یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
نخستین جشنواره ملی ادبی یزد برگزیدگان خود را معرفی کرد

نخستین جشنواره ملی ادبی یزد (یادمان شاعر فقید صابر یزدی) با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، آیین اختتامیه «جشنواره ملی ادبی یزد» شب گذشته با حضور جمعی از مسئولان استانی در محل تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

احمد محبی برادر مرحوم مرتضی محبی «صابر یزدی» گفت: این مرحوم، جوانی پرشور بود که دست قضا او را زود از ما گرفت.

وی بیان کرد: نام شاعرانه وی حدود نیم قرن است که در دفتر شعر پارسی و در رده شاعران دیارمان یزد ثبت شده است.

برادر مرحوم صابر یزدی ادامه داد: وی شاعری تیزهوش، خوش صدا و مردمی بود که بیش از 25 سال زندگی نکرد به گونه‌ای که مرگ وی حماسه‌گونه بود و دفتر زندگی او بسته شد اما با خاموش شدن جسمش، روحش روشن تر شد و وی ماندگار شد.


محبی بیان کرد: وی سال سوم دبیرستان که پایان برد، غزلیاتی از خود به یادگار گذاشت که مورد تشویق اساتید خود قرار گرفت و در همان زمان‌ها از طریق استاد کاوه با انجمن ادبی یزد آشنا شد و در این مسیر فعالیت کرد.

برادر کوچکتر صابر یزدی گفت: وی از حضور افرادی همچون صمصام یزدی تلمذ کرد و بسیار از ایشان بهره گرفت و در همان زمان‌ها نیز با افراد دیگری نیز همچون وزیری در ارتباط بود.

وی ادامه داد: صابر یزدی کتابخانه مرحوم وزیری را پایگاه علم و دانش خود قرار داد و هر روز از آنجا استفاده می‌کرد و بسیاری از اوقات خود را برای افزایش اطلاعات در این کتابخانه سپری می‌کرد.

احمد محبی گفت: متاسفانه از روزی که صابر از دنیا رفت بسیاری از آثار او نیز از دست ما رفت اما در 5 دهه تلاش کردیم تا این آثار را جمع آوری کنیم و دیوان وی را به چاپ رسانیم.

مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: شعر فارسی بخشی مهم از هویت ما ایرانی‌ها را شکل می‌دهد و ایرانیان در طول تاریخ بسیاری از هنرهای دیگر مانند موسیقی و داستان‌سرایی را در شعر بازآفرینی کرده‌اند.
 

وی افزود: شعر فراتر از هنر سازه و هویتی ما بلکه بخش لاینفکی از فرهنگ و شناسنامه ما محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: اگر می‌خواهیم دچار گسست فرهنگی نشویم باید هنرهای مهمی چون هنر شعر را پاسداری کرده و پاس بداریم و نباید اجازه دهیم که لابه لای هنرهای دیگر گم شود.

جوادیان‌زاده با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی ادبی یزد گفت: اولین جشنواره ادبی یزد با هدف حفظ سازه هویتی و ایجاد جریان قوی فرهنگی با محوریت یزد برگزار شد.

وی بیان کرد: به یاد آوردن و یادآوری بسیاری از مفاخر شهر یزد ازجمله صابر یزدی از جمله اهداف دیگر این جشنواره بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: در اولین دوره جشنواره استقبال خوبی از تمام استان‌ها صورت گرفت که به منظور انسجام بیشتر اشعار و داوری‌ها، قالب غزل را انتخاب کردیم و در دوره‌های بعدی رباعی و قالب‌های دیگر نیز انتخاب می‌شود.

جوادیان‌زاده گفت: بیش از 1200 اثر به جشنواره رسید که نشان از استقبال مخاطبین از این جشنواره بود.

وی افزود: دو جلد کتاب از مجوعه آثار منتخب جشنواره به چاپ رساندیم و یک نشریه نیز مختص آثار شاعران یزدی رونمایی شد.
 
سید محمود الهام‌بخش از اساتید دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به تعداد آثار ارسالی به جشنواره ادبی یزد گفت: توجه شاعران سراسر کشور به این جشنواره استان یزد بسیار جدی است و با کمال علاقه و اشتیاق به این جشنواره رغبت نشان دادند.


وی افزود: آثار دریافت شده در این جشنواره نشان داد که واقعا غزل به خصوص در بین جوانان به شدت جدی گرفته شده و بسیار عمیق و سنجیده و با حرکاتی به سوی نو بودن پیش رفته و این مژده بزرگی بوده است.

الهام بخش بیان کرد: افتخار می‌کنیم که استان یزد شاهد تعداد چشمگیری شعر برگزیده داشت و از شهرستان‌های مختلف شاهد این آثار بودیم.

همچنین در این مراسم نیز از کتاب‌های «آثار برگزیدگان و تقدیر شدگان جشنواره ملی ادبی یزد» و کتاب «آثار منتخبان از نگاه داوران جشنواره ملی ادبی» رونمایی شد.
 

در پایان این مراسم از نفرات برتر جشنواره قدردانی شد که اسامی آنها به شرح زیر است؛
محسن کاویانی از قم، بهمن صباغزاده از تربت حیدریه، محمد وطن خواه از کردکستان، مهشید ملکی زاده طبس، امیررضا وکیلی زارچ از یزد، آرش پورلیزاده از رشت، حمید رضا محمودزاده کرمام، رضا نیکوکار رشت، امیررضا رجب علیزاده از کاشان، فهیمه نسیم سبحان از یزد، راضیه موسوی از شیراز، محسن کاشانی از کرمان به عنوان نفرات برگزیده بخش اول بودند.

همچنین نفرات شایسته تقدیر نیز شامل راضیه مظفری از قم، علی اکبر سلیمانی از یزد، علی برزگری از میبد، شهناز کندی از اصفهان، فاطمه زاهد مقدم از قم، مهدی دهاقی از کرج، محمد مهدی شیخی از تهران، فاطمه مهدیان از یزد، سید رسول کامرانی از مازندران، رحیمه شاه حسینی از تهران، صدیقه کشتکار از گیلان، حمیده رضایی از قم، کاظم کشمیرشکن از یزد، آرزو از چهارمحال و بختیاری ، محمدرضا اسلامی از یزد، سمیه ایمانی از شیراز، احسان رئیسی از ابرکوه، بهروز اورزمان از تهران، جواد چراغی از زنجان بودند.

 
 
نخستین جشنواره ملی ادبی یزد (یادمان مرحوم صابر یزدی) به همت انجمن ادبی یادداشت نو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط