پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
«بازشناخت میراث اندیشه و دانش علامه ابوعلی سینا» در یک نشست تخصصی

نشست تخصصی «بازشناخت میراث اندیشه و دانش علامه ابوعلی سینا»، به همت مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، همزمان با روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک در این نهاد بین‌‌المللی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت پاسداشت مقام علمی حکیم هزاره‌‌ها، همزمان با روز بزرگداشت ابن سینا، نشست بین‌‌المللی با حضور مقامات، اندیشمندان و استادان دانشگاه به‌‌صورت مجازی برگزار شد.
 
سرور بختی؛ رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در افتتاحیه این نشست درزمینه جایگاه و مرتبه علمی بوعلی سینا با اشاره به مقام شیخ‌الرئیس در میان اهل علم جهان، بیان کرد: آثار ارزشمند وی، تمام جنبه‌های علم را فراگرفته و بالاخص در رشد و نمو علم طب، نقش ارزنده‌ای داشته است.
 
نظام‌الدین زاهدی؛ سفیر جمهوری تاجیکستان نیز با تأکید بر ارزش و اهمیت «بازشناخت میراث اندیشه و دانش بشردوستانه و حکیمانه ابوعلی سینا»، نام شیخ‌‌الرئیس و میراث علمی، فلسفی و ادبی او را حجت برازندگی معنوی و فرهنگی مردمان ایران‌‌زمین تاریخی، ازجمله تاجیکان برشمرد. وی در ادامه به معرفی جامع سیناشناسی و سیناپژوهی در تاجیکستان پرداخت.
 
در ادامه بهادر عبدالله‌‌اُف؛ سفیر جمهوری ازبکستان، ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: در ازبکستان که زادگاه ابن‌سینا است، این عالم متفکر را به‌عنوان نماینده ارزنده دوران رنسانس اول منطقه بزرگ ما می‌شناسند. مطالعه و درک میراث گران‌بهای ابن‌سینا تعامل و همکاری تنگاتنگ علمی را می‌طلبد.
 
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا اسدی؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ابن‌سینا را حلقه وصل میان کشورهای هم‌‌فرهنگ نامید و تأکید کرد: تنها با تاریخ‌نگاریِ قدرت یا تاریخ از بالا نمی‌‌توان بوعلی را تحلیل کرد، بلکه برای شناخت او باید هم از متدهای تاریخ مردم یا تاریخ از پایین بهره برد و هم مطالعات میان‌‌رشته‌‌ای و نگاه تاریخی او را از دل آثار پزشکی و فلسفی و موسیقایی و دیگر آثارش بیرون کشید.
 
احمد غنی خسروی؛ رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی هرات افغانستان نیز در این نشست به بیان اهمیت و نقش ابوعلی سینای بلخی در تاریخ فلسفه اسلامی و تفکر در جهان پرداخت و بیان کرد: او نخستین کسی است که توانسته تمامی اجزای حکمت را که در آن روزگار، حکم دایرة‌‌المعارفی از همه علوم معقول را داشت، در کتب متعدد، با سبکی روشن، مورد تحقیق و تدقیق قرار دهد.
 
اکبر عروتی موفق؛ استاد دانشگاه ابوعلی سینای همدان از دیگر صاحبنظران این نشست با نگاهی به آثار و مبانی پذیرفته‌‌شده در نظام فلسفی ابن‌‌سینا، به بیان رابطه اخلاق و سعادت از نظر شیخ‌الرئیس پرداخت و گفت: در طراحی نظام اخلاقی ابن‌سینا توجه به نبوت و معاد نقش اساسی ایفا می‌کند و نظام اخلاقی وی با عنایت به مسئله لذت و تبیین دقیق آن و ارتباط و پیوند آن با سعادت طراحی شده است.
 
اسماعیل شمس؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز دیگر سخنران برنامه بود که با تحلیل فرهنگی از تأملات فلسفی ابن‌سینا، طی دو محور «مواجهه فلسفی ابن‌سینا با فلسفه» و «فلسفه به‌مثابه فرهنگ» به ایراد سخن پرداخت.
 
نورالدین شهاب‌‌الدین‌‌اُف؛ فیلسوف از جمهوری تاجیکستان نیز به بیان سرچشمه‌های فلسفه ابن‌سینا پرداخت. «هستی‌‌شناسی»، «وجود»، «مسئله ماهیت»، «متافیزیک جهانی»، «فلسفه یونانی» ازجمله موارد مطرح‌‌شده در سخنان وی بود.
 
در پایان فخرالدین ابراهیم‌‌اُف؛ محقق انستیتوی شرق‌‌شناسی ابوریحان بیرونی فرهنگستان علوم ازبکستان نیز به معرفی سابقه تدوین «اختصارات» و «قانونچه‌‌ها» در علوم پزشکی شرق پرداخت و در اهمیت شرح و اختصاراتی که بعداً نوشته شده بیان کرد که این دسته آثار، سهم بسزایی در توسعه پزشکی داشته است.
 
در حاشیه این برنامه، چندین کلیپ نیز از هنرمندان افغانستان، ایران و تاجیکستان ازجمله «آرامگاه و موزه ابن‌‌سینا در همدان»، بخش‌‌هایی از فیلم سینمایی «ابن‌‌سینا» ساخته مشترک تاجیکستان و ازبکستان؛ همچنین بخش‌‌هایی از مجموعه تلوزیونی «بوعلی‌‌سینا» ساخته ایران و «هنر خوشنویسی ابیات ابن‌‌سینا» از استاد محمدمهدی میرزایی، هنرمند افغانستان، پخش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها