سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
تاکنون 83 کتاب به قلم نویسندگان روستای «بالاجاده» منتشر شده است

در مراسمی از سه عنوان کتاب به قلم نویسندگانی اهل روستای «بالاجاده» (روستای دوستدار کتاب کشور در سال 1399) از توابع شهرستان کردکوی در استان گلستان، در حضور جمعی از مسئولان، اهل‌قلم و مردم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین رونمایی از سه عنوان کتاب به قلم نویسندگانی اهل روستای بالاجاده از توابع شهرستان کردکوی، با حضور «احسان مکتبی» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، «ابراهیم قدمنان» فرماندار کردکوی و جمعی از مدیران استانی، شهرستانی، ائمه جمعه، اهل‌قلم و پژوهشگران و مردم فرهنگ دوست روستا شامگاه دوشنبه 29 شهریورماه در محل ساختمان جدید کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای مراسم مجری برنامه ضمن اشاره به اینکه تا به امروز 83 عنوان کتاب توسط نویسندگانی اهل روستای بالاجاده منتشر شده است، گفت: سوادآموزی، تأسیس مدارس و نهادهای وابسته‌ی آموزشی ازجمله نشانه‌های مدرنیته و تمایل به کسب علم و دانش به شمار می‌رود که با نگاهی به تاریخ بالاجاده، مدرسه‌ای در سال 1309 در روستا آغاز به کار کرد و بعدها شاهدیم که در سال 1344 در محل مدرسه رادکان نخستین کتابخانه با 500 جلد کتاب مشغول به فعالیت شد.

در ادامه‌ی برنامه از 3 کتاب با عناوین «تلخی‌های یک بیماری شیرین»، «بالاجاده از منظر دیگر» و مجموعه شعر «رؤیای شبانه» در حضور مسئولان، اهل قلم و پژوهشگران، مردم و مؤلفان آنها رونمایی به عمل آمد.


 
در حاشیه این مراسم «سیدقدیر حسینی» دانش‌آموخته‌ی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و مؤلف کتاب «تلخی‌های یک بیماری شیرین» درباره‌ی کتابش که در 186 صفحه و به همت نشر نوروزی منتشرشده است، گفت: جهان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با یک بیماری همه‌گیر به اسم دیابت است. دیابت یک بیماری پرحاشیه و پرهزینه و ناتوان‌کننده با عوارض مزمن بوده و به‌عنوان ام‌الامراض معروف است.

وی افزود: امروز در اثر عواملی مانند عوارض زندگی شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، افزایش شیوع چاقی، کم‌تحرکی و روی آوردن به راحت‌طلبی، شیوع دیابت در جهان به‌سرعت رو به افزایش است و امروزه همگان اذعان دارند که درمان دیابت به‌صورت تیمی و بر محور فرد دیابتی استوار است و بیمار دیابتی باید در درمان خود مشارکت کند و این مشارکت زمانی میسر است که وی از آگاهی کافی و توانایی لازم در به‌کارگیری این آگاهی برخوردار شود.

حسینی ادامه داد: من با توجه به تز دوره‌ی دکترای تخصصی خود و پس از گذراندن کارگاه‌های متعدد آموزش دیابت و تجربه چندساله در کلینیک دیابت و تدریس چندین ساله در دانشگاه بر خود واجب دیدم که تجربه‌ی خود را به زبانی ساده در کتابی گردآوری کنم.

وی افزود: کتاب پیش رو در 12 فصل تألیف شده و درعین‌حالی که برای بیماران دیابتی مناسب است، برای عموم مردم و علی‌الخصوص برای همکاران آموزشگر نیز قابل‌ استفاده است و کتابی برای افزایش آگاهی بیماری دیابت به شمار می‌رود و اما نباید فراموش کنیم که این کتاب هرگز جایگزین مراجعه به پزشک نیست.

سپس «علی‌اکبر شهریاری» متولد 1342 و مؤلف کتاب «بالاجاده از منظر دیگر» که کوشیده جلوه‌های دانش، دیانت، خدمت، هنر، مشاغل گذشته و یادها و خاطرات زادگاهش را در کتابش در 120 صفحه با همکاری انتشارات نوربخش بازگو کند، گفت: اگرچه پیکرتراشیِ مبتدی‌ام و با تیشه‌ی قلم کُندَم، پیکره‌ی خاطرات دیرینه را که گذر زمان از دفتر هوشم ربوده، ولی بنا به رسالت و عُلقه به زادگاهم، کوشیدم با بازیابی خاطرات گذشته محل هرچند با شرحی مختصر، اندکی گذشته‌ی بالاجاده را برای نسل جدید بازگو کنم.

وی افزود: در بخش نخست کتاب به معرفی شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی و هنری بالاجاده و نیز مکتب‌خانه‌های بالاجاده پرداخته‌ام و در بخش دوم درباره مشاغل گذشته بالاجاده چون اُوران‌ها (آبیارها)، ارابه‌چی‌ها، ماماهای محلی، تزریقات چی‌ها، بزازها و حمام‌ها و نقش راننده‌ها در پیشرفت بالاجاده و ... مطالبی را عنوان کرده‌ام.



شهریاری ادامه داد: بخش سوم به نهادهای نظارتی و مدیریتی چون نقش جنگل‌بانی و کدخداها در بالاجاده اختصاص دارد و بخش چهارم و پنجم آن به الگوهای شادی و مقاومت و خاطرات همراه با عکس‌هایی اختصاص دارد.

در ادامه «سیدجابر حسنی» که به اهتمام وی گزیده اشعار «سید نصرت‌الله حسنی بالاجاده» در مجموعه‌ای 54 صفحه‌ای با عنوان «رؤیای شبانه» به همت نشر نوروزی روانه‌ی بازار نشر شده است، درباره شاعر مجموعه، گفت: «سید نصرالله حسنی» معلمی بازنشسته و از شاعران آیینی استان گلستان است که در هشتم اردیبهشت‌ماه سال 1328 در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی متولد شد. وی پس از پایان تحصیلاتش در سال 1352 کارمند بانک تجارت شد اما به دلیل علاقه و عشق وافری که به شغل معلمی داشت پس از یک سال وارد آموزش‌ و پرورش و 30 سال تمام در مقاطع و مسئولیت‌های مختلف آموزشی، پرورشی، اجتماعی و فرهنگی خدمت کرد. حسنی از سال 1373 به‌صورت جدی پا به عرصه شعر گذاشت و در قالب‌های گوناگون و به‌صورت فارسی و گویش‌های محلی بالغ بر 10 هزار بیت و بیش از 700 عنوان شعر سروده است که مضامین آن بعضاً مدح و ثنا، عارفانه و حماسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها