سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
ویژه برنامه ملی حماسه‌سرایان در شیراز برگزار شد

ویژه برنامه ملی حماسه سرایان با نوحه‌سرایی حاج احد ده بزرگی و بازگویی تاریخچه شعر عاشورایی در فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در سومین شب از ویژه‌برنامه ملی حماسه‌سرایان به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست مجازی در شهر شیراز پایتخت کتاب ایران با مشارکت  استان‌های مرکزی، تهران، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و قزوین با حضور غلام‌رضا کافی دبیرمحفل ادبی قندپارسی، حاج احد ده‌بزرگی شاعر آیینی استان فارس و نوحه‌سرایان، مقتل‌خوانان، مداحان و شاعران برجسته در دیگر استان‌ها برگزار شد.
 
غلام‌رضا کافی عضو هیأت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیرمحفل ادبی قند پارسی در این دیدار با اشاره به تاریخچه شعر عاشورایی در استان فارس عنوان کرد: گره خوردگی فارس به ویژه شهر شیراز با شعر، بسیار کهن و دیرینه است؛ به همین اعتبار هر مکتب شعری را در ادبیات فارسی دنبال کنیم یا شیراز در آن مکتب نمایندگانی دارد یا آغازگر آن بوده است.
 
کافی با اشاره به اینکه شعر عاشورایی را در چهار دوره پیش از صفویه، صفویه، قاجار و معاصر باید تقسیم‌بندی کرد، گفت: در دوره صفویه که آغازگر کار است،  پنج نماینده از شعر فارس داریم از جمله اهلی شیرازی یا بابافغانی شیرازی که باید او را شاعر و آغازگر شعر رضوی دانست.
 
وی اضافه کرد: دوره سوم در زمان قاجار را باید دوره شعر شیراز و اصفهان نامید. در این دوره اغلب شاعران آیینی مربوط به شیراز و اصفهان هستند. وصال شیرازی با چند فرزندش شاعر آیینی این روزگار است. وصال 1187 بند ترکیب بند برای شعر عاشورا دارد. راز شیرازی که قرائت عرفانی از شعر عاشورایی دارد، قاآنی یا مظلوم خنجی از شاعران اهل سنت است که توجه دارد به واقعه عاشورا و مرثیه‌سرایی دارد، هم‌چنین همای شیرازی، وقار شیرازی و فرصت شیرازی از دیگر چهره‌های این دوره‌اند.
 
استاد دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه در دوران معاصر نیز فارس در شعر آیینی از پیشگامان است گفت: در فاصله زمانی سال‌های 1300 تا 1357 ، چهل چهره آیینی در شیراز و فارس داریم حتی برخی از شاعران، منظومه‌هایی از نوع منظومه‌های حماسی در این باب سرودند که برخی منتشر شده است.
 
وی گفت: شیراز جریانی مثل شب شعر عاشورا دارد که بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته و هیچ جریان شعری این همه پایداری نداشته است. شب شعر عاشورا زیر نظر استاد احد ده‌بزرگی برگزار می‌شود، شاعری که نزدیک به نیم قرن در حوزه شعر آیینی فارس تلاش کرده است.
 
در ادامه حاج احد ده‌بزرگی شاعر آیینی استان فارس نیز علاوه بر نوحه‌سرایی در ذکر حضرت علی اصغر (ع)  به خوانش غزلی پرداخت:
 
به جز آیات قرآن نیست گفتاری که من دارم
همه اجرای احکام است کرداری که من دارم
مرا حق خوانده نفس مطمئنه فجر جاویدان
زند بر شب شبیخوان روح بیداری که من دارم
به غیر از اهل بیت و همدلان عشق اندیشم
کسی هرگز نبرده پی به اسراری که من دارم
ز خلق رفته و آینده تا محشر نمی بیند
کسی مانند اصحاب وفاداری که من دارم
به حق حق نخواهد دید هرگز دیده گردون
چو عاشورا به عالم روز خونباری که من  دارم
کفایت می کند این نکته سربسته حق بین را
علی بوسیده دستان علمداری که من دارم
فنا شد کاخ شب کیشان ز تکبیر علی اکبر
محمدسیرت است خورشیدرخساری که من دارم
علی اصغر رجز با خنده خون خواند بر دوشم
بنازم غیرت شش ماه سرداری که من دارم
عطش آباد آتش گشته سر از گلشن جنت
ز خون جاری گل های بی خاری که من دارم
اگرچه هیچ کس باقی نماند از ما به جز یک تن
مسیحاپرور است در خیمه بیماری که من دارم
به سامان می رساند رسم و راه رادمردی را
پس از من خواهر در عشق همکاری که من دارم
خروشان خطبه خون خواند و با خویش گوید
ندارد هیچ کس اندوه بسیاری که من دارم
خدایا کشته اشکم من و بی پرده می گویم
شکوفا می شود با گریه گلزاری که من دارم
 
ویژه برنامه ملی حماسه‌سرایان در ادامه برنامه‌های محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دهه اول ماه محرم با محوریت همایش نوحه‌سرایی نواحی مختلف کشور و با دعوت از نوحه‌سرایان و شاعران بومی این حوزه در کشور صورت مجازی با هدف اهمیت نوحه‌سرایی، پیوند نوحه با دفاع‌مقدس، دفاع از حرم و ‌مقابله با ظلم و با همراهی دبیران شورای ادبی و شورای قرآنی استان‌های نهاد برگزار می‌شود و میزبان عاشقان اهل بیت(ع) خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها