دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
درونمایه اشعار شهریار پیوند بین سنت و فطرت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: درونمایه اشعار شهریار پیوند بین سنت و فطرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، ظهر امروز، در مراسم بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی در ارومیه، که در خانه مطبوعات استان و با حضور  علیزاده پژوهشگر ادبی، شریف نژاد مدیرعامل بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان و سید هادی بهجت تبریزی پسر استاد شهریار برگزار شد، اظهار کرد: بازتاب منظومه حیدربابای شهریار بسیار گسترده و فرا مکان و فرا زمان بود.

وی افزود: زبان و ادب فارسی یاد آور میراث گران‌بهای تاریخ و نیاکان ما است و از امتیازات مهم شهریار افزون بر سرودن شعر در تراز شعرای نامی ایران و یا سرودن شعر به زبان ترکی و فارسی، مواضع سنجیده و منطقی وی در برابر فشارهای جریانات فکری و سیاسی زمانه خودش همچون پان فارسیست‌ها، پان‌ترکیست‌ها، جناح چپ مارکسیستی، رژیم پهلوی دوم و روشنفکران آن سوی ارس و ساکنان قفقاز جنوبی بود.

این مسئول بیان کرد: فشارهایی که برخاسته از استحکام و درستی مواضع فکری استاد شهریار بوده و سرچشمه برخی فشارها در فراز ۱۳ منظومه حیدربابا، آمده است.

خدایاری ادامه داد: درونمایه‌های اشعار شهریار همچون منظومه حیدربابا که پیوند بین سنت و فطرت بود، موجب شد نام و آوازه شعر او فراتر از مرزهای ایران رود و با وجود دواوین و شعرای نامی همچون دورغون در قفقاز به سرعت نور بر قلب های همه کسانی که با زبان ترکی آشنا بودند نفوذ و آن را جاودانه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مزیت دیگر شهریار افزون بر پیوند عمیقش با دین و آیین، استفاده از زبان مادری برای بیان و صیانت از مرزهای یاد شده بود که تلاش می‌کرد بدفهمی‌ها، کج فهمی‌ها و سو تفسیرها را از اشعار خود به دور نگه‌دارد.

وی گفت: یکپارچه دیدن ایران و نگاه به قفقاز از عینک ایران و دیدن آن سو و این سوی ارس در ضمن تمامیت ایران در اشعار او به وضوح نمایان بود.

در ادامه این مراسم جمشید علیزاده، شهریار پژوه معاصر، گفت: شهریار بزرگترین چهره رمانتیک ادبی ایران است و غیر از شهریار چهره دیگری از ادبیات فارسی نمی‌تواند به عنوان نماد زبان و ادب فارسی باشد.

این مسئول ادامه داد: شهریار مزایایی دارد که دیگر بزرگان ندارد، شهریار عامل اقوام ایرانی و شیعی است و مبانی اعتقادی شیعی در شعر شهریار جریان دارد.

علیزاده با بیان اینکه در شعر شهریار ایرانی بودن و شیعی بودن است و شعر ترکی را به ساختار اصلی زبان ترکی آذربایجانی برگرداند، بیان کرد: شهریار مجموعا حدود ۲۵ هزار بیت شعر فارسی و ترکی دارد و با اینکه نود درصد اشعار شهریار فارسی است اما در همان ده درصد ترکی‌اش، کاملا بی‌نظیر است و شهریار در شعر فارسی بنیانگذار شعری عاطفی است که از اشعار همه بزرگان بازشناخته می‌شود و هویت دارد.

یادآوری می‌شود، خوانش شعر توسط سید هادی بهجت تبریزی، پسر شهریار و درپایان مراسم ازشعرا و نویسندگان استان تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها