شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
جوانرودی‌ها فقط یک کتابخانه بیشتر می‌خواهند

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی جوانرود گفت: با توجه به فاصله زیاد قسمت‌های مختلف شهر به کتابخانه‌های عمومی موجود، نیاز است که در این شهر حداقل ۲ باب کتابخانه دیگر احداث شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، شهرستان جوانرود از قدیم‌الایام شاعران و ادیبان بزرگی را در دامن خود پرورانده است. بعد از انقلاب اسلامی، شاعرانی با نگاه جدید و افکار تازه، قدم در عرصه ادبیات نهاده‌اند که تولد انجمن‌های ادبی متعدد و پرورش شاعران مختلف، از دستاوردهای آن است.

در این عرصه شاعرانی چون سیدباقرهاشمی، عبدالله جمشیدی، فریدون میراحمدی، رسول رضایی، صابر مرادی، کمال امینی و ... شکوفا شدند که حالا هر کدامشان صاحب چندین اثر در عرصه شعر و ادب هستند؛ شاعرانی که نخستین انجمن‌های ادبی را راه‌اندازی کردند و پس از آنها شاعران دیگری هم به جرگه آنها پیوستند و شروع به فعالیت کردند؛ چهره‌هایی که امروز در زمینه ادبیات کردی در بخش‌های شعر کلاسیک، نو و شعر کودک صاحب‌ نظر و دارای جایگاه خاص هستند.

بی‌شک وجود کتابخانه‌ها و برگزاری محافل ادبی در پرورش استعدادهای درخشان این منطقه کردنشین تاثیرگذار است. شهرستان جوانرود در حال حاضر دارای 2 باب کتابخانه شهری یکی با زیربنای 1600 مترمربع و دیگری با زیرسنای 3000 مترمربع و یک کتابخانه سیار روستایی است؛ شهرستانی که به‌عقیده رییس اداره کتابخانه‌های عمومی آن، با توجه به جمعیت و میزان علاقه‌مندی کوددکان و نوجوانان به کتابخوانی، باید کتابخانه‌های بیشتری داشته باشد.
 
«حسین محمدی‌راد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن بیان این مطلب، گفت: جمعیت شهرستان در حال حاضر به بیش از 70 هزار نفر می‌رسد که با هدف دسترسی آسان شهروندان و فاصله زیاد قسمت‌های مختلف شهر به کتابخانه‌ها، نیاز است که در این شهر حداقل ۲ باب کتابخانه احداث شود و در روستاهای پرجمعیت شهرستان نیز نیاز ضروری به احداث کتابخانه وجود دارد.

 
رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوانرود از کتابخانه عمومی امام خمینی (ره)، کتابخانه عمومی محمد رسول‌الله (ص) و کتابخانه عمومی سیار پیک دانایی به عنوان سه کتابخانه عمومی این شهرستان یاد کرد و با بیان اینکه اینکه کتاب‌ها و منابع موجود در کتابخانه محمد رسول‌الله به‌روزتر از بقیه است، ادامه داد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوانرود دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کتابداری هستند.

به‌گفته محمدی‌راد، کتابخانه عمومی محمد رسول‌الله (ص) داری سالن اجتماعات با تجهیزات کامل و داری ۱۸۷ صندلی است و از این حیث، جوانرود بعد از مرکز استان، دومین شهرستان استان است که کتابخانه‌های آن دارای سالن اجتماعات هستند.
 
وی افزود: جدا از وضعی که کرونا به وجود آورده و دو کتابخانه شهرستان را به تعطیلی کشانده است، تاکید شده است که باید به ازاء هر 10 هزار نفر جمعیت یک کتابخانه در نظر گرفته شود. در جلسات انجمن کتابخانه‌ها پیگیر توسعه این مراکز هستیم ولی اعتبارات خاصی برای این منظور نیاز است که در صورت تخصیص اعتبار می‌توانیم زمینی برای این منظور احداث کنیم.
 

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که وضعیت به‌روزرسانی و دسترسی به منابع در این شهرستان به چه صورت است؟، گفت: کتاب‌های موجود، در کتابخانه باقی می‌ماند و در صوررت فرسوده‌ شدن و یا بدون مخاطب‌ ماندن به مدت شش سال، می‌توان کتاب‌های جایگزین را در نظر گرفت.
 
فعالیت‌های کتابخوانی در روزهای سخت کرونایی
محمدی‌راد اضافه کرد: اکنون کرونا بسیاری از فعالیت‌های ما را محدود کرده است از همین رو برای ترویج کتابخوانی از فضای مجازی کمک می‌گیریم به طوری که گروهی با همین هدف با حضور 400 عضو در فضای مجازی تشکیل داده‌ایم و در این گروه کتاب‌های تازه وارد و پرمخاطب معرفی می‌شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جوانرود از ارسال کتاب با توجه به درخواست اعضا، برگزاری نشست‌های کتابخوانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و کتابخوانی رضوی که در سال گذشته با بیش از 1000 نفر برپا شد.

وی از برگزاری نشست‌های مجازی، تشیکل گروه‌های کتابخوانی مجازی، برگزاری قصه‌گویی توسط کتابداران در فضای مجازی، به‌عنوان پاره‌ای از فعالیت‌های کتابخانه‌ها در فضای مجازی یاد کرد.
 
 
انجمن‌های ادبی فعال در جوانرود
این فعال فرهنگی ادامه داد: در شهرستان جوانرود چند انجمن ادبی وجود دارد که با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی به فعالیتهای فرهنگی و گردآوری و چاپ و رونمایی کتاب می‌پردازند که «انجمن ادبی مولوی» و «انجمن ادبی خانای قبادی» از این جمله است.
 
محمدی معتقد است که برای بالا بردن میزان علاقه‌مندی کودک و نوجوان به کتاب و کتاب‌خوانی راه‌های متعددی وجود دارد، که با هم‌خواندن و برگزاری نشست‌های گروهی کتابخوانی، برگزاری نشست کتابخوانی مدرسه‌ای و حضور کتابداران در مدارس در افزایش این تمایل تاثیرگذار است.


قصه‌گویی و تهیه کتاب‌های صوتی و استفاده از فناوری‌های جدید، برگزاری مسابقات کتابخوانی، دسترسی سریع و آسان به کتاب و کتابخانه، مشاوره کتابداران و مراجعین به کتابخانه‌ها، تهیه کتاب مناسب و مورد علاقه مراجعین به کتابخانه‌ها از دیگر راه‌های ترغیب به کتابخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها