سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
«کتابخانه مستقل فرهنگ» به خانه جدیدش در «بالاجاده» نقل مکان کرد

با حضور جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی، فرهیختگان و اهالی قلم و مردم کتاب دوست، ساختمان جدید کتابخانه‌ی مستقل فرهنگ در روستای بالاجاده ی شهرستان کردکوی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، مراسم بازگشایی کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ در محل جدیدش در روستای «بالاجاده» (مدرسه سابق شهید حاج اسدالله بالاجاده) شامگاه دوشنبه 29 شهریورماه با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، فرماندار کردکوی و جمعی از مدیران استانی و اهالی فرهنگ و مردم روستا برگزار شد.

«بالا جاده» روستایی است در دامنه شمالی کوه البرز و از توابع شهرستان کردکوی در استان گلستان. این روستا در سال 1399 به‌عنوان یکی از 11 روستای دوستدار کتاب کشور در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برگزیده شد که این موفقیت به خاطر وجود «کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ» و تلاش‌های «محمد رایجی» فرهنگی بازنشسته‌ای است که بیش از نیمی از عمر خود را به‌پای آن گذاشته و خود را خادم فرهنگ، کتاب و مردم می‌داند.

در ابتدای مراسم «سیدیعقوب جعفری» ضمن قدردانی از حضور مسئولان، فرهیختگان و دوستداران فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، گزارشی از وضعیت کتابخانه، اقدامات صورت گرفته برای آن و نحوه انتقالش از مکان پیشین (منزل اجدادی محمد رایجی بانی کتابخانه) به مکان فعلی (مدرسه سابق شهید حاج اسدالله بالاجاده) ارائه کرد.
 
در ادامه، «سیدقدیر حسینی» نویسنده و دانش‌آموخته‌ی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و عضو هیات امنا کتابخانه که اجرای برنامه نیز بر عهده‌ی وی بود، در سخنانی گفت: امروز شاهد به بار نشستن یکی دیگر از آرزوهای مردم بالاجاده هستیم؛ نهالی که سال‌ها پیش با رنج و مرارت توسط آقای رایجی کاشته شد و اکنون به درخت تنومندی تبدیل‌شده و نتیجه‌اش این شد که در هفتمین جشنواره کشوری روستاها و عشایر دوستدار کتاب، نام روستای بالاجاده به یُمن تلاش‌های آقای رایجی و کتابخانه‌اش بدرخشد و لوحی را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند.


وی افزود: یکی از نمادهای توسعه‌یافتگی هر کشور میزان مطالعه کتاب است و امروز ترویج دانایی و آگاهی به هر شکل می‌تواند به کاهش معضلات اجتماعی کمک کند و کتابخانه یک پایگاه مهم فرهنگی محسوب می‌شود.

حسینی ادامه داد: اگر انتظار داریم سرانه مطالعه بالا برود، باید بستر را برای آحاد جامعه خصوصاً نوجوانان و جوانان آماده کنیم که یکی از همین بسترها همین کتابخانه‌ی فرهنگ است که برای تداوم و توسعه فعالیت توجه همگانی را می‌طلبد.

وی همچنین یاد و خاطره عضو فقید و فعال هیات امنای کتابخانه شادروان استاد علی دانشور را گرامی داشت و علو درجات را برای آن مرحوم، آرزو و از تلاش‌های خالصانه محمد رایجی و هیات امنا تشکر کرد.


سپس «احسان مکتبی» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان با محوریت قرار دادن مقوله‌ی «فضیلت»، گفت: فضیلت ازجمله کلمات و مفاهیمی است که از دیرباز در حوزه‌ی اندیشه درباره‌ی آن از روزگار قبل از میلاد مسیح بحث شده است. همچنین مصادیق و تعاریف متعددی درباره فضیلت را در پندنامه‌ها و آثار سترگ فرهنگمان شاهد هستیم و در همیشه‌ی تاریخ انسان‌های صاحب فضیلت در صدر شمرده‌شده‌اند و باید در صدر باشند.

مکتبی ادامه داد: انسان‌های صاحب فضائل انسان‌های فرهیخته‌ای هستند و متأسفانه در جامعه‌ی امروز، توازن فرهنگ و اجتماع به‌هم‌خورده و سنگینی به‌سوی سیاست رفته و فضایل حذف‌شده و جایش رذایل جایگزین شده است.

معاون استاندار ادامه داد: هرجایی که اهل‌قلم و اندیشه حرمت داشته باشند، می‌توانیم امیدوارم باشیم که فضیلت ارزش دارد. متأسفانه عقل‌ورزی و اندیشه‌ورزی در جامعه‌ی امروزی فضیلت نیست و در چنین شرایطی وظیفه‌ی اهل‌قلم حفظ حرمت و مرزداری از کسانی است که اهل فضیلت‌اند.

مکتبی افزود: در این شرایط وقتی فردی چون محمد رایجی، بانی کتابخانه فرهنگ پیدا می‌شود که در خودش معجونی از عشق، عقل و معرفت است باید به او احترام بگذاریم و حامی‌اش باشیم؛ چون مصداقی عینی از همان انسان‌های صاحب فضیلت و فرهیخته به شمار می‌رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروزه شاهد نابودی عقلانیت هستیم، گفت: باید مدیران، خانواده‌ها و آحاد مردم قدردان صاحبان فضیلت باشیم و به وجود و خدمات این‌چنین افرادی ببالیم و از آن‌ها حمایت کنیم.



سپس «رحمت‌الله رجایی» نویسنده، پژوهشگر، فرهنگی بازنشسته و فعال فرهنگی و رسانه‌ای، عضو انجمن آثار و مفاخر استان گلستان، مدیر مرکز دانشنامه گلستان و مؤلف کتاب‌هایی چون «آتش همچنان بدون دود»، «آموزش‌وپرورش نوین گرگان»، «استعمار در دیار سبز»، «پرچم‌دار نوگرایی در استرآباد» و کتاب 3 جلدی تازه منتشرشده‌ی «پزشکی سرزمین گرگان» که مهمانان ویژه‌ی این رویداد فرهنگی بود، گفت: من سال‌ها پیش در نشریه‌ای نوشته بودم که روستای بالاجاده خیابان فرهنگ دارد اما کتابخانه ندارد، اما امروز شاهد گشایش کتابخانه‌ای ارزشمند در مکانی چون مدرسه‌ایم که نشان از فرهنگ و تعلیم و تربیت دارد.

وی ضمن اشاره به خاطراتی مستند از پیشینه‌ی توجه به فرهنگ در دیار بالاجاده گفت: با نگاهی به تاریخ به‌عنوان نمونه شاهدیم که کدخدای وقت در سال 1308 خواهان تأسیس مدرسه در بالاجاده بوده که موافقت نشده اما سال بعدش یعنی سال 1309 دبستانی گشایش می‌یابد و کتابخانه‌ای در آن با بالغ‌بر 500 جلد کتاب دایر می‌شود.

رجایی ادامه داد: روستای بالاجاده از معدود روستاهایی است که از دیرباز صاحب نشریه‌ای چون «چمتا» بوده است و نیز رادیوی محلی داشته و از معدود روستاهایی است که صاحب کتاب است که می‌توان به کتاب «سورم سرا» اشاره کرد و امروزه تحصیل‌کردگان بسیاری دارد که به‌عنوان چهره‌هایی موفق در گرگان و حتی تهران و ... مشغول‌اند.



در حاشیه این برنامه «محمد رایجی» معلم بازنشسته و مؤسس کتابخانه عمومی غیردولتی و مستقل «فرهنگ» در بالاجاده، درباره‌ی دلیل و نحوه‌ی جابه‌جایی محل کتابخانه، گفت: کتابخانه ابتدا در محل خانه‌ی قدیمی پدری‌ام بود و با تصمیم هیات امنا و مشورت دوستداران کتاب و مسئولان، ازآنجایی‌که مکان قبلی سالنی برای مطالعه نداشت و نیز کتاب‌ها در فضایی محدود و متراکم نگهداری می‌شدند، مقرر شد به مکان فعلی (مدرسه سابق شهید حاج اسدالله بالاجاده) منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه مدرسه‌ی فعلی با توجه به ساخت مدرسه‌ی جدید بلااستفاده شده بود و بهترین تصمیم برای بهره‌برداری بهینه از آن با هماهنگی و همکاری آموزش‌وپرورش صورت گرفت، افزود: در حال حاضر این مکان در قراردادی 3 ساله با مبلغی اندک در اختیار کتابخانه مستقل فرهنگ قرارگرفته و ازاین‌پس در شرایط بهتری میزبان دوستداران کتاب خواهیم بود.



رایجی درباره کتابخانه‌ی جدید، گفت: کلاس‌های مدرسه تبدیل به مخازن و سالن‌های مطالعه شده‌اند و در حال حاضر بالای 20 هزار جلد کتاب، 6 هزار جلد مجله و 2 هزار نرم‌افزار و فیلم‌های ویدئویی در این کتابخانه است.

وی افزود: هم‌اکنون 5 مخزن داریم که 2 مخزن آن مختص به کتب مرجع و مجلات است. همچنین سه کلاس درس را تبدیل به سالن مطالعه و یک کلاس به‌عنوان دفتر آماده‌ی خدمت به دوستداران کتاب است.

یادآوری می‌شود شعرخوانی با گویش محلی با محوریت کتاب توسط «نصرت‌الله حسنی» و تقدیر از 3 مؤلف کتاب بالاجاده ای و شش هنرمند حامی و خیّر از دیگر برنامه‌های آیین گشایش کتابخانه‌ی مستقل فرهنگ بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها