شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
برگزیدگان هفدهمین سوگواره عاشورایی در شیراز معرفی شدند

برگزیدگان هفدهمین سوگواره عاشورایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، در بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، جاماندگان از هجرت، سعادت، شهادت و هم‌رکابی و حضور در خیمه‌گاه حسین (ع) و نوجوانان و جوانان حاضر در کربلا، موضوعات سوگواره هفدهم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس را تشکیل می‌داد.

اعضای نوجوان مراکز، نونگاه و نوجوان (۱۲ تا ۱۷ سال)، (در سطح استان)، مربیان مراکز و کارکنان دفتر استان  آثار خود را به سوگواره ارسال کردند.

محورهای سوگواره در بخش فرهنگی شامل: معرفی کتاب به صورت مجازی، قصه‌گویی، تحقیق و پژوهش و مداحی تعریف شده بود. شعر، داستان، متن ادبی و خاطره‌نویسی نیز محورهای بخش ادبی سوگواره بود و در بخش هنری نیز علاقه‌مندان می‌توانستند در زمینه نقاشی، پوستر و پویانمایی فعالیت و به خلق اثر بپردازند.

آثار رسیده به دبیرخانه سوگواره، داوری و برگزیدگان هر بخش معرفی شدند. بر این اساس در بخش فرهنگی، زینب رحیمی از مرکز فرهنگی هنری شماره 5 شیراز و با راهنمایی لیلا باقرنژاد، رتبه اول بخش اعضا را در قالب «معرفی کتاب» به خود اختصاص داد. مائده عبیدی از مرکز فرهنگی هنری شماره 1 جهرم رتبه دوم بخش اعضا را باز هم در قالب «معرفی کتاب» و با راهنمایی اعظم رنجبر جهرمی به خود اختصاص داد. رتبه سوم «معرفی کتاب» را فاطمه رجبی، مربی مرکز فرهنگی هنری بوانات کسب کرد و علی جهانگیری از مرکز فرهنگی هنری فسا و با راهنمایی جواد شیخی، مقام برتر بخش «مداحی» را به دست آورد.

حدیث قلندری عضو مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون فارس در بخش ادبی و قالب «شعر» مقام اول را کسب کرد. زهرا طالبی و محمد حسین طالبی اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 3 شیراز بودند که با راهنمایی سمیه کشاورز و عاطفه شیروانی مقام دوم و سوم بخش «شعر» را به خوداختصاص دادند. نسترن کرم‌پور هم  از مرکز فرهنگی هنری صدرا با راهنمایی عاطفه شیروانی توانست مقام چهارم ادبی را در قالب «داستان» کسب کند.  

بخش هنری نیز سه برگزیده از لارستان داست که فرانک پور‌علی رتبه اول بخش اعضا در قالب «نقاشی» را با راهنمایی منصوره تقوی‌فرد به خود اختصاص داد. منصوره تقوی‌فرد و لیلا باقر‌نژاد نیز هر دو در بخش مربیان، مقام اول را در قالب‌های «نقاشی» و «پوستر» به دست آوردند.  

موضوع سوگواره هجدهم کانون فارس مشخص شد
محمدرضا سنگری عاشورا پژوه و اندیشمند عاشورایی با حضور در هفدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس موضوع هجدهمین سوگواره را جایگاه مسیحیان در کربلای اباعبدالله عنوان کرد.  

وی گفت: به هفدهمین سوگواره با عنوان «دریغ» رسیدیم و چقدر زود، چقدر دیر. ما قدم به قدم به پایان نزدیک می‌شویم و خوشا به حال آنان که به جاودانگی خود را گره می زنند و حسین مانا و پایای همه زمان‌هاست. 

به گفته این نویسنده و پژوهشگر «دریغ» تصویر کلی از کسانی که نسبتی با کربلای حسینی داشتند. او مجموعه این افراد را به چند دسته تقسیم کرد: دسته اول «نیامدگان» بودند یعنی کسانی که از ابتدا حرکت امام و یارانشان را دیدند و فقط به تماشا دل‌خوش کردند و غبار کاروان بر سر و صورتشان نشست؛ کسانی که می‌توانستند کاروان را همراهی کنند و نکردند. سست‌پایان و سست‌رأیانی که حرکت حضرت را دیدند و نیامدند و بعد دریغ و حسرت خوردند. به گفته‌ی سنگری در روزگار کنونی هم هستند کسانی که  وقتی خیر و خوبی و  زیبایی مطرح می‌شود همراه و همدل نمی‌شوند و روزی هم که موعود بزرگ از کنار قبله طلوع کند باز هم کسانی از نیامدگان خواهند بود.

گروه دومی که این اندیشمند به آن اشاره کرد کسانی هستند که بر قله عاشورا نشسته‌اند و به تعبیر سنگری «آمدگان» هستند. بعضی از این پیشتازان پیش ازکربلا به شهادت رسیدند و یکی از آن‌ها یک ایرانی غیور است به نام میثم تمار که ده روز قبل از رسیدن اباعبدالله به کربلا به دار کشیده شد.

گروه سوم «گسستگان» هستند یعنی کسانی که آمدند اما وقتی خبرهای تلخ را شنیدند سر خود گرفتند و از کربلا بیرون رفتند و گروه چهارم «حسرت‌زدگان» هستند که در معرض دعوت امام قرار گرفتند اما دعوت را لبیک نگفته، فرصت‌ها را تباه کردند و دچار حسرت و پشیمانی شدند. 

سنگری در ادامه از فرصت‌ها گفت: انسان‌ها یا فرصت‌سوزند یا فرصت‌طلب. یا فرصت‌سازند و یا کسانی هستند که خویش را در فرصت‌ها می‌آفرینند. او افزود: علی علیه‌السلام می‌فرماید: دریغا انسان‌ها! هر کسی که فرصتی را از دست داده، طلب فرصت اضافه می‌کند و همان فرصت‌ها را هم به راحتی از دست می‌دهد. 

محرم و عاشورا در عمق باور شیعه جریان دارد 
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز در هفدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس گفت: محرم و عاشورا در عمق باور شیعه جریان دارد و نهضت کربلا در طول این 14 قرن باکوثر زلال و عمیق، سیراب‌کننده جان‌ها بوده است.  

سعیدرضا کامرانی افزود: سوگواره عاشورایی، به عنوان یکی از مستمر‌ترین و باسابقه‌ترین فعالیت‌های آیینی و تلفیق هنر، ادب و فرهنگ با مضامین دینی، جایگاه ویژه‌ای را در بین فعالیت های کانون فارس پیدا کرده است. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اشاره به موضوع سوگواره هفدهم گفت: سوگواره عاشورایی کانون فارس به هفدهمین منزل خود رسید و روایت آنانی است که همسفر کاروان حسینی نشدند و از سعادت و شهادت و هم رکابی با سید جوانان اهل بهشت جاماندند.

مسئول برگزاری سوگواره عاشورایی و کانون فارس در مورد محورهای این سوگواره عنوان کرد: محورهای این سوگواره در بخش فرهنگی شامل: معرفی کتاب به صورت مجازی، قصه‌گویی، تحقیق و پژوهش و مداحی بود. در بخش ادبی،آثار شعر، داستان، متن ادبی و خاطره‌نویسی خلق شد و در بخش هنری علاقه‌مندان در زمینه نقاشی پوستر و پویانمایی به آفرینش اثر پرداختند.

یادآور می‌شود: هفدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس با حضورمحمد‌‌رضا سنگری، نویسنده، پژوهشگر و عاشورا‌پژوه به صورت مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها