یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
پایان بلاتکلیفی کتابفروشی باسابقه یزد با نقل مکان

کتابفروشی «نیکوروش» به عنوان یکی از باسابقه‌ترین کتابفروشی‌های یزد که پس از درگذشت مرحوم نیکوروش تعطیل شده بود، پس از جابه‌جایی فعالیت خود را ازسرمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، کتابفروشی نیکوروش یکی از باسابقه‌ترین کتاب‌فروشی‌های یزد است که حدود 4 دهه قبل توسط مرحوم مهدی نیکوروش در خیابان امام خمینی (ره) این شهر راه‌اندازی شد.

مرحوم مهدی نیکوروش، ناشر و کتابفروش یزدی، 50 سال در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت کرد و سابقه فعالیت به عنوان کتابدار را هم داشته و همچنین از مدیران اسبق نهاد کتابخانه‌های استان یزد بوده است. وی زندگی خود را وقف کتاب و کتابخوانی کرد و در مدت 70 سال زندگی خود توانست در این عرصه فعالیت‌های موثری داشته باشد.

وی از سال 47 فعالیت خود را در کتابخانه پارک شهر تهران آغاز کرد و از سال 55 به یزد منتقل و به‌عنوان مسئول امور کتابخانه‌های اداره فرهنگ و هنر آن زمان مشغول شد و در سال 77 بازنشسته شد و از آن به بعد در کتاب‌فروشی شخصی خود در خیابان امام خمینی (ره) یزد که پس از تعطیلی خانه کتاب آن را راه اندازی کرد، در عرضه کتاب فعالیت داشت. وی نهایتا در سال 1399 به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

پس از درگذشت نیکوروش، کتابفروشی وی مدتی به دلیل بلاتکلیفی تعطیل بود.

محمود نیکوروش فرزند مرحوم نیکوروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به مشکلات پیش آمده در خصوص این کتاب‌فروشی گفت: متاسفانه پس از فوت پدر با توجه به اینکه من به عنوان تنها پسر خانواده و خواهرانم ناتوان در اداره این کتاب‌فروشی بودیم، تصمیم به جمع‌آوری این کتاب‌فروشی کردیم.

وی بیان کرد: مغازه این کتاب‌فروشی نیز با توجه به قرار گرفتن در مکانی که ارزش بالایی از نظر پولی داشت و می‌توانست کمک کار زندگی خانواده ما شود، دلیلی بر این تصمیم تعطیلی شده بود.

فرزند مرحوم نیکوروش بیان کرد: اما برای اینکه نام و نشانی از این کتاب‌فروشی و همچنین نام پدرمان زنده بماند، تصمیم گرفتیم که نهایت همکاری را با شاگرد پدرمان که پسرعموی ما است، داشته باشیم و از او درخواست کردیم که مکانی را برای انتقال کتاب‌ها اجاره کند و انتقال نام کتاب‌فروشی را انجام دهد که متاسفانه مدتی به طول انجامید.

وی گفت: اینکه کتاب‌فروشی تعطیل شده و این تعطیلی نیز به طول انجامیده بود، به دلیل مشکلاتی از این قبیل بوده که خوشبختانه پسرعموی ما به تازگی توانسته مکانی را اجاره کرده و به دنبال جابه‌جایی این کتاب‌ها است.

نیکوروش گفت: امیدواریم به زودی این جابه‌جایی صورت گیرد تا هم ما بتوانیم با آزادسازی مغازه‌ای که میراثی است به مشکلات خود رسیدگی کنیم و هم اینکه با انتقال این کتاب‌فروشی شاهد راه‌اندازی مجدد و فعالیت این کتاب‌فروشی باشیم.

مهدی نیکوروش، شاگرد مرحوم نیکوروش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به این جابه‌جایی گفت: خوشبختانه پس از مدتی توانستیم مکانی را برای جابه‌‎جایی این کتاب‌ها اجاره کنیم که امیدواریم به زودی این جابه‌جایی صورت گیرد.

وی بیان کرد: هدف ما ادامه فعالیت این کتاب‌فروشی است و با توجه به سابقه‌ای که این کتاب‌فروشی دارد امیدواریم بتوانیم اهالی کتاب را مجددا به این مکان فرهنگی بازگردانیم.

نیکوروش بیان کرد: ما سعی کردیم مکانی برای انتقال پیدا کنیم که ویژگی‌هایی مانند نزدیک بودن به کتاب‌فروشی‌های دیگر در شهر، مرکزیت شهر، مکانی برای پارک وسایل نقلیه داشته باشد و در خیابان شهید مطهری یزد ادامه فعالیت داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط