سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
کتابفروشی «فرهنگان» به آخر خط رسیده است!

مدیر کتابفروشی «فرهنگان» در زنجان با اشاره به مشکلات اقتصادی و عدم حمایت مسئولان از این مجموعه، گفت: با این شرایط نمی‌توان ادامه داد، دنبال تعطیل کردن مجموعه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، اواسط سال 98 بود که به همت یه شهروند کتابدوست زنجانی به نام «مختار مهدی‌زاده» و با سرمایه‌گذاری مشترک با «شهرداد میرزایی»، ساختمان تاریخی راه‌آهن زنجان به بزرگترین کتاب‌فروشی شمال‌غرب تبدیل شد.

کتابفروشی «فرهنگان» در عرض چند ماه تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌های شهر شد و به لحاظ برگزاری مراسم فرهنگی مختلف مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

این کتابفروشی با عرضه محصولات فرهنگی، ارائه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، کتاب‌های بزرگسال، برپایی بازی‌های فکری و سرگرمی‌های علمی، عرضه نوشت‌افزار و هدایای فرهنگی و هنری در قالب یک مرکز فعالیت دارد.

کافه‌کتاب مجهز «فرهنگان» هم در سالن ضلع شمالی و محوطه بیرونی ساختمان و همچنین تجهیز سالن رویدادها، برگزاری برنامه‌های متنوع هنری، فرهنگی، علمی ادبی و آموزشی و بخش بازی از دیگر بخش‌های این کتابفروشی است.

در مدت زمانی که «فرهنگان» فعالیت داشت، برنامه‌های متعددی به ‌صورت هفتگی برگزار شد؛ رونمایی از کتاب، کارگاه‌های نقد فیلم و فیلمنامه‌نویسی، نقد کتاب و کارگاه آموزشی کارتون در این محل برگزار شده است.

در دو سال اخیر اما، شیوع ویروس کرونا موجب شده است که این کتابفروشی همچون سابق فعالیت نداشته و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود؛ طوری که مالکان آن به فکر تعطیلی کتابفروشی بیفتند.

مدیر مجموعه «فرهنگان» زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه شیوع کرونا، سیل سهمگینی بود که همه صنوف به ویژه کتابفروشی‌ها را در بر گرفت، گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی طوری شده که کتاب در سبد خانوار جایی ندارد.

«مختار مهدی‌زاده» با بیان اینکه هر زمان مشکلات اقتصادی به خانواده‌ای فشار وارد می‌کند قبل از همه چیز مصارف فرهنگی را کاهش می‌دهد، بیان کرد: در ایران وقتی بودجه خانواده کاهش می‌یابد خانواده به سمت حذف هزینه‌ فرهنگی خود می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در زنجان غذای جسم بیشتر از غذای روح اهمیت دارد، گفت: من اگر به جای این مرکز فرهنگی، یک مغازه اغذیه‌فروشی راه انداخته بودم، قطعا سود و منفعت بیشتری می‌بردم، چرا که برخی از اشخاص هزینه برای پیتزای 120 هزار تومانی را دارند، ولی سالی به یک بار هم به «فرهنگان» و مجموعه‌های فرهنگی سر نمی‌زنند.

مدیر مجموعه «فرهنگان» زنجان با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود هیچ حمایتی از مجموعه فرهنگان از سوی مسئولان وجود ندارد، افزود: منظور ما از کمک، مباحث مالی نیست؛ مشکل اینجاست که زنجان با این میزان ادعای فرهنگ کتابفروشی مناسب ندارد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه شهرداری‌ها با وجود وظیفه‌ای که در حوزه فرهنگ دارند، هیچ حمایتی از مجموعه انجام نمی‌دهند، اضافه کرد: در مدتی که این مجموعه فعال است، سه شهردار تغییر کرده و ما با همه آنها صحبت کردیم ولی حتی یک قدم کوچک در حد نصب یک بنر برای تبلیغ مجموعه هم برنداشتند.

وی با انتقاد از عدم حمایت‌های رسانه‌های جمعی افزود: صدا و سیما ثانیه‌ای در جهت تبلیغ کتاب سرمایه‌گذاری نمی‌کند و یا شهرداری حتی بیلبوردی را به تبلیغ در زمینه کتاب و کتابخوانی اختصاص نمی‌دهد.

مهدی‌زاده گفت: من به تمام مقامات ادارات شهر نامه دادم و از تخفیف ۱۰ درصدی این ارگان خبر دادم اما کسی از این طرح استقبال نکرد.

مدیر مجموعه فرهنگان زنجان تصریح کرد: متاسفانه وقتی از شهرداری خواستیم تا بنر رو‌به‌روی راه‌آهن را به معرفی کتاب اختصاص بدهند تا هر هفته یک کتاب را در آنجا معرفی‌ کنیم، برای انجام این کار روزی ۱۰۰ هزار تومان طلب کردند که دیدیم نمی‌توانیم بپردازیم.

وی با بیان اینکه شرایط طوری شده است که در شهر زنجان درآمد جغور بغور بیشتر از یک مجموعه فرهنگی و کتابفروشی است، افزود: همین بی‌مهری‌ها موجب می‌شود که گردانندگان مجموعه‌های فرهنگی به فکر یک شغل دیگر باشند.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی و هزینه‌های آنها به سبب کرونا و مشکلات اقتصادی در سبد معیشیتی خانواده حذف شده است، گفت: همین موضوع باعث بروز بسیاری از مشکلات در زمینه فرهنگ و هنر شده است.

مدیر مجموعه فرهنگان زنجان با اشاره به هزینه بالای انجام شده برای تجهیز سالن فرهنگان زنجان بیان کرد: این مایه تأسف است که چنین سالنی بدون استفاده است و این موضوع یعنی فرهنگ خاک می‌خورد.

وی با بیان اینکه حمایت از مجموعه‌های فرهنگی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، گفت: وقتی جوان امروزی در چنین شرایطی به مراکز فرهنگی نیاید، قطعا به جایی خواهد رفت که یا مواد مصرف کند یا بزه انجام دهد.

مهدی‌زاده گفت: مجموعه فرهنگی «فرهنگان» برای ایجاد یک مرکز تفریحی سالم اقدام به ایجاد کافه برای جوانان کرده بود که متاسفانه آن هم به دستور نیروی انتظامی تعطیل شد و همین محدودیت‌ها موجب کاهش فعالیت این مجموعه شده است.

مدیر مجموعه فرهنگان زنجان با بیان اینکه در نتیجه کاهش مراکز فرهنگی کار برخی از جوانان زنجانی قدم زدن در مرکز شهر شده است، افزود: با این شرایط نباید انتظار ادامه فعالیت مراکز فرهنگی را داشته باشیم.

وی با انتقاد از سنجش کار فرهنگی با مسائل مادی افزود: متاسفانه دیدگاه برخی از مسئولان درباره خوراک فرهنگی جامعه و نیازهای آن مادی است و همین امر موجب شده که مراکز فرهنگی همچون فرهنگان و یا همان کارخانه کبریت، کارکردی نداشته باشند.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه به علت همین مشکلات «فرهنگان» در این مدت فعالیت خود تراز مثبت مالی نداشته است، افزود: البته اقداماتی برای بهتر شدن شرایط انجام شده است، اما محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود، موجب دلسردی مدیران مجموعه می‌شود.

مدیر مجموعه «فرهنگان» زنجان با بیان اینکه به علت کارکرد خوب کتابفروشی فرهنگان و فضایی که داشت، تا مقامی همچون معاون رئیس جمهور هم در این مکان حضور پیدا کرد، افزود: با این وجود، متاسفانه حمایتی نیست و وقتی ما این شرایط را می‌بینیم مجبوریم سرمایه را به استان دیگری ببریم که برای ما هم خوب باشد.

وی با اشاره به استفاده از فروش آنلاین و استفاده از دوچرخه‌سواران برای ارسال بسته‌های کتاب در جهت ترویج استفاده از دوچرخه برای کاهش آلودگی هوا، گفت: زنجان یکی از استان‌هایی است که میزان مطالعه و کتابخوانی در آن کمتر است. در این استان به غیر از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ اداره‌‌‎ای از فرهنگ حمایت نمی‌کند. مجموعه فرهنگان حتی آماده عقد قرارداد با ادارات و ارائه بن تخفیف بود اما متاسفانه هیچ همکاری در این باره نشد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه فضای ۸۰۰ متری فرهنگان با امکانات و طراحی خاص خود آماده شده است اما کسی قدردان این موضوع نیست، اضافه کرد: به همین خاطر است که افرادی که در این زمینه هزینه می‌کنند، متوجه می‌شوند که به جای اینکه در‌آمدی از این طریق به دست بیاورند، هر ماه باید میزانی نیز هزینه کنند؛ ناچار قید فعالیت را می‌زنند و کتابفروشی را تعطیل می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم حمایت‌ها و بی‌توجهی‎‌ها «فرهنگان» را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، گفت: اگر روال همین باشد، مجبور به تعطیلی خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها