دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
تنبیه کتابفروشی با نصب کیوسک راهنمایی و رانندگی!

در یک اقدام ضرب‌الاجلی در اهواز، کیوسک راهنمایی و رانندگی در مقابل «کتابفروشی مُحام» نصب و نمای کتابفروشی از دید مخاطبان خارج شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، مجموعه فروشگاه «‌مُحام‌» مخفف موقوفه حاج اسماعیل مدنیان در فلکه سوم کیانپارس و نبش خیابان میهن شرقی اهواز از سال 1385 فعالیت خود را در چهار بخش: نوشت‌افزار، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، کافی‌شاپ و شهر اسباب‌بازی آغاز کرد. در این میان کتابفروشی مُحام در زیربنایی بالغ بر 300 مترمربع و با استفاده از راهنمایان کتاب و آوردن کتاب‌های متنوعی در زمینه فلسفه، تاریخ، شعر، کتب نفیس، داستانی، کودک و نوجوان، روانشناسی، مذهبی، کمک درسی و زبان خارجه خدمات قابل توجهی به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. کسب عنوان کتابفروشی برتر کشور در امر ترویج کتاب‌خوانی در سال 1394، چاپ «‌کتابنامه مُحام‌» با موضوع کتاب‌های جدید، پیشنهادهای راهنمایان کتاب مُحام، معرفی نویسندگان و مترجمان کشوری و استانی از سال 1389 تاکنون و برگزاری نشست‌های ادبی با حضور نویسندگان و شاعران کشوری، ازجمله این فعالیت‌ها در راستای رشد وضعیت فرهنگ و هنر در شهر اهواز است.

تاثیر اِلِمان‌های شهری بر ذهن انسان‌ و استفاده از آن به صورت نوین بر اساس شاخص‌های ایرانی - اسلامی علاوه بر هویت و نشان‌دادن چهره‌ زیبا از یک شهر، می‌تواند در افزایش ارتباط شهروندان با شهر نیز تاثیرگذار باشد. در ایران نیز در کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز شهرداری‌ها کوشیده‌اند با نصب تابلو و تندیس‌ها شهروندان را به سوی کتاب و کتابفروشی‌ها سوق دهند.

مع‌الاسف در کلانشهر اهواز با ظرفیت و پتانسیل بالا و معرفی نویسندگان و شاعران برجسته در طول سالیان متمادی و داشتن کتابفروشی‌هایی برجسته در سطح کشور، نه‌تنها تاکنون اقدام خاصی در زمینه طراحی و المان‌های شهری مرتبط با کتاب و کتابخوانی ازسوی متولیان سازمان زیباسازی شهرداری اهواز، صورت نگرفته است، بلکه در چند روز گذشته جانمایی کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در مقابل ساختمان کتابفروشی مُحام اهواز، موجب شده که چهره و جایگاه این کتابفروشی در نقطه کور قرار گیرد.
 
 
مدیر منطقه دو شهرداری اهواز درخصوص نصب کیوسک راهنمایی و رانندگی در مقابل کتابفروشی ُمحام به خبرنگار ایبنا گفت: جانمایی کیوسک راهنمایی و رانندگی بدون هماهنگی با شهرداری و توسط شورای ترافیک انجام شده است. هرچند از لحاظ قانونی نصب این کیوسک مشکلی ندارد.

محمدسعید حردانی افزود: کتابفروشی مُحام بدهی میلیاردی به شهرداری دارد و اقدام به ساخت و ساز بدون مجوز کرده است. هرچند من به‌شخصه از نصب این کیوسک در یک مکان فرهنگی چون کتابفروشی که چهره آن را تغییر داده است، ناراضی هستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راهنمایی و رانندگی بدون مجوز از شهرداری می‌تواند اقدام به نصب این کیوسک کند؟ این‌گونه توضیح داد: مقرر شد جلسه‌ای با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این خصوص داشته باشیم و طی بازدیدی از مکان نصب کیوسک در بعد از ظهر 14 شهریوماه تدابیری برای آن بیندیشیم که اگر امکان داشته باشد کیوسک را در سمت دیگر قرار دهیم.
 
سعید مدنیان مدیر کتابفروشی مُحام اما در واکنش به اظهارات شهردار منطقه دو اهواز، به خبرنگار ایبنا گفت: بدهی در مورد نوشت‌افزار مُحام بود که تسویه شد و آقای طباطبایی معاون مالی و هنری در جریان پرداخت آن بوده است. اصلاً فرض کنید کتابفروشی بدهکار بود؛ نصب کیوسک راهنمایی و رانندگی چه ارتباطی به این موضوع دارد؟!

مدنیان ادامه داد: صبح اول وقت این کیوسک نصب شد و زمانی که از سوی کتابفروشی به این کار اعتراض شد، در جواب گفتند: با مجوز شهرداری این کار انجام می‌شود. با مراجعه به راهنمایی و رانندگی همین جواب داده شد که با مجوز، کیوسک نصب شده است. به هر سازمانی رفتیم، کسی پاسخگوی ما نبود.
 
 
وی ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولان به اماکن فرهنگی تصریح کرد: اگر به‌جای کتابفروشی، در این ملک -که ارزش 40 میلیارد دارد- پیتزافروشی می‌زدم، قطعا چندبرابر سود می‌کردم. این هم نتیجه‌ی کار فرهنگی است! در حال حاضر 27 نفر در این کتابفروشی کار می‌کنند. آسیب‌های ناشی از کرونا و افزایش قیمت کتاب‌ها مشکلات را چند برابر کرده است. در ماه‌های گذشته تنها توانستیم حقوق کارکنان، عوارض و قبوض را پرداخت کنیم و تراز مالی کتابفروشی بی‌حساب (یِر به یِر) شد. 

مدیر کتابفروشی در پایان گفت: وقتی کتابفروش مجبور است کتاب‌ها را با قیمت پشت جلد به مخاطب بفروشد؛ به طور مثال کتاب چهار سال پیش موجود در کتابفروشی را باید به قیمت پشت جلد بدون افزایش به خریدار بفروشد و اگر هزار تومان اضافه بگیرد، باید با سازمان تعزیرات و ... روبه‌رو شود. در کنار این همه مشکلات، کتابفروش نه‌تنها حمایت نمی‌شود؛ بلکه در عمل همه شمشیر را برایش از رو بسته‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها