پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
«واعظ پارسا» و «به احترام مادر» در دامغان رونمایی شد

آیین رونمایی از دو عنوان کتاب «واعظ پارسا» نوشته مصطفی ترابی و «به احترام مادر» ترجمه سیدسعید شاهچراغی همزمان با برگزاری ویژه برنامه «نکوداشت مقام فقهی اخلاقی آیت الله شیخ غلامحسین خیری دامغانی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ترابی دبیر اجرایی «اولین نکوداشت مقام فقهی، اخلاقی آیت الله شیخ غلامحسین خیری (قدس سره)» در ویژه برنامه نکوداشت مقام فقهی اخلاقی آیت الله شیخ غلامحسین خیری که امروز (پنج شنبه 25 شهریورماه) در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان برگزار شد، بیان کرد: هنوز هم نام عالم بزرگ مرحوم آیت الله شیخ غلامحسین خیری ضرب المثل زهد، تقوا و پرهیزکاری است.

وی افزود: آیت الله خیری در طی سال‌ها تدریس این عالم در حوزه علمیه تهران و مدارس علمیه دامغان شاگردان برجسته‌ای همچون آیت الله العظمی مهدوی دامغانی و فرزندش احمد مهدوی دامغانی، مهدی محقق و آیت الله سیدمحمد شاهچراغی را با فضیلت پارسایی و پرهیزکاری آشنا کرد.

ترابی یادآور شد: صراحت لهجه، قاطعیت، حفظ و پاسداری از ارزش‌های دینی، مواجهه بی مسامحه با پلیدی و ناهنجاری‌های اجتماعی از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله خیری ورکیانی بوده که شاگردانش را به تمجید این اوصاف استاد خود واداشته است.

آیت الله خیری علمدار فریضه امر به معروف و پرچم دار فضیلت نهی از منکر بود
دبیر اجرایی اولین نکوداشت آیت الله خیری تصریح کرد: به راستی و درستی می‌توان آیت الله خیری را علمدار فریضه امر به معروف و پرچم دار فضیلت نهی از منکر دانست که همواره تلاش کرد احساس مقدس مسئولیت را در برابر جامعه در دل و دیده دیگران تقویت کند.

وی با اظهار گلایه از اینکه با گذشت سال‌ها از ارتحال این عالم وارسته کمتر شاهد اقدامی در احیای نام و یاد وی بودیم، ادامه داد: موضوعات غیرمهم را در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شهری مورد بحث و دقت نظر قرار دادیم اما از تکلیف حق‌شناسی نسبت به عالمان بزرگی همچون آیت الله خیری غفلت ورزیدیم تا جایی که نسل دیروز به غفلت و فراموشی و نسل امروز به جهالت و ناآشنایی نسبت به ایشان و اقدامات ارزشمندشان دچار شده است.

 


ترابی اضافه کرد: برگزاری اولین آیین نکوداشت آیت الله خیری برگزارکنندگان را برآن داشت تا به بهانه یکی از فضایل ارزشمند وی (احیای امر به معروف و نهی از منکر) نشست تخصصی با موضوع «بررسی راهکارهای اجرای امر به معروف و نهی از منکر» بپردازیم.

وی گفت: کارگروه مردمی ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر متشکل از حدود 50 نفر طی 17 ماه به صورت خودجوش در قالب کارگروه‌های آموزشی پژوهشی و مطالعات میدانی پرداخته است. همچنین فعالیت‌های جزیره‌ای، غیرمرتبط و فاقد ویژگی یکپارچگی باعث شده است اثرگذاری این فریضه کاهش یابد.
 

 
ماندن ساز و کار کارگروه نهی از منکر مردمی ضرورت دارد
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رستمیان امام جمعه دامغان گفت: دغدغه ما اختصاص به شهرستان دامغان ندارد اما به این دلیل که دامغان محل زندگی و اشتغال ما است ناچاریم برنامه‌های‌مان را برای شهرمان تدوین کنیم. فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید قلباً، زباناً و یدی باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دامغان ضمن تبیین اقدامات ارزشمند آیت الله خیری در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: این عالم وارسته وقتی با منکری مواجه می شد صراتا آن را نهی می‌کرد و صراحت لهجه‌اش زبانزد عام و خاص بود.

رستمیان به تسهیل ازدواج آسان و تمهید مقدمات و شرایط ازدواج از سوی دستگاه‌های متولی اشاره کرد و ادامه داد: برای شکل نگرفتن منکرات همه مسلمانان هر اقدامی که می‌توانند را باید انجام دهند.

امام جمعه دامغان با تحسین از آسیب‌شناسی منکرات توسط فعالین فرهنگی نکوداشت آیت الله خیری دامغانی تصریح کرد: ضرورت دارد ساز و کار کارگروه نهی از منکر مردمی باقی بماند و عمومیت پیدا کند.

بر اساس همین گزارش دو نفر از اعضای کارگروه مردمی نکوداشت مقام فقهی اخلاقی آیت الله شیخ غلامحسین خیری مقالات خود را که منکرات برخی از محله های پرتردد شهرستان دامغان آسیب شناسی شده بود ارائه دادند.

مرحوم آیت الله شیخ غلامحسین خیری در سال ۱۲۶۰ شمسی در روستای ورکیان در پنج کیلومتری جنوب دامغان متولد شد و در حوزه‌های علمیه بهشهر، مشهد مقدس و نجف اشرف به تحصیل علوم دینی مشغول شد. وی در حوزه‌های علمیه تهران و دامغان به تدریس فعالیت داشت و در سال ۱۳۳۵ شمسی دار فانی را وداع و در آستان مقدس بکیر ابن اعین دامغان دفن شد. مرحوم خیری دامغانی واعظ و سخنرانی دانا و مؤلف پنج اثر پژوهشی در نظم و نثر به نام‌های «فلاح المسلمین»، «اختصار الاحوال فی موالید السید النبی و الان»، «کشکول»، «خزینه الانوار» و «مجموعه اشعار به زبان فارسی و عربی» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها