یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
مارکت کتاب در مشهد؛ سیگار نداریم ولی کتاب چرا!

یک فروشگاه مواد غذایی در یکی از مناطق قدیمی مشهد در طول بیش از چهار دهه سابقه فعالیت خود، نه تنها سیگار و مواد دخانی عرضه نکرده، بلکه حالا بخشی از فضای فروشگاه را هم به عرضه کتاب اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ کتاب‌ ایران (ایبنا)در خراسان‌ رضوی، امیر و احسان قوی، برادران خوش‌ ذوقی هستند که بخش مهمی از قفسه‌های مغازه قدیمی‌شان در نبش کوثر شمالی 25 یا همان میدان کوکای سابق را که حالا به کارخانه نوآوری مشهد تبدیل شده است، از مواد غذایی، بهداشتی، پروتئینی و ... خالی کرده‌اند و این فضا را به مواد پاک‌کننده روح و روان یعنی «کتاب» اختصاص داده‌اند.

این دو برادر در این فروشگاه ادامه‌دهنده راه پدرشان هستند و از کودکی در این مغازه و محدوده رفت‌وآمد داشته‌اند.

احسان قوی متولد سال ۱۳۶۴ است و کارشناسی ارشد مهندسی برق دارد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: ما به خاطر محیط خانواده که برادر و خواهر غالبا فرهنگی و اهل مطالعه هستند، از کودکی اطرافمان پر از کتاب و روزنامه و... بود و با مشورت برادر بزرگترم که بیشترین تأثیر را در روند کتابخوانی ما داشته و دارد، دست به این حرکت زدیم.
 
وی با اشاره به اینکه معتقدم که کتابخوانی یک فعالیت و کتاب یک وسیله است و نباید اوقات بیکاری را برای کتابخوانی گذاشت بلکه به نظرم باید برای این کار وقت خالی کرد، به شعارشان برای این حرکت فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما کتاب‌فروش نیستیم» و فقط برای ترویج کتابخوانی و اینکه در این محدود کتاب‌فروشی فعالی نیست، بخشی از این فروشگاه مواد غذایی را به عرضه کتاب اختصاص دادیم.
 

 
این مروج کتابخوانی ادامه می‌دهد: بهترین قسمت فروشگاه در حدود ۲۰ قفسه به این موضوع اختصاص پیدا کرده و در حدود هزار جلد کتاب در حوزه‌های کودک و نوجوان، انواع رمان‌های ایرانی و خارجی، کتاب‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، شعر و ادبیات قرار دارد.
 
قوی همچنین تاکید می‌کند: مشتریان و علاقمندان به کتاب در این فروشگاه هر کتابی را که بخواهند و در فروشگاه موجود نباشد، سعی می‌کنیم در کمترین زمان ممکن آن را برایشان تهیه کنیم.
 
این فروشنده مواد غذایی در مشهد با اشاره به اینکه وجود کتاب بهترین خوراک روح برای هر انسان و در هر خانه است و این یک ضرورت انکارنشدنی است، اضافه می‌کند: گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزودن کتاب درسبد غذایی خانواده‌ها از ایده‌هایی بوده است که باعث شد قسمتی از فروشگاه خود را به عرضه کتاب اختصاص دهیم.
 
وی می‌گوید: قبل از کرونا بحث امانت کتاب برای همسایه‌های محله و مشتریان را نیز داشتیم و از کتاب‌های داخل مغازه خودمان یا از کتابخانه‌های سطح شهر نیاز کتابی مردم را تامین می‌کردیم اما حالا دیگر به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کتاب‌ها را فقط به صورت نو و بسته‌‎بندی شده مناسب با اندک تخفیفی در اختیار علاقمندان قرار می‌دهیم.
 

 
قوی همچنین از استقبال مردم از این حرکت می‌گوید و اضافه می‌کند: مردم استقبال خوبی دارند و به خصوص همسایه‌ها خیلی لذت بردند و این حرکت را یک حرکت نو و بدیع می‌دانند، بعضی‌ها هم که برای خرید به مغازه ما وارد می‌شوند، تعجب می‎‌کنند و باعث می‌شود زمان طولانی‌تری را برای خرید و بازدید کتاب در فروشگاه بمانند.
 
این فروشنده مواد غذایی در مشهد با اشاره به اینکه در این فروشگاه از زمان تاسیس در چهل سال گذشته تاکنون سیگار و مواد دخانیات عرضه نشده است، می‌گوید: اگرچه سود این کالاها با توجه به تقاضا و مصرف زیاد آن‌ها قابل توجه است ولی به دلایل فرهنگی ما از سود صرف نظر کردیم که حتی گاهی با برخورد بد بعضی از خریداران نیز مواجه می‌شویم اما همین وجود کتاب در قفسه‌های این فروشگاه می‌تواند بر فرهنگ کتابخوانی مردم حتما تاثیر اندکی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها