اینکه مرکب چاپخانه‌ها اغلب به محیط زیست وارد می‌شود، توضیح داد: برای ایجاد پساب صنعتی باید محل انجام این کار همچنین هزینه زیادی داشت که کمتر کسی با متراژ محدود می‌توانند این کار را انجام دهند.
 
وی تاکید کرد: این مشکل در زمینه آخال یا ضایعات کارتن هم وجود دارد، الان همه آخال‌ها جمع می‌شود و به کارخانه‌های کاغذسازی می‌رود، در این میان اما اگر بخواهیم آخال به کشور وارد کنیم باید هزینه زیادی پرداخت کنیم و معمولا به همه مجوز واردات داده نمی‌شود.
 
تصمیم‌گیری برای صنعت چاپ در اتاق فکر
حسین احمدی، مدیر چاپ ماد رول دیگر سخنران این نشست بود، وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، صنف چاپ انتظار خیلی خاصی از دولت‌ها نباید داشته باشد، گفت: اگر بتوانیم تعلقات صنف چاپ را از دولت کم کرده و به اتاق فکر اتحادیه بیاوریم کار بزرگی انجام داده‌ایم و به نظرم بزرگترین هنر اتحادیه این باشد همه تصمیمات در این اتاق گرفته شود.
 
وی ادامه داد: در واقع معتقدم ما باید اختیارات اتحادیه را بیشتر کنیم تا تصمیماتی که ارتباط مستقیمی با صنف دارد، به اتاق فکر اتحادیه منتقل شود.
 
احمدی با بیان اینکه یکسری مشکلات زیرساختی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: این مسائل توسط وزیر صمت یا وزیر ارشاد حل نمی‌شود زیرا یکسری از مشکلات به تحریم‌ها برمی‌گردد به طوری که در زمینه ورود ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز با مشکلات جدی روبروییم که باید راهکاری برای آ‌ن‌ها اندیشیده شود.
 
در بخش دیگری از این نشست، شاهرخ شیرمست، مدیر چاپ تیراژه با بیان اینکه صنعت چاپ از سوی هیچ وزارت‌خانه و سازمانی حمایت نمی شود، عنوان کرد: ما در سال‌هایی که مشکل ارز و دلار نبود درگیر حاشیه بودیم، در آن سال‌ها می‌توانستیم ماشین‌آلات وارد کنیم و به‌روز شویم اما این کار را نکردیم.
 
وی ادامه داد: در حالی که صنف چاپ برای نوسازی ماشین آلاتش، نیازمند حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت است؛ ولی تاکنون هیچ حمایتی را دریافت نکرده است.
 
شیرمست با بیان اینکه برای تولید صادراتی باید تجهیزات و ماشین آلات به روز داشت ولی در حال حاضر ماشین‌آلات چاپ کشور ضعیف و فرسوده است، گفت: امروز دلار و مرکب و ماشین‌های چاپ قیمت بسیار بالایی دارند و راه‌های پیش روی ما بسته است و هیچ جایی از ما حمایت نمی‌شود و باید به دنبال توجیه اقتصادی باشیم.
 
وی یادآور شد:‌ واقعیت این است که تمام ماشین‌آلات ما ضعیف است، ما مسائل و مشکلات خود را بارها تکرار کرده‌ایم و گفته‌ایم، در این میان امیدواریم رئیس اتحادیه چاپ پیگیر این مساله باشد تا مشکلات برطرف شود.
 


لزوم تدوین یک لایحه جامع از مطالبات صنف چاپ
در ادامه نیز حسین قنبرزاده، مدیر چاپ خزر دقایقی صحبت کرد و گفت: ادغام سراسری صنوف چاپ و تشکیل اتحادیه کشوری باید به عنوان اصلی‌ترین مطالبه صنف چاپ مطرح و پیگیری شود.
 
وی ادامه داد: همچنین باید لایحه‌ای جامع و مانع از خواسته‌ها و مطالبات صنف چاپ تنظیم و تدوین شود که در نشست آتی با وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت ارائه گردد.
 
قنبرزاده با بیان اینکه همیشه اولین خواسته‌ای که مطرح می‌شود درباره پرداخت وام است، گفت: این در حالی است که صنف ما خیلی قوی است و طرح این موضوع نشان‌دهنده ضعف صنف است، در این زمینه ما هرگز نتوانستیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت را قانع کنیم که چاپ فقط نشر نیست بلکه صنعت است.
 
وی با طرح این موضوع که چاپ یک صنعت فوق قوی و مادر است، یادآور شد: ما یک صنف صنعتی و تولیدی هستیم که در همه بخش‌ها و صنایع تاثیرگذار است و بعد از صنف غذایی کشور، چاپ بالاترین سرمایه‌گذاری صنعتی و بیشترین نیروی کار را در کشور دارد.
 
قنبرزاده تاکید کرد: اگر بتوانیم با همت و تلاش این دیدگاه‌ها را در وزارتخانه‌های صمت و ارشاد به کرسی بنشانیم، آنگاه می‌توانیم حق صنف را مطالبه کنیم. تا نتوانیم در وزارت صمت یک پایگاه داشته باشیم نمی‌توانیم حق چاپ را دنبال کنیم.
 
قوانین وزارت ارشاد تسهیل شود
در ادامه نیز علی طارمی، پیشکسوت صنعت چاپ درباره مطالبات صنف چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، گفت: برای اینکه بدانیم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه مطالبه‌ای داشته باشیم، بهتر است بررسی کنیم که قانون، چه تعریفی از چاپ دارد و چه وظایفی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین کرده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس تعریف قانون، چاپ، بستر نشر است، بنابراین وزارت ارشاد باید تنها بر نحوه کار و فعالیت چاپخانه‌ها نظارت و کنترل داشته باشد.
 
طارمی با بیان اینکه در هیچ جای قانون، نگاه صنعتی و حمایتی به صنعت چاپ نشده است، عنوان کرد: وزارت صمت در دهه شصت خورشیدی، به هیچ وجه چاپ را صنعت قلمداد نمی‌کرد، در بازدید مسئولان وقت وزارت صنعت که از شرکت چاپ افست صورت گرفت، این پرسش مطرح شد که فرایند چاپ پیچیده‌تر است یا فرایند کارتن‌سازی؟
 
به گفته وی، در آنجا بود که در ذهن مسئولان نهادینه شد، که می‌توان چاپ را یک صنعت به شمار آورد اما باز هم عملا کار خاصی برای این صنعت انجام نشده است.
 
طارمی با طرح این موضوع که یک دسته از مشکلات حوزه چاپ، ناشی از قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تاکید کرد: گذراندن پروسه پیچیده و طولانی اخذ مجوز تاسیس است در حالی که هیچ کدام از صنایع دیگر برای گرفتن مجوز، نیازی به طی کردن آن ندارند.
 
وی افزود: مشکل دیگر، قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جابجایی و فروش ماشین‌آلات صنعت چاپ است که باید برای هر نقل و انتقالی به دفتر خانه مراجعه کرد که این مساله مشکلاتی را برای صنف ایجاد کرده و امیدوارم در دولت جدید برای حل و رفع آن اقدام شود.
 
مطالبات صنف چاپ باید اولویت‌بندی شود
امیرهومن محمدی، مدیر چاپ هودیس پارس نیز در سخنانی گفت: در طول این سال‌ها، تحریم‌ها موجب شده، نتوانیم به بازارهای بین‌المللی محصولات چاپی وارد شویم و معتقدم تا زمانی که محدودی‌تهای تحریم برداشته نشود، وضعمان تغییری نخواهد کرد.
 
وی با اشاره به مشکل مجموعه خود عنوان نکرد: ما بعد از مشکلات بسیاری که برای راه‌اندازی و تاسیس مجموعه داشتیم حالا که برای تهیه و تامین یک مقوای خاص به دنبال واردات رفتیم متوجه شدیم که هیچ کمپانی‌ای به دلیل تحریم‌ها به ما مقوا نمی‌دهد و در زمینه تامین جنس و مواد اولیه مشکل داریم.
 
محمدی افزود:‌ باید مطالبات صنف چاپ را بر حسب اهمیت، اولویت‌بندی کرده و سپس آنها را پیگیری کنیم، ما باید یکی یکی مطالبات خود را به سرانجام برسانیم و به سراغ مطالبه بعدی برویم.
 
در بخش دیگر این نشست، محمد علی هاشمی، مدیر چاپ و نشر شادرنگ نیز در سخنانی تاکید کرد: آیا این فکر قابل اجراست که بجای انتقال تمام چاپخانه ها به زیر مجموعه وزارت صمت، تنها واحدهای چاپی بزرگ منتقل شوند؟ آیا می توان به شکلی تقسیم‌بندی کرد که چاپخانه های کوچک همچنان زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی بمانند؟
 
وی ادامه داد: در طول 30 سال فعالیت در این حوزه ما خواسته‌های زیادی داشتیم که هیچ کدام محقق نشد و واسپاری وجه صنعتی به وزارت صمت یکی از آن‌ها بود، اما بنظرم می‌توان کاری کرد که برخی واحدهای بزرگ‌تر به وزارت صمت منتقل شود.
 
اتحادیه باید به یک هویت مورد پذیرش در کنار دولت تبدیل شود
همچنین افشین فرنگی، مدیر فروش شرکت گرینفیلو نیز در این نشست به طرح دغدغه‌های خود در صنعت چاپ افتاد، وی با طرح این موضوع که به جای انتقال به وزارت صمت، بیایید در شرایط فعلی تغییر ایجاد کنیم، گفت: باید بنا را بر تغییر و تقویت اتحادیه چاپخانه‌داران بگذاریم، اتحادیه باید توانمندی به چالش کشیدن دو وزارتخانه صمت و فرهنگ را داشته باشد تا بتواند اختیار و امتیاز بگیرد.
 
وی ادامه داد: اتحادیه باید به یک هویت مورد پذیرش در کنار دولت تبدیل شود و اتاق فکر مشترکی میان وزارت صمت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه چاپخانه‌داران به وجود بیاید.
 
فرنگی با بیان اینکه قرار گرفتن چاپ در زیرمجموعه وزارت صمت مسائل دیگری هم به دنبال دارد، عنوان کرد: از این پس وزارت صمت به بخش محیط زیست و فاضلاب نامه می‌دهد و تمام چاپخانه‌های ظهیرالاسلام و .. باید فاضلاب صنعتی داشته باشند و اگر نمی‌توانند باید به خارج شهر بروند.
 
وی تاکید کرد: آیا چنین ظرفیتی در میان همه چاپخانه‌های ما وجود دارد که بتوانند این کار را انجام بدهند و اینها از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کنیم.
 
فرنگی با بیان اینکه مشکل ما از قوانین و واژه‌ها است، گفت: در وزارت صمت وقتی اسم چاپ می‌آوریم اسم کتاب را می‌آورند و سپس کارتن به ذهن آن‌ها می‌آید و ما باید تلاش کنیم گستردگی این حوزه را به آن‌ها نشان بدهیم.
 
ایجاد شرکت تعاونی و هدایت به سمت شهرک‌های صنعتی
میریونس جعفری، نایب‌رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران دیگر میهمان و سخنران این نشست بود، وی گفت: اکنون چاپخانه‌های بزرگ به نوعی، زیر مجموعه وزارت صمت هستند، ولی ما برای انتقال تمام چاپخانه‌ها، لازم است واحدهای کوچک را از طریق ایجاد شرکت‌های تعاونی و هدایت آن به شهرک‌های صنعتی تجمیع کنیم.
 
جعفری افزود: امروزه اغلب چاپخانه‌های ما یعنی حدود 90 درصد کوچک هستند و 10 درصد دیگر رشد خوبی داشتند و با قرار گرفتن در زیرمجموعه وزارت صنایع کارهای خود را دنبال می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه باید مشکلات خود را طرح کنیم، عنوان کرد: یکی از مشکلات این بود یک روز مدیر دفتر چاپ در وزارت ارشاد برای اینکه کار وزارتخانه کم شود و همه کارهای ما به استان تهران واگذار شود در حالی که با این تصمیم مشکلات ما روز به روز بیشتر شد زیرا کمتر کسی این حوزه را می‌شناخت.
 
در پایان نیز تقی علیان، مشاور عالی اتحادیه چاپخانه‌داران در سخنانی عنوان کرد: سال‌ها پیش، در نشست‌های دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد هیچ پیشنهاد و مطالبه‌ای ازسوی اتحادیه چاپخانه‌داران مطرح نمی‌شد و نوعی ملاحظه‌ همیشه وجود داشت.
 
وی ادامه داد: در این زمینه دفتر چاپ و اتحادیه هر یک راه خود را جداگانه می‌رفت و هیات مدیره‌های قبلی هیچ‌گاه به دنبال تقویت اتحادیه و گرفتن اختیارات بیشتر از وزارت فرهنگ و ارشاد نبودند در حالی که الان باید به دنبال افزایش اختیارات اتحادیه باشیم.
 
به گفته علیان، اکنون فرصت خوبی پیش آمده تا مطالبه‌گر جایگاه و حقوق واقعی صنف چاپ باشیم، زیرا شاهدیم وزیری بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد تکیه زده که می‌خواهد برای صنف چاپ کاری انجام دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها