شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
آیین بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در گرگان برگزار شد

آیین بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از اهالی شعر و ادب در گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درگلستان، آیین بزرگداشت سالروز شعر و ادب فارسی با حضو  عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، احمد گلچین  و فرشته آل نبی معاون فرهنگی و رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از فرهیختگان، صاحبان قلم و پژوهشگران فرهنگ و شعر و ادب شهرستان گرگان در شامگاه امروز شنبه 27 شهریور ماه همزمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برگزار شد.

در ابتدای این آیین که به صورت مجازی نیز پخش می شد، «کریم الله قائمی» نویسنده، پژوهشگر، طنزپرداز، مترجم زبان تبری و صاحب مانیفست شعر گفتار در ایران، اشعاری را از کتاب تازه منتشر شده اش با عنوان «کتل کش» با محوریت شهر گرگان قرائت کرد.



سپس عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمد حسین شهریار، گفت: بسیار خرسندم در خدمت شما عزیزان با احساس هستم که گاه تنهایی خود را با قلم تقسیم می کنید و آمال و آرزوهای خود را در رشته های مختلف هنری ریخته و تابلوهای متنوعی از علایق و سلایق بشری خلق می کنید.

وی در ادامه افزود: شعر و ادب فارسی ظرف حکمت، عرفان، عشق و نیایش است و شاعران و نویسندگان میراث داران فرهنگ  و فرهیختگی اند.

کشمیری ضمن اشاره به خاطرات و فرازهایی از زندگی شهریار و نحوه مانوس شدنش با دنیای شعر و ادب، اظهار کرد: امروز دور هم جمع شدیم تا از زحمات تعدادی از پژوهشگران و مولفان حوزه فرهنگ فولکلور گرگان زمین تقدیر کنیم و امید آن را  داریم که این قدردانی های کوچک اما مستمر، باعث حضور جوانان و نسل های آینده در این عرصه بشود.

در ادامه «سید عباسعلی محسنی مفیدی» نویسنده  مجموعه کتاب «اوسانه های کلثوم ننه» قصه های کوتاهی از کتابش را به گویش گرگانی خواند و درباره تبار آن ها توضیحاتی را ارائه کرد.



سپس «محمد رضا اثنی عشری» از دیگر پژوهشگران فرهنگ و فولکلور گرگان زمین، اتل ها و مثل هایی را ضمن بیان وجه تسمیه آن به گویش گرگانی قرائت کرد.

در بخش دیگری از آیین نکودانشت «رحمت الله رجایی» نویسنده، پژوهشگر، فرهنگی بازنشسته و فعال فرهنگی و رسانه‌ای، عضو انجمن آثار و مفاخر استان گلستان، مدیر مرکز دانشنامه گلستان و مؤلف کتاب‌هایی چون «آتش همچنان بدون دود»، «آموزش‌وپرورش نوین گرگان»، «استعمار در دیار سبز»، «پرچم‌دار نوگرایی در استرآباد» درباره کتاب 3 جلدی تازه منتشر شده اش در خصوص «پزشکی سرزمین گرگان» مواردی را به سمع حاضران رساند.

خوانش شعری از «مظهر استرآبادی» شاعر غزل سرای دوره فتحعلی شاه و «پرویز کریمی» پدر شعر معاصر گرگان توسط  «محمود اخوان مهدوی» پژوهشگر گرگانی، شعر خوانی «یلدا قلیشلی» فرزند شاعر فقید گرگانی «حبیب الله قلیشلی» ، شعرخوانی «حسین ضمیری» شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه و نیز «حسین طاهری» هنرمند گرگانی از دیگر برنامه های اجرا شده در این آیین بود.



همچنین «احمد خواجه نژاد» دانش‌آموخته تاریخ انقلاب اسلامی، مدیر موسسه فرهنگی میرداماد گرگان، مدیرمسئول نشر پیک ریحان، عضو شورای راهبردی دانشنامه گلستان و مؤلف آثاری چون «ستارگان خاک»، «نیم ساعت تا شهادت»، «ظهر آدینه»، «یاد ایام»، «نسل ماندگار» در ادامه در خصوص نشر ادبیات عامه و وضعیت نشر در شرایط کنونی مطالبی را عنوان کرد.

در ادامه ی این آیین همچنین از کتاب های «اوسانه های کلثوم ننه» ، «زنبلق» ، «افسانه بابودردا» ، «لحظه های بی زمان»  و «کتل کش» که در خصوص فولکلور گرگان یا آثار نویسندگان گرگانی است، رونمایی به عمل آمد.

یادآوری می شود در پایان عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از 11 چهره ی فعال در عرصه ی فرهنگ، ادب  گرگان زمین که در طی سالیان متمادی زحمات بسیاری را در حوزه فولکلور گرگان انجام داده اند تقدیر کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها