چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
آغاز به کار دومین کتابخانه شهر جدید سهند در انتظار دریافت «پایان کار»

شهر جدید سهند با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 135 هزار نفر، تنها دارای یک کتابخانه عمومی است و هیچ کتابفروشی هم در این شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، شهر جدید سهند که به نوعی سرریز جمعیت تبریز محسوب می‌شود، دارای بافت جمعیتی جوان و باسواد بوده و با توجه به تورم چند سال گذشته و افزایش چندین برابری قیمت مسکن در تبریز، بسیاری از خانواده‌ها که توان پرداخت اجاره‌ها را در این شهر نداشتند، در سهند ساکن شده‌اند.

چندی پیش خبرنگار ایبنا گزارشی در رابطه با اینکه چرا در شهری با این وسعت هیچ کتابفروشی وجود ندارد، منتشر کرده بود که در آن، با عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران سهند خبر از اتمام دومین کتابخانه عمومی شهر سهند که بعد از کتابخانه مرکزی تبریز بزرگترین کتابخانه عمومی استان است، داده بود. اکنون پس از گذشت بیش از یک سال از آن وعده، کار احداث کتابخانه به اتمام رسیده است.
 

 
مدیر عامل شرکت عمران سهند، پروژه کتابخانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی را با زیربنای 3000 مترمربع، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌ فرهنگی این شهر دانست و افزود: این کتابخانه دارای سالن‌های مطالعه مجزا برای آقایان و خانم‌ها، محل اجتماعات، آمفی تئاتر، اتاق‌های تخصصی کنفرانس و کافی شاپ است.  
 
عباس مصطفوی گفت: با توجه به اینکه اماکن تاریخی و فرهنگی بخش مهمی از هویت ما را تشکیل می‌دهند، در محوطه این کتابخانه 9 دروازه مهم و تاریخی شهر تبریز از جمله سرخاب، باغمیشه، استانبول، گجیل، دوه‌چی و.... روی دیوار به زیبایی به تصویر درآمده است که در نوع خود کم‌نظیر است.
 

 
وی با اشاره به اینکه کتابخانه از پروژه‌های متوقف شده قبل از مدیریت من بود، ادامه داد: ما از سال 97 دوباره پروژه را فعال کردیم و اکنون آماده تحویل است، اما اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی که متولی اصلی این کتابخانه است، از تحویل آن امتناع می‌کند.
 
مصطفوی گفت: این کتابخانه تمام از طریق منابع شرکت عمران سهند ساخته شده است و تا الان هزینه‌های کلانی برای انجام این پروژه انجام داده‌ایم. همانگونه که می‌دانید اجرای پروژه‌های عمرانی در ایران هفت خان رستم است، از تامین مصالح بگیر تا چندین برابر شدن قیمت مصالح؛ و خستگی ما زمانی درمی‌رود که اینجا افتتاح شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا که آیا ساختمان مذکور از شهرداری پایان کار گرفته است یا نه؟ گفت: تا این لحظه پایان کار نگرفته‌ایم، اما این دلیل خوبی برای تحویل نگرفتن پروژه از ما نیست. قرار بود زمانی که این پروژه تا۷۰ درصد تکمیل شد، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تبریز آن را از ما تحویل گرفته و تجهیز کند.
 
اینکه تنها به خاطر نداشتن «پایان کار» کتابخانه را از ما تحویل نگیرند، سختگیرانه است
مصطفوی اضافه کرد: اینکه تنها به خاطر نداشتن پایان کار، کتابخانه را از ما تحویل نگیرند، از دید من نگاه بدبینانه و سختگیرانه‌ای است و شاید اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تبریز به دلیل بحث‌های بودجه‌ای و تجهیز کتابخانه این مورد را بهانه کرده است تا آن را تحویل نگیرد.
 
مدیرعامل شرکت عمران سهند ادامه داد: ما در راستای وظایف و تکالیف قانونی خود سعی داریم با تامین اعتبار و در اختیار قرار دادن زمین یا احداث نهادهای فرهنگی سرانه فضاهای فرهنگی این شهر را افزایش دهیم، به همین خاطر انتظار تحویل پروژه‌ها را از نهادهای مربوطه داریم نه اینکه بهانه بیاورند و امروز و فردا کنند. به نظر من با هیچ بهانه‌ای نمی‌توان کار را متوقف کرد و با هر بهانه‌ای می‌توان کاری را انجام نداد.
 

 
مصطفوی با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی در شهر سهند گفت: تا حدی که شرایط و فضای موجود اجازه می‌دهد ما داخل پارک‌ها نیز فضایی به عنوان کتابخانه در نظر می‌گیریم و فعلا در سهند در پارک کودک چنین فضایی در نظر گرفته شده است اما متاسفانه مشکل اصلی ما این است که بعد از اتمام و تحویل پروژه، نهادهای فرهنگی مربوطه از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پروژه را به دست نمی‌گیرند و عملاً بدون متولی باقی می‌ماند. طبیعتاً وظیفه ما ساخت و تحویل است و باقی قضایا بر عهده متولیان اصلی فرهنگ است. جالب اینجاست که مطالبه‌گری مردم سهند صرفاً متوجه شرکت عمران است و با سایر واحدهای و نهادها کاری ندارند.
 
مدیرعامل شرکت عمران سهند با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی به خصوص در محیط‌های ادرای گفت: در این راستا ما با برگزاری مسابقات کتابخوانی بین همکاران در شرکت عمران همواره سعی کرده‌ایم فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کنیم. همچنین با توجه به ساختار سنی و جمعیتی شهر سهند بر خود وظیفه می‌دانیم تا با احداث فضاهای فرهنگی پاسخگوی مطالبات ساکنان آن باشیم.
 
وی تصریح کرد: با توجه به تجربیاتی که من طی سال‌ها فعالیت در شهرهای جدید داشته‌ام، به جرأت می‌گویم بافت فرهنگی شهر سهند بسیار بالاتر از از سایر شهرهای استان است و در همین شهر کم نیستند افراد شاخصی که در زمینه ورزشی، نویسندگی و فرهنگی به‌نام و شناخته شده هستند.
 

 
تا پایان کار نباشد، پروژه‌ای را تحویل نمی‌گیریم
در همین حال، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در واکنش به صحبت‌های مدیرعامل شرکت عمران سهند، به خبرنگار ایبنا گفت: بله من این مطلب را تائید می‌کنم. تا زمانی که ساختمان کتابخانه پایان کار شهرداری را دریافت نکرده باشد، ما نمی‌توانیم پروژه را تحویل بگیریم.
 
شهرام خدایی، ضمن قدردانی از زحمات مدیر عامل شرکت عمران سهند، گفت: واقعیت این است که عملیات اجرایی پروژه کتابخانه شهید سلیمانی چند سال متوقف شده بود و بعد از روی کار آمدن آقای مصطفوی به همت وی از سر گرفته و آماده شد و ما قدردان زحمات وی هستیم، اما مسئله این است که این ساختمان یک مکان عمومی خواهد بود و حتما باید بیمه شود، و دارا بودن پایان کار شرط لازم بیمه شدن ساختمان است.
 
وی افزود: اگر اتفاقی در کتابخانه بیفتد، ما به عنوان متولی اصلی باید پاسخگوی مردم باشیم و به همین دلیل فعلا نمی‌توانیم کتابخانه را تحویل بگیریم، گرچه واقعا از اتمام آن خرسند هستیم و مشتاقانه منتظریم تا مراحل قانونی طی شود تا ما کتابخانه را تحویل و تجهیز کنیم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی گفت: در رابطه با کتابخانه‌های خیّرساز شرایط به گونه‌ای است که ما می‌توانیم پروژه‌ها را با 70 درصد تکمیل هم تحویل بگیریم، یا اگر پایان کار نداشته باشد، خودمان از هزینه‌های اداره کل فرایند قانونی را طی می‌کنیم، اما بودجه کتابخانه شهید سلیمانی دارای اعتبار دولتی است و به همین دلیل انتظار اتمام 100 درصدی آن را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها