سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
راه صیانت‌بخشی به نسل امروز و آینده معرفی فرهنگ عاشورا است

سید ابراهیم رئیسی گفت: راه صیانت‌بخشی به نسل امروز و عصرهای آینده این است که فرهنگ عاشورا معرفی شود و مشخص شود که عاشورا امتداد دارد. امتداد عاشورا، جلوه شهدایی است که برای خدا و یک امر مقدس در این میدان حاضر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آستانه چهل و یکمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، امروز سه‌شنبه (30 شهریورماه)، آیین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور، افتتاح نمایشگاه ملی «در لباس سربازی»، رونمایی بیش از 500 کتاب مکتوب و صوتی و رونمایی از یادمان‌های دفاع مقدس با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور، سردار باقری؛ رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، فرماندهان ارتش و سپاه و جمعی از مسئولان بلندپایه لشکری و کشوری در سالن خلیج‌فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
سید ابراهیم رئیسی در این آیین گفت: فلسفه قیام اباعبدالله این بود که ملت‌ها را از جهالت و نادانی بیرون بیاورد و از گمراهی نجات دهد. برگزاری این مراسم تجلیل، جلوه‌ای است از روشنگری نسبت به راه، پیام و هدف شهیدان، برای اینکه هیچ‌کس در عالم در جهل و نادانی نماند و اگر کسانی به دلیل فتنه فتنه‌گران دچار انحراف در فکر، اخلاق و اندیشه شدند، راه شهیدان آن‌ها را از ضلالت نجات دهد.
 
وی ادامه داد: در این مقطع هرچه نام، یاد، وصیت‌نامه و هدف و مسیر نورانی شهیدان را ترویج دهیم در جهت تنویر افکار عمومی و روشنگری جامعه موثر است. برای رهایی از گمراهی و رهایی از فتنه‌های فتنه‌گران، این حرکت عظیم به‌مثابه مصون‌سازی نسل جوان است. راه صیانت‌بخشی به نسل امروز و عصرهای آینده این است که عاشورا معرفی شود و مشخص شود که عاشورا امتداد دارد. امتداد عاشورا، جلوه شهدایی است که برای خدا و یک امر مقدس در این میدان حاضر شده‌اند.
 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در طول تاریخ در جغرافیای کره زمین، جنگ‌های بسیاری به وقوع پیوسته، اما کدامیک از آن‌ها دفاع مقدس است؟ نظام‌های بسیاری در کره زمین برقرار شده، اما کدامیک از آن‌ها نظام مقدس است؟ این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی باعث تقدس دفاع و نظام ماست و رمز قدسیت دفاع ما در چیست؟ آنچه مسلم است هیچ امر، هیچ شخص، هیچ زمان و زمینی قدسی نمی‌شود، مگر در پرتو قدوس. اگر زمینی، مکانی و یا شخصی قدسی شود در پرتو قدوس است. قدسیت نظام ما نیز براین اساس است که نظام ما مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی، مبتنی بر کتاب و سنت است و این رمز قدسیت نظام ماست؛ نظام اسلامی که تمام ارتباطات آن براساس دین و آموزه‌های دینی تنظیم می‌شود.
 
رئیسی ادامه داد: در رأس نظام ما شخصی قرار دارد که نیابت از ولی خدا دارد. امروز نیروهای مسلح ما مفتخر هستند تحت امر فرمانده کل قوا خدمت می‌کنند. همه ما تحت نظر ولی فقیه جامع‌الشرایطی هستیم که جانشینی ولی‌عصر را دارد. در کشور ما هیچ قانونی اجرا نمی‌شود مگر مطابق شرع و قوانین شرع.
 
وی تصریح کرد: ما در قدسیت عمل، هم حسن فعلی می‌خواهیم و هم حسن فاعلی. اگر مسئولی در جایگاه خود فعالیت می‌کند، اخلاص هم می‌خواهد، در غیراینصورت عمل او قیمت بایسته را ندارد. عمل او باید با اخلاص و برای خدا باشد.
 
رئیس‌جمهور همچنین گفت: رمز ماندگاری نام شهیدان ما در همه عرصه‌ها و در دفاع از مبانی ارزش‌های انقلاب این است که خود نیز قدسی شده‌اند و برای خدا از جان و آینده این دنیایی گذشتند. امام با همه عظمت و جایگاه علمی، اخلاقی و فقهی که داشت می‌فرمود که من به شما سربازان غبطه می‌خورم. ایشان با این کلام می‌خواست جایگاه مخاطب خود را معرفی کند. کسی که در لباس سربازی این نظام ظاهر می‌شود و می‌خواهد از ارزش‌ها و ناموس کشور دفاع کند همان مخاطبی است که امام راحل چنین جایگاهی برای او تعریف می‌کند. توفیقی است برای امروز و همه عصرها که از قدسیت دفاع مقدس تجلیل شود.
 
رئیسی در ادامه بیان کرد: این سربازان پیشکسوتان و فرماندهانی نیز دارند که دارای جایگاه ممتازی هستند و نامشان افتخار و برکتی برای این کشور است و ما به نام و راه و خانواده این عزیزان افتخار می‌کنیم. همه سرداران فرمانده بزرگی دارند که چه در دوران قبل از دفاع مقدس و چه در دوران دفاع مقدس، همواره در کنار امام و یار امام بوده و در صفوف مقدم حضور داشته‌اند. نمایشگاه «در لباس سربازی» برخی از جلوه‌های زندگی رهبر معظم انقلاب را در کسوت یک ارادتمند و شاگرد مکتب امام و دست‌آموخته مکتب انبیای الهی نشان می‌دهد. البته بخش‌های دیگری نیز باید به این نمایشگاه اضافه شود تا مشخص شود که امروز جامعه ما توسط فقیه جامع‌الشرایطی اداره می‌شود که یک چهره انقلابی است که به مردم می‌گوید بیایید شما نیز ملکوتی شوید. این نمایشگاه گویای آن است شخصیتی که امروز در جایگاه فرمانده کل قوا قرار دارد، خود در این میدان، پیشکسوت همه پیشکسوتان است.
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: به بیان رهبر معظم انقلاب، یاد شهدا و برگزاری مراسم برای شهدا، خود شهادتی است. انشاءالله ادامه راه شهیدان همیشه پیش‌روی ما قرار گیرد، چون بهترین وسیله برای جهل‌زدایی از جامعه است. امروز ما با جاهلیت مدرن روبه‌رو هستیم که قدرت بسیاری پشت آن قرار دارد و زشت‌ترین کارها به‌عنوان جلوه‌های مدنیت در جهان معرفی می‌شود. قدرت عظیمی که می‌تواند نقاب از چهره این مدنیت مدرن بردارد، بیان نورانیت‌ شهیدان، بیان فلسفه عاشورا و راه عاشوراییان است. به بیان ملاصدرا در شرح اصول کافی، انسان‌های نام‌آور دو روز تولد دارند، یک روز تولد شخصی آن‌ها و یک روز تولد شخصیت آن‌ها؛ و شهدا روزی تولد یافتند که به شهادت رسیدند.
 
رئیسی در پایان سخنانش گفت: قرار است در عالم به نام شهیدان، روشنگری و بیداری صورت گیرد. این بیداری به برکت خون شهیدان است و همواره ادامه دارد. قرار واقعی عالم، حق و حقیقت است و شهدای ما در مسیر حق و حقیقت گام نهادند.


رونمایی از 530 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس
سردار بهمن کارگر؛ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این برنامه، با گرامیداشت چهل‌ویکمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، گزارشی از عملکرد این نهاد در زمینه‌های مختلف ارائه کرد.
 
وی با اشاره به برخی از اقدامات بنیاد در هشت سال گذشته، اظهار کرد: ازجمله مهمترین اقدامات می‌توان به تشکیل هیأت امنای بنیاد، تشکیل شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها، امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارتخانه‌های مختلف، بهره‌برداری از 20 موزه جدید در کشور، پروسه ساخت موزه استکبارستیزی در طبس، احداث و تکمیل یادمان‌های شهدا و اتمام کلان‌پروژه‌های 68 گانه مطالعاتی-پژوهشی مشتمل بر همه اسناد تاریخ دفاع مقدس (13 میلیون سند)  اشاره کرد.
 
کارگر افزود: در سال 1393، تنها 3.5 درصد ازکتاب‌های منتشرشده در کشور در حوزه دفاع مقدس بود که این میزان در سال 1398 به 19.5 درصد رسید. یکی دیگر از اقدامات بنیاد، تدوین سند ملی راهیان نور با 275 وظیفه است. برگزاری یادواره‌های شهدا و شب‌های خاطره در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی، برپایی نمایشگاه‌های حوزه دفاع مقدس و تجلیل و تکریم پیشکسوتان نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در بنیاد در هشت سال گذشته است.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در تشریح بخشی از برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سال جاری نیز گفت: برای برگزاری هفته دفاع مقدس در سال 1400، تعداد 3200 برنامه در 477 ستاد سراسر کشور پیش‌بینی شد که 70 برنامه رونمایی کتاب (با رونمایی بیش از 500 عنوان کتاب)، برگزاری 200 همایش، 101 برنامه شب شعر و عصر خاطره و آماده‌سازی سلسله برنامه‌های روایت معیار با استناد به اسناد معتبر با همکاری سازمان صدا و سیما، ازجمله آن‌هاست.
 
وی در پایان بیان کرد: نمایشگاه دائمی «در لباس سربازی» امروز با حضور رئیس‌جمهور در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه برای اولین‌بار برخی اسناد رونمایی می‌شوند. در این نمایشگاه، جلوه‌هایی از نقش و حضور رهبری در عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نمایش درمی‌آید.


افتتاح نمایشگاه «در لباس سربازی»
در این برنامه به‌صورت نمادین با حضور رئیس‌جمهور و مسئولان لشکری و کشوری، از جمعی از جانبازان و فرماندهان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های فرماندهان و سرداران و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و هسته‌ای، تجلیل شد. افتتاح نمایشگاه دائمی «در لباس سربازی»، رونمایی از یادمان‌های دفاع مقدس و رونمایی از 530 عنوان کتاب در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه دفاع مقدس، حُسن ختام برنامه‌های امروز بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها